۱۴۰۳/۰۲/۰۴

نماشویی چیست؟

به طور کلی شستشوی نمای ساختمان را نماشویي گویند . اما این تعریف بسیار کلی است و باید جزئیات آن هم بررسی شود.
نماشویی چیست؟

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ در هنگام شستشوی نما آپارتمان در صورتی که لازم باشد ، ترمیم نما هم انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که ترمیم با توجه به بررسی های قبل از انجام کار صورت می گیرد.

شستشوی نما با روش های مختلفی انجام می شود. توجه داشته باشید که نماها انواع مختلفی دارند. جنس نماها با یکدیگر تفاوت دارد. همین موضوع باعث می شود که متناسب با جنس و نوع نما روش خاصی را برای شستشوی آن در نظر بگیرند. به همین دلیل در ادامه روش های مختلف را شرح خواهیم داد .

شستشوی نما با آب

در این روش آب با فشار کنترل شده بر روی نمای ساختمان ریخته می شود. دستگاه های خاصی هم برای این روش مورد استفاده قرار می گیرند. واتر جت و واتر سندبلاست از اصلی ترین دستگاه هایی هستند که در این روش استفاده می شوند.

شستن نما با مواد شیمیایی

از مواد شیمیایی قلیایی برای پاکسازی بعضی از نماها استفاده می شود. به این موضوع توجه داشته باشید که در بعضی از موارد استفاده از آب به تنهایی تاثیر چندانی بر روی شستشوی نما ندارد، از این رو باید از بعضی مواد شیمیایی مانند سیلیس استفاده کرد.

نماشویی با تراشیدن

در بعضی از موارد با استفاده از سمباده هایی خاص لایه ای از روی نما تراشیده می شود. این موضوع باعث می شود که لایه رویی نمای ساختمان تمیز شود.

کاربردهای نما شویی

در ظاهر بیشتر افراد تصور می کنند که شستشوی یک نما فقط برای زیبایی آن نما به کار برده می شود، در حالی که چنین نیست. در هنگام شستشوی یک نما، کارشناس فنی باید به طور کامل آن نما را بررسی کند و در صورتی که نیاز به ترمیم داشته باشد، با استفاده از مواد مناسب اقدام به ترمیم آن کنند.

البته بعضی از کارفرما ها برای صرفه جویی در هزینه های خود از ترمیم نما خودداری می کنند. این موضوع باعث می شود که ماندگاری و عمر مفید نمای ساختمان کاهش پیدا کند. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که اگر نمای ساختمان شما به ترمیم نیاز دارد، حتما برای آن اقدام کنید.

نانو چه نقشی در شستشوی نمای ساختمان دارد ؟

در سال های اخیر از علم نانو و وسیله هایی که تولید شده استفاده های بسیاری شده است. در صنعت از نانو بیشترین استفاده را می کنند. شاید برای شما جالب باشد که در هنگام شستشوی یک نما هم از مواد نانو استفاده می شود. به این نکته توجه داشته باشید که نقش مواد نانو بعد از شستشوی یک نما مشخص می شود.

بعد از آن که یک نما با روش خاص و مخصوص خود شسته شد، از موادی استفاده می کنند که این شستشو دوام بیشتری داشته باشد. یکی از موادی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، مواد نانو است. استفاده از این مواد مصرفی باعث می شود که ساختمان شما حداقل با 5 سال دیگر به شستشوی نما نیازی نداشته باشد. با توجه به این موضوع باید بگوییم که اگر چه استفاده از مواد نانو در ابتدا هزینه ی بیشتری را برای شخص به دنبال دارد، اما ماندگاری شستشوی نما هم بیشتر خواهد شد.

چند شیوه نماشویی

منظور از شیوه نحوه انجام کار است، یعنی نماشویی به چه نحوی انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که متناسب با ساختمان و نمای شما، شیوه انجام کار هم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در هنگام شستشوی یک ساختمان با ارتفاع کم از داربست استفاده می شود. این در حالی است که برای شستشوی نمای ساختمان های بلند، داربست کاربردی نخواهد داشت. نحوه شستن نما به طور کلی به با:

داربست

طناب (راپل)

کلایمر

بالابر

انجام می شود. قبل از شروع شستن یک نما کارشناس فنی ساختمان شما را بررسی می کند و سپس متناسب با نوع ساختمان شیوه و روش خاصی را برای این کار در نظر می گیرد.

زمان مناسب برای نماشویی

از دیگر سوال هایی که در رابطه با شستن نما پرسیده می شود ، زمان انجام این کار است. باید توجه داشته باشید که این زمان متناسب با فاکتورهایی مشخص می شود. فاکتورهایی مانند:

جنس نما

میزان آلودگی آن

منطقه زندگی و...

از مهم ترین عامل هایی هستند که بر روی تعیین زمان شستن نما تاثیر می گذارند. به عنوان مثال یک نمای شیشه ای در شهری مملو از آلودگی مانند تهران به ماهی سه بار شستشو نیاز دارد. این در حالی است که یک نمای سنگی معمولا هر 5 سال یک بار به شستشو و ترمیم نیاز دارد.

در هنگام نماشویی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

به شما پیشنهاد می کنیم که در ابتدا شرکت معتبر و متخصصی را برای شستن نمای ساختمان خود انتخاب کنید، این کار باعث می شود که از نتیجه نهایی رضایت داشته باشید. قبل از شستن نما یک کارشناس باید نمای ساختمان را به طور کامل بررسی کند. توجه کنید که ادامه روند شستشو به همین بررسی اولیه بستگی دارد.

در هنگامی که آلودگی های یک نما مقدار کمی باشد، معمولا از آب با فشار کنترل شده (دستگاه واتر جت) استفاده می کنند. این در حالی است که آب قادر به از بین بردن آلودگی های قدیمی نیست. در چنین حالتی باید از مواد شیمیایی استفاده کرد. در نماهای سنگی با استفاده از مواد سیلیسی اقدام به شستشوی نمای ساختمان می کنند.

در هنگم شستشوی یک نمای سنگی باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای امنیت کارکنان و همچنین دوام بیشتر نمای سنگی باید از پیچ رولپلاک استفاده شود. لازم به ذکر است که عدم استفاده از پیچ رولپلاک احتمال بروز خسارت های مالی و در بعضی از موارد حتی خسارت های جانی را افزایش می دهد.

هزینه نماشویی چگونه محاسبه می شود

هزینه انجام یک کار مانند شستشوی نما اهمیت بسیار بالایی برای کارفرما دارد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که نماشویی یک خدمت است که هزینه آن با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین خواهد شد. فاکتورهایی مانند:

متراژ نمای ساختمان

جنس نمای به کار برده شده (توجه داشته باشید که گاهی در یک نما از چندین جنس استفاده شده است. به عنوان مثال یک نما در بعضی از قسمت ها شیشه ای است و در بعضی از قسمت ها می تواند سنگی باشد)

روشی که برای شستن نما انتخاب می شود.

شیوه ی انجام نما شویی و...

از مهم ترین عواملی هستند که بر روی تعیین هزینه نماشویی تاثیر می گذارند.

انتهای پیام/

منبع خبر: امینی

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید