۱۴۰۳/۰۱/۰۹

نخاله ساختمانی و روش های بازیافت آن کدام است؟

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ی شهرها، روند تخریب و بازسازی منازل مخصوصاً در شهرهای بزرگ افزایش یافته است.
نخاله ساختمانی و روش های بازیافت آن کدام است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ ضایعات و پسماندهای ناشی از تخریب و بازسازی منازل اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌های زیادی به محیط زیست و اقتصاد کشور وارد کند. البته در سال‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از آپارتمان‌ها هم تخریب شده‌اند تا آپارتمان‌های بلند مرتبه‌ و نوسازی به جای آن‌ها ساخته شود. این فرآیند تخریب و بازسازی فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی با خود به همراه دارد که شاید مهم‌ترین‌ آن، تولید انواع ضایعات تخریب و بازسازی در کنار نخاله‌های ساختمانی است.

نخاله‌ی ساختمانی و ضایعات تخریب و بازسازی تهدید یا فرصت؟

در حال حاضر کره‌ زمین با بحران‌های جدی روبرو است که همه‌ آن به رفتارهای غلط ما انسان‌ها برمی‌گردد. استخراج بیش از حد منابع، تولید محصولات مازاد، رشد جمعیت، گسترش فرهنگ مصرف گرایی و همه‌ مشکلاتی که با خود به همراه دارد در کنار تولید بسیار زیاد انواع ضایعات باعث شده محیط زیست بیش از هر زمانی با مشکلات جدی و مهمی روبرو شود.

مثلاً حفاری معادن برای تأمین مواد اولیه‌ی صنایع و انواع سنگ معدن، چنان آسیبی به محیط زیست وارد کرده که جبران آن تقریباً ممکن نیست. یکی از اصلی‌ترین صنایعی که به سنگ معدن نیاز دارد، صنعت ساختمان‌سازی است. این صنعت که در سالهای گذشته با رشد چشمگیری روبرو شده، با سرعت هر چه بیشتر بخش اعظمی از مواد اولیه‌ی استخراج شده از پوسته‌ی کره‌ی زمین را مصرف می‌کند. اما این ساختمان‌ها معمولاً بعد از ۳ الی ۴ دهه نیاز به بازسازی یا تخریب دارند و این باعث می‌شود حجم زیادی از نخاله‌های ساختمانی و ضایعات تخریب و بازسازی به وجود بیاید. استفاده‌ی درست از نخاله‌ی ساختمانی و ضایعات تخریب و بازسازی فرصتی برای رشد اقتصادی، اشتغال زایی و کمک به محیط زیست است.

کشورهای جهان از ضایعات تخریب و بازسازی چگونه استفاده می‌کنند؟

بخش اعظمی از ضایعات تخریب و بازسازی را فلزات تشکیل می‌دهند و بازیافت این فلزات کمک می‌کند نیاز کشور به سنگ معدن کاهش یابد و به این وسیله، آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شود کمتر شود. از نظر اقتصادی هم وقتی این قراضه‌های آهنی بازیافت شوند، هزینه‌ی تولید این فلزات کم می‌شود. مثلاً کشور آلمان توانسته با بازیافت ضایعات فلزی خود، هزینه‌ی تولید فلزات را تا ۲۰٪ کاهش دهد که میزان قابل توجهی است. نمونه‌ی دیگر آن کشور آمریکا است که با بازیافت ضایعات مس، نیاز صنایع کشورش مس را تأمین می‌کند و به این ترتیب توانسته است واردات مس را در کشورش به صفر برساند.

ضایعات تخریب و بازسازی

ضایعات تخریب و بازسازی شامل طیف وسیعی از ضایعات مثل ضایعات درب و پنجره، سیم و کابل، ضایعات آهن و میلگرد و نخاله‌های ساختمانی می‌شود که هر یک فرآیند متفاوتی برای بازیافت شدن را طی می‌کند. این ضایعات که حجم زیادی دارند، همگی قابل بازیافت هستند و بهتر است استفاده‌ی درستی از آن‌ها بشود.

بخش زیادی از ضایعات تخریب و بازسازی را نخاله‌ی ساختمانی تشکیل می‌دهد که استفاده‌ی درست از آن‌ها هم مهم است. خوشبختانه در سال‌های گذشته کارخانه‌ای در شرق تهران برای بازیافت نخاله ساختمانی احداث شده که در ادامه در مورد آن و محصولاتی که تولید می‌کند خواهیم گفت.

نخاله‌ی ساختمانی

نخاله‌های ساختمانی بخشی از ضایعات تخریب و بازسازی منازل به حساب می‌آید که شامل گچ، سیمان، کاشی، سرامیک، آجر، بلوک سیمانی و سنگ است. این مواد که در گذشته قابل بازیافت نبودند، به ناچار به محل‌های دفن زباله یا لندفیل‌ها حمل شده و در زمین چال می‌شدند که آسیب‌های زیادی به همراه داشت. از این رو بازیافت آن‌ها سودی همه‌جانبه به حساب می‌آید.

جمع‌آوری نخاله‌‌ی ساختمانی حاصل از بازسازی منازل

وقتی خانه‌ای بازسازی شود، مقداری نخاله‌ ساختمانی تولید می‌شود که روش جمع‌آوری آن با نخاله‌های حاصل از تخریب ساختمان‌ها متفاوت است، چون معمولاً حجم کمتری دارند. این نخاله‌های ساختمانی در گونی‌های بزرگ جمع‌آوری می‌شود و به وسیله‌ی خاور یا وانت به مراکز جمع‌آوری نخاله‌ها حمل می‌شود.

نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کرد، این است که برخی از شهروندان گونی‌های نخاله‌ی ساختمانی خود را در کوچه و خیابان و کنار سطل‌های زباله قرار می‌دهند. بسیاری از دوره‌گردهای خیابانی به خاطر ارزش ناچیزی که گونی این نخاله‌ها دارند، این گونی‌ها را در کنار سطل زباله یا در جوی‌های آب خالی می‌کنند تا از گونی آن‌ها استفاده کنند. این اتفاق باعث می‌شود شهر زشت و کثیف شود. همچنین وقتی این نخاله‌ها در جوی‌های آب خالی شوند، آب گرفتگی معابر بیشتر شده و حمل و نقل با مشکل روبرو می‌شود. به همین خاطر بهتر است نخاله‌های ساختمانی به وسیله‌ی وانت یا خاور، مستقیماً به محل جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی منتقل شوند.

جمع‌آوری نخاله‌های تخریب ساختمان‌ها

وقتی ساختمانی کاملاً تخریب شود، حجم نخاله‌ی ساختمانی آن بسیار زیاد است. جمع‌آوری این حجم زیاد نخاله‌ها نیاز به استفاده از ماشین‌آلات سنگین مثل باب کت دارد تا این نخاله‌ها را داخل خاور یا کامیون بریزند. وقتی نخاله‌های ساختمانی بسیار زیاد باشد، استفاده از باب کت هم پاسخگو نیست و باید با استفاده از بیل‌های مکانیکی بزرگ نخاله‌ها را داخل کامیون یا کامیونت‌ها بریزند. جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی اکثراً شب‌ها اتفاق میفتد، چون رفت و آمد ماشین‌های سنگین در طول روز در شهر ممنوع است.

وقتی این نخاله‌های از سطح شهر جمع‌آوری شدند، آماده‌ی انتقال به کارخانه‌ی بازیافت نخاله‌های ساختمانی در شرق تهران می‌شوند. این نخاله‌ها که با وانت‌ها، خاورها و کامیون‌ها به سمت جاجرود می‌روند، در آنجا انبار شده و آماده‌ی بازیافت می‌شوند. این مرکز با استفاده از انواع نخاله‌های ساختمانی مثل سنگ، سیمان، آجر، سرامیک و کاشی، پودر سنگ، شن و ماسه و نوعی خاک تولید می‌کند که در تهیه‌ بتن، محوطه سازی، پارک سازی، راه‌سازی و زیرسازی قابل استفاده هستند. این کار کمک می‌کند اشتغال‌زایی در کشور رشد کند، آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود و کارهایی که در بالا گفته شد با هزینه‌ی کمتری انجام شوند.

سایر ضایعات تخریب و بازسازی:

بسیاری از ضایعات تخریب و بازسازی را انواع ضایعات فلزی تشکیل می‌دهد. از آنجا که بازیافت ضایعات فلزی با سود بیشتری همراه است، مورد توجه بیشتری قرار گرفته و بخش بیشتری از آن بازیافت می‌شود. مثلاً بازیافت فولاد یا استیل که کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان‌سازی دارد و بیشترین عنصری است که به دست بشر ساخته شده، بسیار مقرون و به صرفه است.

 همچنین ضایعات سیم و کابل که ضایعات مسی به حساب می‌آید بسیار ارزشمند بوده و بازیافت آن بسیار پر طرفدار است و به راحتی خرید و فروش می‌شود.

اما بخش دیگری از ضایعات تخریب و بازسازی را ضایعات درب و پنجره تشکیل می‌دهد که با توجه به جنس آن متفاوت است. همه‌ی ضایعات درب و پنجره که به انواع فلزی، آلومینیومی، چوبی و یو پی وی سی تقسیم می‌شود قابل بازیافت هستند و به صورت کلی می‌توان گفت اکثر ضایعاتی که شما پس از تخریب و بازسازی منازل با آن روبرو می‌شوید ارزشمند هستند و می‌توانند خرید و فروش شوند. برخی از این ضایعات مثل ضایعات میلگرد در برخی موارد حتی نیاز به بازیافت هم ندارند و بار دیگر می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید