۱۴۰۳/۰۲/۱۶

نکاتی مهم پیرامون نگهداری و تعمیر ساختمان

با افزایش ساخت و ساز ، تأثیر مدیریت بهره‌برداری و نگهداری ساختمان بر رفاه حال ساکنین و همچنین تأمین امنیت جانی و مالی آنها انکار ناپذیر میباشد.
نکاتی مهم پیرامون نگهداری و تعمیر ساختمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ طبق آخرین تحقیقات، ارتباط طول عمر تجهیزات با خرابی آنها بسیار ناچیز می‌باشد؛ در واقع احتمال خراب شدن تجهیزات با افزایش عمر آنها بالا نمی‌رود و عامل تعیین‌کننده در خرابی تجهیزات، نگهداری و تعمیر به موقع و درست آنها می‌باشد که از زمان اجرای ساختمان و نصب تجهیزات شروع می‌شود. در این مقاله قصد داریم با تعریف علمی عملیات نگهداری و تعمیرات، انواع روش‌ها و مراحل انجام آن آشنا شویم.

تعریف نگهداری و تعمیر (نت)

نگهداری و تعمیر که به اختصار نت نام‌گذاری می‌شود مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و عملکردهای برنامه‌ریزی شده است که هر کدام مأموریت عملیاتی نگه‌داشتن یک سری از دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات را دارند و باعث می‌گردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود. به طور کلی هشت سطح نگهداری و تعمیر وجود دارد که در این مقاله به طور مختصر به شرح آنها می‌پردازیم:

1) نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده (Planned Maintenance)

به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق میشود که از قبل توسط واحد تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده و در آن برنامه وظایف بازرسان و چک لیست بازدیدهای دوره­ای مشخص شده است تا تمام تجهیزات و قسمت‌های مختلف ساختمان جزء به جزء بازرسی و کنترل شود.

2) نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (Preventive Maintenance)

مجموعه فعالیت‌هایی هستند که برای جلوگیری از وقوع یک خرابی در تجهیزات انجام می‌شوند. این مجموعه از فعالیت‌ها ممکن است تعمیراتی یا نگهداری محور باشند و باعث پیشگیری از وقوع یک خرابی یا حادثه و توقف برنامه‌ریزی نشده تجهیزات گردند. فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی، بازدید، سرویس، تعویض قطعات و … می‌باشند.

3) نگهداری و تعمیرات اصلاحی (Corrective Maintenance)

هنگامی که یکی از تجهیزات خراب شود، چند نوع اقدام باید روی آن انجام گیرد که این اقدامات مفاهیم مختلفی را دنبال می‌کنند. در گام اول، مهم است که این خرابی به سایرقطعات دستگاه و یا تجهیزات دیگر انتقال پیدا نکند و لذا باید اقداماتی تعریف و طرح‌ریزی گردد که جلو انتقال خرابی به تجهیزات دیگر را بگیرد. این اقدامات را اقدامات محدودکننده یا موردی فوری می‌گویند که گاها می‌توانند خیلی ساده و سریع باشند.

اقدام بعدی این است که تجهیزات به حالت آماده بکاری قبلی برگردانده شوند؛ یعنی رفع عیب صورت گیرد. این عملیات را اصلاح مینامند که شامل تعویض قطعات معیوب، تعمیر دستگاه، رفع ایرادات و آماده کردن دستگاه جهت تحویل بکار می‌باشد. برای شناسایی و جلوگیری از خرابی مجدد دستگاه، باید دلایل وقوع آن به‌طور کامل بررسی گردد.

خروجی این تحلیل، اقداماتی است که به آنها اقدامات اصلاحی می‌گویند. لذا کلیه فعالیت‌های نگهداری و تعمیراتی که برای کنترل، شناسایی و جلوگیری از وقوع علل ریشه‌ای خرابی انجام می‌شوند، اقدامات اصلاحی نام دارند.

4) نگهداری و تعمیرات پیش‌بینانه (Predictive Maintenance)

این اقدامات شامل مجموعه فعالیت‌های مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات می‌باشند که داده‌های آماری خوبی برای تعیین و پیش‌بینی احتمال وقوع یک خرابی در تجهیزات را در آینده می‌دهد. بعد از تشخیص وقوع خرابی در تجهیزات، واحد نت می‌تواند فعالیت‌های تعمیراتی پیشگیرانه را روی تجهیزات در یک زمان برنامه‌ریزی شده تبیین و اجرا نماید.

5) نگهداری و تعمیرات بهره‌ور (Productive Maintenance)

نوعی سیاست نگهداری و تعمیرات است، که با هدف حداکثر کردن بهره‌وری و اثربخشی کلی تجهیزات، از طریق یک سیستم فراگیر نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، برای کل طول عمر تجهیزات می‌باشد.

6) نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (Total Productive Maintenance)

سیستم مدیریت نگهداشت ژاپنی، نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر است که شامل نظام آراستگی، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، نت‌خودگردان، بهبود مستمر، آموزش نت، کیفیت، ایمنی و محیط زیست، کنترل و حذف اتلافات می‌باشد. در این سیستم کلیه افراد در همه سطوح در نگهداری و تعمیر دستگاه‌ها و کنترل کیفیت تجهیزات، دخالت داده می‌شوند.

7) نگهداری و تعمیرات اضطراری (Emergency Maintenance)

هنگامی که در بخشی از تجهیزات و دستگاه‌ها یک خرابی غیرمنتظره و یا تغییر در شرایط (بدون برنامه‌ریزی) رخ می‌دهد، امکان بروز تهدید ناگهانی برای کارکرد دستگاه، سلامت و یا ایمنی افراد می‌شود.

شرایط اضطراری تقریباً همیشه بدون هشدار رخ می‌دهند، بنابراین نگهداری و تعمیرات اضطراری قابل زمان بندی نیست، اما هر برنامه تعمیر و نگهداری باید دارای چند طرح برای شرایط اضطراری در هنگام وقوع باشد.

با توجه به اینکه در این نوع نت، تعمیرات بعد از وقوع خرابی و به‌صورت سریع انجام می‌پذیرد؛ این مسئله باعث افزایش هزینه‌های نگهداری، کاهش راندمان کاری، کاهش کیفیت محصولات و ایجاد فشار مضاعف بر تیم مهندسی نت شود.

8) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (Reliability Centered Maintenance)

این فعالیتها از نظر اکثر متخصصین به عنوان اثربخش‌ترین روش نسبت به هزینه‌ها، برای ایجاد و توسعه استراتژی‌های نت می‌باشد. بهره‌گیری مناسب از این روش با دست‌یابی سریع به بهبودی پایدار در زمینه‌های گوناگون همراه است. افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات، بهبود وضعیت کیفی تجهیزات، کاهش سوانح با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی از جمله دستاوردهای مهم به‌کارگیری نت مبتنی بر قابلیت اطمینان است.

کاهش 40 تا 70 درصدی خرابی تجهیزات از جمله اهداف مورد انتظار از پیاده‌سازی نت مبتنی بر اطمینان بوده که تحقق آن در گروی اجرای صحیح و درک مفاهیم عمیق و کلیدی آن است.

مراحل نگهداری و تعمیر

عملیات نگهداری و تعمیر ساختمان شامل 9 مرحله اصلی زیر می‌باشد:

الف) شناسایی سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها (نقشه‌های چون ساخت سازه، ابنیه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی)

ب) جمع‌آوری مشخصات فنی و مدارک عمومی راهبردی (کاتالوگ‌ها، مدارک فنی، دستورالعمل‌ها، روش‌های راهبردی)

پ) جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تعمیراتی (تکمیل فرم‌های بازرسی و …)

ت ) تدوین چک‌لیست‌های پیشگیرانه و برنامه‌های بازرسی

ث) طراحی فرم‌های خدمات نت موردنیاز

ج) طراحی سیستم کدینگ و انبارداری

چ) تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، تدوین شرح وظایف و ارائه آموزش‌های لازم

ح) تعیین شاخص‌های راندمان نت و بررسی آنها

خ) بررسی تأثیر نظام نت ایجاد شده و بهبود بخشیدن به آن

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید