۱۴۰۳/۰۲/۰۴

مرمت عمارت آقایان و کاروانسرای شاه عباسی میامی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی از مرمت عمارت آقایان و کاروانسرای شاه عباسی میامی خبر داد.
مرمت عمارت آقایان و کاروانسرای شاه عباسی میامی

 به گزارش اخبارساخته ها؛ سید محمدصادق رضویان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از مرمت کار برچیدن آجرفرش و کاه‌گل بام و اجرای مجدد، عایق‌کاری جوی‌های آب اطراف عمارت آقایان، دوخت و دوز ترک‌ها در طاق حجره‌ها انجام می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: در سال‌های گذشته کار اجرای ناکش برای دفع رطوبت، آجرفرش کف، استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای تأسیسات برای نورپردازی انجام‌شده است.

رضویان با اشاره به اینکه این عمارت روی آب‌انبار آقایان ساخته‌شده است، گفت: عمارت آقایان از چندین طرف بین بناهای قدیمی ازجمله کاروانسرا، حمام، مسجد و کوچه آقایان واقع‌شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی همچنین از پایان مرمت کاروانسرای میامی خبر داد.

رضویان تصریح کرد : مرمت کاروانسرای تاریخی میامی با اجرای ناکش در ضلع شمالی بنا باهدف جلوگیری از نفوذ رطوبت، اجرای آجرفرش، بندکشی همراه با تخلیه بندهای فرسوده، تعویض آجرهای فرسوده بام، سم‌پاشی و مبارزه با علف‌های هرز انجام شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: سامان‌دهی جدار جنوبی و شرقی، بندکشی و اصلاح شیب‌بندی باهدف هدایت نزولات جوی در مراحل قبلی مرمت انجام‌شده است.

رضویان با اشاره به اینکه این کاروانسرا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد، تصریح کرد: تاکنون و در مراحل مختلف، کار مرمت این کاروانسرا انجام‌شده است.

رضویان بابیان اینکه این بنا در مرکز شهر میامی واقع‌شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است، ادامه داد: این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در سر درورودی کاروانسرا، کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده که در تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است، افزود: این کاروانسرای شاه عباسی از این نظر منحصر به فرد است.

کاروانسرای میامی با زیربنای پنج هزار و ۲۵۰ متر مربه به شماره ۱۷۱۸ در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای میامی در خیابان امام رضا (ع) میامی واقع‌شده است.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است و بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید