۱۴۰۳/۰۲/۱۰

قلعه "هزاردر " آبدانان مرمت و ساماندهی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اتمام عملیات مرمت و سامان‌دهی قلعه «هزار در» واقع در شهرستان آبدانان خبر داد.
قلعه "هزاردر " آبدانان مرمت و ساماندهی شد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: عملیات حفاظت، مرمت و استحکام‌بخشی بنای تاریخی هزاردر آبدانان با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال، در شهرستان آبدانان تمام شد.

وی با بیان اینکه این عملیات پس از موافقت و تصویب اعضای شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شد، تاکید کرد: قلعه هزار درب یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان است و قدمت آن با توجه به مصالح به کار رفته در آن، از جمله سنگ و گچ به دوره ساسانی برمی‌گردد.

 قلعه باستانی هزاردر از ۱۴۰۰ سال پیش و در عصر ساسانی موجود بوده و از شاخصه های معماری این بنا می توان به داشتن دالان های بلند، اتاق های کوچک اطراف دالان ها، بادگیر و نورگیر برای خنک کردن قلعه و راهرو های متعدد اشاره کرد و داشتن درب و پنجره و طاقچه های فراوان در فرهنگ عام، نام هزادر را برای آن شایسته ساخته است.

این قلعه تدافعی بوده و کاربرد امارتی و نظامی داشته و با یک هزار و ۸۰۰ متر مربع با مصالحی همچون سنگ، قلوه سنگ و گچ نیمکوب ساخته شده است.

 این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید