۱۴۰۳/۰۲/۰۱

مزایای استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟

از گذشته تا به امروز نظافت جزئی جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد بوده است که علاوه بر نظافت شخصی، نظافت محیط نیز همواره مورد توجه قرار گرفته است.
مزایای استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ نظافت  دستگاه ها و ماشین های نظافت صنعتی مختلفی در حوزه  نظافتی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه برخی از این موارد ذکر شده است.

تفاوت نظافت و نظافت صنعتی چیست؟

نظافت و تمیزی منزل، محل کار، محیط های شهری و مکان های عمومی، همه و همه باید به صورت منظم از آلودگی پاک شوند تا محیطی تمیز و پاکیزه و به دور از هرگونه کثیفی و بیماری ایجاد شود. زیبایی، دور کردن آلودگی ها و گرد و خاک، جلوگیری از انتشار بو، جلوگیری از ایجاد بیماری، بالا بردن طول عمر سطوح از جمله دستاوردهای نظافت هستند. اما صنایع و کارخانه ها نیز آلودگی هایی دارند که با روش های معمول در تمیزکاری منزل متفاوت است. این نوع نظافت که به نظافت صنعتی معروف است به تکنیک استفاده از ماشین ها و روش های خاصی از نظافت گفته می شود که در محیط های بزرگ و صنعتی برای از بین بردن آلودگی ها و گاهی دور کردن موادی خاص از محیط مورد استفاده قرار می گیرند.

فرایندهایی هم چون نماشویی، لکه بری از سطوح و تجهیزات بت فشار آب یا سندبلاست، شستشوی قطعات، تخریب بتن، انتقال مواد اولیه، جمع آوری آلودگی ها، شستشوی ماشین آلات صنعتی و مواردی از این قبیل، از جمله کاربرد های انواع تجهیزات نظافت صنعتی در مجموعه صنایع و کارخانجات هستند. بدین منظور از دستگاه های خاصی استفاده می شود که متفاوت با تجهیزات تمیزکاری و نظافت در منزل هستند. در برخی موارد ممکن است تنها ابعاد دستگاه ها متفاوت باشد، و در برخی موارد نیز ممکن است دستگاه های در این حوزه کاملا خاص و ویژه باشند.

مزایای نظافت صنعتی چیست؟

با توجه به تعریف نظافت صنعتی و کاربرد دستگاه ها، تجهیزات نظافت صنعتی و ماشین های مختلف در این حوزه می توان گفت وجود این حوزه از نظافت باعث شده در محیط های وسیع، کسب و کارهای بزرگ، صنایع و کارخانه های مختلف رنگ و رویی دیگر از نظافت بخشیده شود. پاکسازی یک سطح با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن علاوه بر این که نظافت را در محیط های سخت و غیر ممکن، امکان پذیر ساخته است، باعث شده در زمانی کوتاه بتوان محیط را به خوبی از آلودگی ها دور نمود. کیفیت نظافت با استفاده از ابزار و تجهیزات تخصصی به هیچ عنوان با روش دستی قابل مقایسه نیست و بسیار کیفیت بالایی دارد. صرفه جویی در نیروی کار و سایر هزینه ها یکی دیگر از مزایای خرید تجهیزات نظافت صنعتی و استفاده از این دستگاه ها است.

 تجهیزات نظافت صنعتی کدامند؟

دستگاه های مختلفی در حوزه نظافت صنعتی قرار می گیرند که به صورت تخصصی و حرفه ای به منظور خاصی طراحی و ساخته شده اند. از جمله این دستگاه ها می توان به اسکرابر، سوییپر، جاروبرقی صنعتی، واترجت صنعتی یا شوینده پرفشار، دستگاه نماشوی، مواد شوینده صنعتی اشاره نمود. استفاده از تجهیزات تخصصی به صورت قابل توجهی می تواند کیفیت نظافت را بالا ببرد. در ادامه برخی از این دستگاه ها شرح داده می شوند.

 زمین شوی صنعتی در نظافت صنعتی, استفاده از اسکرابر یا زمین شوی صنعتی در شستشوی سطوح کف صنایع، اسکرابر

یکی از معضلات در تمیزی به خصوص نظافت محیط های وسیع و پر رفت و آمد، شستشوی سطح زمین است. زیرا با هر نوع شستشو به روش دستی، در نهایت زمین به طور کامل خشک نمی شود. تردد بر روی زمین مرطوب علاوه بر اینکه احتمال لغزش و سقوط را افزایش می دهد، موجب انتقال آلودگی از طریق کفش ها و در نهایت کثیف تر شدن سطح زمین می گردد. از سوی دیگر سرعت بسیار پائین تی زدن و مصرف بالای آب در این روش از جمله دیگر مشکلات در این بخش هستند. اما امروزه که از دستگاه های تخصصی به منظور نظافت استفاده می شود، در این مورد اسکرابر معرفی می گردد. اسکرابر یا زمین شوی صنعتی دستگاهی مکانیزه است که برای شستشوی سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه نظافت صنعتی که به صورت تخصصی به عنوان زمین شوی طراحی شده است، با شستشو و خشک کردن سطح زمین با هر نوع کفپوش مسطحی، به صورت حرفه ای و بدون نقص این کار را انجام می دهد. شستشوی سریع، خشک کردن همزمان، جمع آوری آب و آلودگی و عدم انتقال آلودگی به سایر بخش ها، صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده و کاهش هزینه های مربوط به نظافت و سازگاری با محیط زیست، از جمله مزایای استفاده از انواع اسکرابر برقی یا باطری دار می باشد.

جاروبرقی های صنعتی

دستگاه جاروبرقی صنعتی ساز و کاری مشابه با جاروبرقی دارد و به منظور جمع آوری آلودگی ها و ضایعات از هر سطح هموار یا ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد. جاروبرقی صنعتی دارای قدرت مکش بالاتر، ظرفیت مخزن بیشتر، جنس بدنه محکم تر، قابلیت مکش مایعات و توان کار مداوم می باشد. جاروبرقی صنعتی به عنوان یک تجهیزات نظافت صنعتی و ابزار حرفه ای نظافت پیشرفته دارای انوع مختلفی است که برای کاربردهای خاص مانند استفاده در صنایع نخ، جمع آوری مایعات روغنی سنگین، صنعت داروسازی، جمع آوری مواد قابل انفجار، جمع آوری مواد پودری و استفاده در صنایع غذایی مورد توجه قرار می گیرد.

واترجت صنعتی

شوینده فشار قوی که با نام واترجت صنعتی یا دستگاه کارواش صنعتی نیز معروف است از دستگاه نظافت صنعتی است که با تبدیل آب با فشار معمولی به آب پرفشار می تواند آلاینده های خاصی را از سطوح شستشو نماید که به وسیله سایر تجهیزات امکان پذیر نمی باشد. فشار بالای آب توانایی جدا کردن هر نوع آلودگی را از سطوح هموار و ناهموارد دارد. استفاده از موتور الکتریکی و در برخی موارد کارواش بنزینی یا گازوئیلی در این دستگاه سازگاری آن با محیط زیست و کاهش میزان آلایندگی را به همراه دارد.

 با توجه به رده بندی های مختلف واترجت صنعتی از کارواش دستی گرفته تا واترجت صنعتی فوق فشار قوی باید تجهیزات نظافت صنعتی را متناسب با نوع عملیات مورد نظر از بین کارواش صنعتی تک فاز یا کارواش صنعتی سه فاز انتخاب نمود. انتخاب دستگاه مناسب علاوه بر تضمین نمودن رفع کامل آلودگی ها، به هیچ عنوان به سطح نیز آسیبی وارد نمی نماید. بنابراین انتخاب دستگاه ها حتما باید تحت نظر کارشناسان مربوطه انجام پذیرد.

سوییپر صنعتی

نظافت و جمع آوری آلاینده های ریز و درشت در محیط های گسترده صنعتی و کارخانجات با استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی مکانیزه سرعت و کیفیت بسیار بالاتری خواهد داشت. از اصلی ترین تجهیزات کاربردی در جمع آوری آلاینده ها از محیط های صنعتی، محوطه سالن تولید، انبار نگهداری محصولات میتوان به دستگاه سوییپر صنعتی اشاره داشت. این دستگاه نظافت صنعتی با توان بالا در جمع آوری حجم بالای آلودگی، در افزایش سرعت و کیفیت نظافت تاثیرگذار است. سامانه های برس زنی، فیلتراسیون کارآمد، حجم بالای مخزن و سیستم تخلیه مکانیزه مخزن از بخش های تاثیر گذار در سهولت استفاده سوییپر صنعتی در فرایند نظافت صنعتی می باشند.

 ماشین جاروب خیابان

مشکل نظافت محیط های شهری، خیابان ها، جاده و غیره با دستگاهی نظافتی با نام ماشین جاروب خیابان حل می شود. جاروب خیابان نوع پیشرفته ای از ترکیب دستگاه سوییپر صنعتی و جاروبرقی صنعتی می باشد که به صورت حرفه ای سطح زمین را جاروب زده و آلاینده ها را به وسیله مکنده قوی جمع آوری می نماید. برس های ماشین جاروب خیابان وظیفه جمع آوری انواع آلاینده های ریز و درشت شهری را به عهده دارند. سرعت، دقت و کیفیت نظافت به وسیله این مدل ماشین جاروب خیابان، به طور محسوسی بسیار بالا می باشد.

 این نوع ماشین جاروب خیابان از تجهیزات نظافتی مناسب نظافت محوطه های شهری، پارک ها و یا مجموعه های صنعتی و کارخانجات هستند که با ایجاد امکان جمع آوری حجم بالای آلاینده ها از محیط در بهبود خدمات نظافت شهری تاثیر گذاری بسیاری دارند.

ویژگی ها و مزایای استفاده از تجهیزات مکانیزه در نظافت صنعتی چیست؟

استفاده از تجهیزات نوین و مکانیزه در هر امر نظافت، مزایا و معایبی دارد. با بررسی مزیت های بهره گیری از تجهیزات نظافت صنعتی نسبت به معایب این دستگاه ها میتوان دریافت که به طور کل بهره مندی از شیوه نظافت صنعتی به منظور شستشو و نظافت سطوح موجب بهینه سازی کلی فرآیند های دشوار، زمان بر و هزینه بر نظافتی خواهد شد. دانستن این موضوع که مزایای کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی چیست میتواند به میزان زیادی در انتخاب، خرید تجهیزات نظافت صنعتی و به کار گیری این دستگاه ها در موارد نظافت محیط اداری به ما کمک کند. برخی از مزایای شستشو و نظافت سطوح هموار و ناهموار در اماکن خانگی و صنعتی با استفاده از انواع این تجهیزات و دستگاه نظافت صنعتی عبارت اند از:

 تسریع نظافت و کوتاه تر شدن زمان شستشوی سطوح– کاهش هزینه ها به دلیل استفاده کمتر از آب، مواد شوینده و نیروی خدماتی – سازگاری با محیط زیست به دلیل کاهش مصرف موادشوینده مضر و جلوگیری از اتلاف آب حین شستشو – کاربری آسان دستگاه های نظافت صنعتی، کیفیت بالا و عدم نیاز به تکرار مجدد نظافت – بهبود و ارتقای کیفیت نهایی نظافت و رضایت کامل پس از انجام شستشو و نظافت سطوح

انواع شیوه های نظافت صنعتی چیست؟

همانطور که گفته شد تجهیزات و روش های گوناگونی برای نظافت صنعتی وجود دارند، به همین دلیل لازم است بدانیم هر یک از این دستگاه ها و روش ها کدامند و مزایای آنها چیست . برخی از کاربردها و انواع مختلف نظافت صنعتی عبارتند از:

شستشو با آب: این نوع دستگاه های نظافت با استفاده از فشار بالای آب به نظافت و شستشوی سطوح میپردازد. از این نوع شستشو علاوه بر نظافت سطوح، در رنگ بری، لایه برداری، رسوب زدایی و تخریب بتن استفاده میگردد. استفاده از این روش نظافت در محیط هایی همچون بزرگراه ها،پارکینگ ها و فرودگاه ها رایج و امکان پذیر است.

نظافت عمقی سطوح و لکه های سخت: ماندن آلودگی ها و تجمع آنها در سطوح مختلف به مرور زمان باعث سرسخت شدن آنها شده و نظافت و تمیز کردنشان به مراتب دشوار تر و زمان بر تر خواهد شد. از این رو با استفاده از تجهیزات ساخته شده در زمینه نظافت صنعتی این فرایند یا تسریع و آسان تر نموده است.

حذف ضایعات تولیدی و جابجایی مواد: تولیدات در کارخانجات صنعتی قطعا با ضایعاتی همراه هستند. به این جهت وجود راهکارهای کاربردی که بتوانند با سرعت این مواد زائد را از محیط های صنعتی حذف کنند اهمیت فراوانی دارد. با استفاده از دستگاه نظافت صنعتی و تجهیزاتی که برای حذف آلودگی ها و ضایعات در کارخانجات طراحی شده اند ساخت محصولات با کیفیت بهتر و سریع تر صورت میگیرد. همچنین جابجایی مواد اولیه پودری یا ریز که ممکن است در طی حمل و جابجایی در محیط پراکنده شوند و مشکلاتی را به همراه داشته باشند، با استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی که به این منظور طراحی و تولید میشوند، فرایند های غبارگیری صنعتی و نظافت سطوح و تجهیزات به آسانی امکان پذیر میگردد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید