۱۴۰۳/۰۲/۳۰

مثلثی برای ساماندهی ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده کرمانشاه

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه معتقد است، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده‌ با همکاری سه بخش دولت، ساکنین بافت فرسوده و بخش خصوصی محقق خواهد شد.
مثلثی برای ساماندهی ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده کرمانشاه

به گزارش اخبار ساخته ها؛ آرش شادفر رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه، از وجود بیش از ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: متاسفانه از نظر ساماندهی این بافت ها و بهسازی و نوسازی آن جایگاه مطلوبی در کشور نداریم.

وی از اهمیت بهسازی و ساماندهی بافت فرسوده یاد کرد و گفت: با توجه به بافت قدیمی که این مناطق دارد، خطراتی را خصوصا در زمان حوادث احتمالی برای ساکنان ایجاد می‌کند و از همین رو ساماندهی این بافت ها باید هرچه سریع‌تر پیش برود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه، ساماندهی بافت فرسوده را کاری چندوجهی دانست که یک دستگاه از جمله راه و شهرسازی، شهرداری و یا حتی بخش خصوصی به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید و افزود: ساماندهی بافت فرسوده فقط در قالب مثلث دولت، ساکنین این بافت و بخش خصوصی محقق خواهد شد.

شادفر پای کار آمدن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بافت فرسوده را نیازمند در نظر گرفتن مشوق‌های لازم عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه در سنوات گذشته بسته‌های تشویقی که نه تنها برای سرمایه‌گذاران بلکه برای ساکنان بافت فرسوده در نظر گرفته شده بود، به خوبی و به صورت روشن اطلاع رسانی نمی شد.

وی با اشاره به دشواری‌هایی که سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده از جمله احتمال تاخیر در بازگشت پول حاصل از سرمایه‌گذاری، نسبت به سایر مناطق شهر دارد، تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد لازم است برای سرمایه‌گذاران در این مناطق امتیازات جدی‌تری در زمینه تامین مالی، صدور پروانه‌ها، معافیت‌ها و تخفیفات و ... در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه اظهار کرد: اگرچه بسته‌های تشویقی خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی بافت فرسوده وجود دارد، اما این مشوق‌ها باید به صورت دقیق و شفاف در قالب بخشنامه‌ها پیاده سازی شود.

شادفر با اشاره به اینکه بهسازی بخشی از بافت فرسوده نیز قطعا باید توسط خود ساکنین این مناطق صورت بگیرد، در نظر گرفتن امتیازاتی از جمله تسهیلات، تخفیفات در پروانه‌ها و .... را نیز برای ساکنین این مناطق که قصد ساخت و ساز دارند، ضروری عنوان کرد.

وی از نقش مهم دولت به عنوان ضلع سوم در ساماندهی بافت فرسوده نیز یاد کرد و افزود: دولت می‌تواند بخشی از نهضت ملی مسکن را به جای آنکه در حاشیه شهرها که نیاز به امکانات جدید آب، راه، مراکز بهداشتی، آموزشی، خدماتی و... دارد، در بافت فرسوده اجرایی کند.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه معتقد است، اگرچه این کار بسیار سخت بوده و خصوصا تامین زمین مناسب در بافت فرسوده دشوار است، اما شدنی است و دولت می‌تواند با ساکنین این منطقه وارد رایزنی شده و اراضی مناسب را تملک کند.

شادفر گفت: به علاوه طرح کلید به کلیدی هم در وزارت راه و شهرسازی مطرح است که دولت می‌تواند از ظرفیت این طرح در ساماندهی بافت فرسوده استفاده کند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید