۱۴۰۳/۰۲/۳۰

مرمت و مطالعه فنی پژوهشی ۴۴ بنای تاریخی فارس به پایان رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری فارس اعلام کرد که اقدامات مرمتی، مطالعات فنی پژوهشی در خصوص ۴۴ بنای تاریخی و فرهنگی این استان به اتمام رسیده است.
مرمت و مطالعه فنی پژوهشی ۴۴ بنای تاریخی فارس به پایان رسید

به گزارش اخبار ساخته ها؛ سید مؤید محسن‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس دوشنبه ۱۹ تیرماه به خبرنگاران گفت: از ۴۴ پروژه مذکور تعداد ۲۸ پروژه مربوط به مرمت آثار و بناهای تاریخی است که با اعتباری پیش از ۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۶ پروژه مطالعات فنی- پژوهشی بااعتبار ۲۶ میلیارد ریال در فارس اجرا شده است.

و خاطرنشان کرد: از شاخص‌ترین بناهای مرمت‌شده؛ کاخ ساسانی سروستان، مسجد جامع کبیر نی‌ریز، خانه سوخکیان داراب، مسجد سنگی داراب، مسجد سوریان بوانات، مجموعه تاریخی ایزدخواست، باغ نشاط لار، بقعه جاماساب و آرامگاه شیخ خلیفه خفر، کاروانسرای گمرگ، مرمت جداره‌های بافت روستایی چنار آباده و دشتک مرودشت، بوده است.

محسن‌نژاد عنوان کرد: بناهای تاریخی به علت فرسودگی‌های ناشی از گذر زمان، همواره نیازمند مرمت خواهند بود و انجام یک پروژه مرمتی در یک بنای تاریخی به‌منظور اتمام کامل کار مرمت آن بنا قلمداد نمی‌شود، بلکه برحسب ضرورت، اقدامات مرمتی همچنان ادامه خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: استان فارس دارای بیش از ۳۰۰۰ اثر ثبت‌شده ملی و ۱۱ اثر ثبت جهانی بوده و به لحاظ گستردگی آثار تاریخی، طبیعی و معنوی از جایگاه بالایی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس میزان اعتبارات مرمتی را برای مرمت بناهای تاریخی در این استان را کافی ندانست و گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب در کار مرمت بناهای تاریخی نیاز به اعتبارات بیش‌تری است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید