۱۴۰۳/۰۲/۲۰

فرزندان آینه تمام نمای والدین

فرزند ما با کوچکترین مشکل که به هر دلیلی قادر به مطرح کردن در محیط خانه نیست مواجهه شود، آموزش حل مسئله را از نزدیکترین افراد دریافت کرده است.
فرزندان آینه تمام نمای والدین

فرزند من در هفده سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده است

هر کاری که از دستم بر آمده انجام داده‌ام اما آدم نشده

  • چرا؟
  • چه باید کرد؟
  • چگونه می‌توان پیشگیری کرد؟
  • آیا سیگار دروازه‌ی ورود به دنیای اعتیاد است؟

در حالی که با من صحبت می‌کند، پاکت سیگار در جیب او نمایان است

ادامه می‌دهد: از مشکلات و دردسرهای سیگار کشیدن برای پسرم(/دخترم) خیلی گفتم

اما کو گوش شنوا

آقای دکتر شما بهش بگید که چقدر بدبختی و بیچارگی ممکنه به دنبال داشته باشه

  • یک سئوال از پدر می‌پرسم: چرا سیگار می‌کشی؟
  • جواب می‌دهد: من کلی مشکلات و معضلات دارم. استرس و اضطرابی که من تحمل می‌کنم پشت کوه رو خم می‌کنه

         از همه اینها بگذریم؛ این بچس

تا اینجای یک مکالمه در دفتر کار من رو داشته باشید و به برخی نکات که تحریک کننده و تشویق کننده برای فرزندمان هست توجه کنیم(اینها برداشت یک نوجوان/جوان می‌تواند باشد):

  1. من کلی مشکل، معضل؛ استرس و اضطراب دارم؛ پیام این جمله برای فرزند ما این است که سیگار در مواقع بروز اضطراب و استرس کمک کننده و کنترل کننده است و توانائی حل بهتر مسائل و مشکلات را به ارمغان می‌آورد پس سیگار(سایر مواد) در ذات خود بد نیست اما باید در شرایط مناسب و به جا مصرف شود.

حالا در نظر داشته باشید فرزند ما با کوچکترین مشکل که به هر دلیلی قادر به مطرح کردن در محیط خانه نیست مواجهه شود؛ پیش از بروز مشکل، آموزش حل مسئله از طریق مصرف سیگار را از نزدیکترین افراد پیرامون خود(یعنی پدر یا مادر) دریافت کرده است. برای حل مشکل و در شرایط اضطراب و استرس می‌توان از سیگار کمک گرفت.

  1. این بچس؛ پیام این جمله برای فرزندان ما این است که سیگار برای مصرف بزرگسالان است، هر زمان شما قادر به گذر از مرحله‌ی بچگی به بزرگسالی بشوید مجاز به مصرف سیگار هستی. این پیام دریافت شده از والدین، دوستان و برخی اوقات رسانه‌هاست. باید بسیار زیاد مراقب به کار بردن کلمات و واژه‌ها باشیم. گاهی ممکن است فرزند شما به هر دلیلی در جمعی از دوستان که سیگار می‌کشند حضور داشته باشد، به او سیگار تعارف می‌شود و او امتناع کند، از طرف دوستان به او بچه اطلاق شود، در نظر داشته باشید که آنها همگی در یک گروه سنی (احتمالا) هستند؛ قبلا هم از خانواده پیامی دریافت کرده که مصرف سیگار برای او که یک بچه است بسیار زود است؛ این دو پیام او را وادار به واکنش می‌کند و برای اثبات بزرگ بودن و بچه نبودن به سایر همسالان/همسانان و مهمتر از آنها اثبات بزرگ شدن به خودش، بلافاصله تعارف سیگار را رد نکرده و اولین سیگار را در جمعی دوستانه روشن می‌کند.

تا اینجا چرای ناموفق بودن و نتیجه ندادن نصیحت والدین را سعی کردم به زبانی ساده توضیح دهم.

اما چه باید کرد؟

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 4 ماه پیش پاسخ

    مطلب خیلی جالبی بود ،ادامه اش؟