۱۴۰۳/۰۲/۰۸

طرح جامع گردشگری لوت تهیه می‌شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: تلاش می‌‌‌کنیم از محل یک‌ درصد اعتبارات پژوهشی وزارتخانه اعتبار طرح جامع گردشگری لوت را تامین کنیم.
طرح جامع گردشگری لوت تهیه می‌شود

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مصطفی ده‌‌‌پهلوان در نشست خبری در جیرفت اظهار کرد: طرح جامع گردشگری می‌تواند بحث میراث طبیعی لوت را مدیریت کند، نهایت درآمدزایی را داشته باشد و مشکلات آن رفع شود.

وی یادآور شد: لوت خود یک سرمایه بزرگ در استان است که به‌‌‌درستی نتوانستیم از آن بهره‌‌‌برداری کنیم.

ده‌‌‌پهلوان افزود: استان باید بتواند مسیر گردشگری برای شهداد راه‌‌‌اندازی کند، ما هم محتوای علمی آن را آماده کنیم تا برای عید گردشگرانی که به کویر می‌آیند با یافته‌‌‌ها و تاریخچه شهداد آشنا شوند. وی ادامه داد: میراث کشاورزی ۵‌هزار ساله در آنجا وجود داشته است که بسیاری با آن آشنا نیستند.

ده‌پهلوان با اشاره به سفر خود به بم اضافه کرد: محوطه شهر باستانی در بم زیر خاک مانده و در نَرماشیر هم تصویب نشدن عرصه و حریم آن خود مشکلی است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: البته محوطه‌‌‌های زیادی از این دست در استان وجود دارد و کمک خواهیم کرد عرصه و حریم این محوطه‌‌‌ها با کمترین معارض برای مردم و روستاییان مصوب شود تا در آینده اگر تجاوزی به این محوطه‌‌‌ها شد دست میراث برای دفاع از حرایم باز باشد.

وی با بیان اینکه در مورد کُنارصندل هم این موضوع وجود دارد و باید هر چه زودتر حل شود ادامه داد: در تعیین عرصه و حریم کنارصندل و محطوط‌آباد نباید مانع معیشت مردم هم شویم؛ اگر روستایی روی عرصه قرار گرفته باید در وضعیت موجود تثبیت شود و زمین‌ها در عوض برای روستاییان داده شود تا توسعه در آن سمت رخ ندهد.

ده‌‌‌پهلوان تاکید کرد: معتقدیم اینها سرمایه‌‌‌های کشور و هویت ماست، اگر درست حفاظت نکنیم در آینده مورد سرزنش فرزندان خود قرار می‌گیریم.

وی اضافه کرد: کاوش‌هایی در ارگ بم نیاز است که باید سال‌های قبل رخ می‌داد که اتفاق نیفتاد و تصمیم گرفتیم در بخشی از کاوش‌‌‌ها پژوهشگاه کمک کند.

ده‌‌‌پهلوان تصریح کرد: در کنارصندل جیرفت کاوش‌‌‌های باستان‌‌‌شناسی در فصل اول مشکلاتی داشت که در فصول بعدی کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید