۱۴۰۳/۰۲/۱۰

فناوری ضدگردوخاک راه را برای سطوح خودپاک‌شونده هموار کرد

محققان مهندسی مکانیک با تغییر در ساختار هندسی برخی مواد سطوحی ساخته‌اند که گرد و خاک قادر به نشستن روی آن نیست.
فناوری ضدگردوخاک راه را برای سطوح خودپاک‌شونده هموار کرد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ گرد و خاک جزئی همیشگی از زندگی است که می‌تواند وارد دستگاهها و تجهیزات شده و موجب کاهش کارایی دستگاهها یا خراب شدن آنها شود.

در این حال محققان در دانشگاه تگزاس در مشارکت با شرکت «راه‌حل‌های مواد هوشمند» (Smart Material Solutions Inc.) در کارولینای شمالی روش جدیدی برای جلوگیری از چسبیدن گرد و خاک به سطوح ابداع کرده اند. نتیجه این ابداع توانایی ساخت انواع مختلفی از مواد با مقاومت در برابر گرد و خاک است ؛ از فضاپیماها و پنل‌های خورشیدی گرفته تا پنجره‌های خانه‌ها.

«چی-هائو چانگ» استاد مهندسی مکانیک و مولف این تحقیق گفته است: چیزی که ما در اینجا نشان دادیم، سطحی است که می‌تواند خودش را تمیز کند. ذرات معلق قادر به چسبیدن به سطح نیستند و بنابراین صرفا با استفاده از نیروی جاذبه جدا می‌شوند. در آزمایشهای انجام شده تنها ۲ درصد از سطح خاک‌آلود باقی ماند در حالی که در سطوح صاف مشابه بیش از ۳۵ درصد آلوده می‌شود.

فناوری

محققان گفتند که منشاء این کشف چیزی است که با چشم دیده نمی‌شود. در آزمایشها این تیم تحقیقاتی هندسه یا ژئومتری سطح صاف را تغییر داد تا شبکه‌ای از ساختارهای هرمی شکل در مقیاس نانو ایجاد کند. این ساختارهای تیز و گوشه‌دار ، چسبیدن ذرات گرد و خاک به ماده را دشوار می کند و در عوض ذرات به یکدیگر می‌چسبند و با نیروی جاذبه از روی آن ماده کنار می‌روند.

شیوه این کار به شکلی است که نیازمند هیچ انرژی یا ماده اضافه‌ای برای برداشتن گرد و خاک نیست. این فناوری همچنین می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کره زمین داشته باشد چرا که می‌تواند مانع از جمع شدن گرد و خاک روی پنل‌های خورشیدی ، پنجره‌ها یا حتی صفحات دیجیتال مانند تلفن و تلویزیون شود.

منبع: پایگاه خبری فیز

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید