۱۴۰۳/۰۲/۰۶

صفحه کابینت کورین ومزایا، معایب

به کار بردن مواد و مصالح طبیعی در ساخت خانه و مخصوصا دکوراسیون آشپزخانه حس خوبی دارد.
صفحه کابینت کورین ومزایا، معایب

به گزارش اخبار ساخته ها؛ چوب و سنگ مظهر طبیعت هستند و وقتی بخشی از خانه را از جنس چوب یا سنگ می‌سازید، انگار در دامان طبیعت خانه ساخته‌اید. صفحه کابینت کورین نمونه‌ای از این اقدام است. صفحه کورین برای زیباسازی میز یا اپن آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های گذشته طرفداران بیشتری هم پیدا کرده است.

تاریخچه‌ی استفاده از سنگ در طراحی دکوراسیون آشپزخانه به چندین قرن قبل بر می‌گردد. اما به کار بردن سنگ مصنوعی قدمت چندانی ندارد. کوارتز و کورین دو نمونه از معروف‌ترین سنگ‌های مصنوعی هستند که برای تزیین آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کورین به دلیل دوام و تنوع بیشتر، طرفداران بیشتری دارد. در ادامه پس از معرفی صفحه کابینت کورین و انواع آن، به بررسی مزایا، معایب و قیمت این سنگ مصنوعی خواهیم پرداخت.

صفحه کابینت کورین چیست؟

کورین (Corian) یا کانترهای سطح جامد در یک تعریف ساده، به سنگ‌های مصنوعی گفته می‌شود که از ترکیب پلیمرهای اکریلیک، تری‌هیدرات آلومینا و رنگ ساخته شده باشد. این سنگ مصنوعی و مهندسی شده اولین بار در سال 1967 توسط کمپانی آمریکایی دوپونت اختراع شد. این کمپانی آمریکا نام محصول خود را کورین گذاشت و پس از آن سنگ‌های مصنوعی سطح جامد در تمام دنیا با همین نام شناخته شدند.

رقیب اصلی سنگ کورین برای رویه کابینت آشپزخانه، سنگ‌های کوارتز هستند. تفاوت اصلی کوارتز و کورین، طبیعی و مصنوعی بودن این دو نوع سنگ است که تفاوت‌هایی در دوام، ظاهر و ترمیم‌پذیری آنها ایجاد کرده است و در بخش‌های بعد به طور مفصل در این خصوص صحبت می‌کنیم.

یکی ازکاربرد‌های اصلی کورین در مصارف خانگی، صفحه تاپس کورین است که روی کابینت‌های جزیره‌ای کشیده می‌شود تا کار کردن روی آن راحت‌تر باشد. علاوه بر این در سرویس بهداشتی، دیوارپوش و در مکان‌های تجاری مثل آزمایشگاه‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و…نیز استفاده می‌شود.

درباره رویه کابینت کورین خوب است بدانید که پس از عرضه این محصول به بازارهای جهانی، کمپانی آمریکایی دوپونت فرمولاسیون ساخت آن را به شرکت‌هایی مانند الجی و سامسونگ فروخته تا آنها هم بتوانند سنگ سطح جامد خاص خود را تولید کنند. به عنوان مثال سنگ الجی «های مکس» و سنگ سامسونگ «لوته» نام دارد.

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین

انواع صفحه کورین

صفحه تاپس کورین طرح و رنگ‌های متنوعی دارد که اگر سری به بازار بزنید با انواع آن مواجه می‌شوید. طراحان و سازندگان صفحه کورین برای آنکه آرامش و زیبایی را به قسمت مهم خانه که آشپزخانه است بیاورند، از طبیعت الهام گرفته و ترکیبی از سنت و مدرنیته را با هم درآمیخته‌اند. محبوب‌ترین صفحه کابینت‌های کورین از نظر رنگ عبارت‌اند از:

صفحه کابینت کورین مشکی خالص (Deep Nocturne)

رویه کابینت کورین لایت

صفحه کابینت کورین سفید (Glacier White)

علاوه بر این، کابینت‌های کورین از نظر برند سازنده هم دسته‌بندی می‌شوند. در زیر انواع کابینت کورین از نظر برند سازنده نوشته شده است:

صفحه کابینت مدل کورین سامسونگ

رویه کورین ال جی

رویه کورین اورانوس (ایرانی)

رویه کورین کره‌ای

مزایای صفحه کابینت کورین

همانطور که قبلا هم گفته شد، صفحه کابینت‌های کورین از نظر ظاهری، دوام و عملکرد مزایایی دارند که سنگ‌های طبیعی دیگر به گرد پای آن هم نمی‌رسند. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های صفحه کابینت‌های کورین را معرفی می‌کنیم:

تنوع بالا در رنگ و طرح: تنوع سنگ کورین به بیش از صد رنگ رسیده و زیبایی آن در برخی سبک‌ها از سنگ‌های طبیعی پیشی گرفته است. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌های مدرن مناسب‌ترین گزینه برای استفاده از طرح‌های جدید کورین هستند. رنگ زرد، آبی، قرمز، نارنجی و… جزو رنگ‌های منحصر بفرد رویه کابینت کورین در آشپزخانه مینیمال به شمار می‌روند.

وزن کم: وزن صفحه تاپس کورین نسبت به سنگ‌های دیگر خیلی کمتر است و به همین دلیل فشار زیادی به کابینت زیرین خود وارد نمی‌کند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی: این نوع سنگ‌ها به دلیل موادی که در ساخت آنها استفاده شده، در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند.

امکان ترمیم: سنگ‌های کورین در برابر هرگونه آسیب ناشی از ضربه، شکستگی، و سوختگی امکان تعمیر و ترمیم دارند.

قیمت مناسب‌تر نسبت به گرانیت: شاید یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سنگ‌های کورین را بتوان قیمت ارزان‌تر آن نسبت به کوارتز در نظر گرفت.

مقاوم در برابر آب، لکه، زنگ و رسوب: از آن‌جا که کورین غیر متخلخل است و به طور یکنواخت و بدون درز دیده می شود، هیچ مایعی  به داخل آن نشت نمی کند. علاوه بر این، کورین به علت مواد اولیه متفاوت در برابر لکه مقاوم است و به راحتی تمیز می شود

نگهداری آسان و عمر طولانی: سنگ‌های کورین طول عمر بالایی دارند و می‌توانید به عنوان یک سرمایه‌گذاری روی آنها حساب کنید.

ضد باکتری بودن: در فرآیند ساخت این نوع رویه کابینت، از موادی استفاده شده که ضد باکتری هستند و به همین دلیل مکان مناسبی برای آشپزی محسوب می‌شوند.

انعطاف پذیری: برای ساخت اپن یا طراحی کابینت‌ آشپزخانه در قسمت جزیره‌ منحنی‌شکل، بهترین انتخاب سنگ کورین است. قابلیت برش و شکل‌دهی بالا در طراحی و ساخت از دیگر مزیت‌های این نوع سنگ به شمار می‌رود.

اتصالات بصورت درز گم: نکته جالب درباره سنگ‌های کورین این است که محل اتصال چند سنگ به یکدیگر اصلا مشخص نمی‌شود که اصطلاحا به آن «درز گم» می‌گویند.

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین

معایب رویه کابینت کورین

با وجود اینکه سنگ‌های کورین مزایای متعددی دارند، اما قبل از خرید باید معایب آن‌ها را هم بدانید. در زیر برخی از مهم‌ترین نقاط ضعف سنگ‌های کورین را معرفی کردیم.

امکان تغییر رنگ: استفاده طولانی مدت از پاک‌کننده‌های شیمیایی برای تمیز کردن سنگ‌های کورین می‌تواند رنگ صفحه را تغییر دهد. هرگز نباید از پاک کننده‌های پنجره و سایر مواد قوی روی آنها استفاده کرد.

آسیب‌پذیری در برابر خط و خش: صفحه کابینت کورین مقاومت کمی در برابر خط و خش و ضربات مستقیم چاقو دارد و به همین دلیل در حین کار باید دائم مراقب باشید که روی آن خط ایجاد نشود. البته با پولیش به شکل اول خود برمی‌گردد.

کاهش شفافیت: این نوع سنگ مصنوعی با گذر زمان شفافیت خود را از دست می‌دهد که با یکبار پولیش ظاهر اولیه خود را دوباره بدست می‌آورد.

حساس نسبت به حرارت بالا: اکثر سنگ‌های کورین در برابر دمای بالای 160 درجه سانتیگراد مقاوم نیستند و با قرار گرفتن در معرض این دما ممکن است تغییر رنگ دهند؛ بنابراین در برابر ظرف‌های داغ بیش از چند ثانیه مقاومت نمی‌کنند

تفاوت کابینت صفحه کورین با صفحه کوارتز

در بخش قبل اشاره کردیم که رقیب اصلی صفحه تاپس کورین، سنگ کوارتز است که آن هم طرفداران مخصوص به خود را دارد. در این بخش به بررسی تفاوت‌های این دو نوع سنگ می‌پردازیم:

راحتی در نصب: سنگ کوارتز از نوع طبیعی بوده و سختی بالاتری نسبت به کورین دارد؛ به همین دلیل برش دادن سنگ‌های کوارتز کار دشوارتری است. همین موضوع باعث شده اجرا و نصب کابینت‌های رویه کورین راحت‌تر از کابینت‌های روی کوارتز باشد. بنابراین در این پارامتر، رویه کابینت کورین برتری دارد.

آسیب‌پذیری در برابر خش: یکی از مهم‌ترین معایب سنگ‌های کورین، خش‌پذیری بالای آن است. این نوع سنگ در مقایسه با سنگ طبیعی کوارتز در برابر اجسام تیز بسیار آسیب‌پذیر است. البته با یکبار پولیش ساده، می‌توانید خط و خش‌های ایجاد شده روی کابینت کورین را از بین ببرید اما در پارامتر آسیب‌پذیری در برابر خش، کورین آسیب‌پذیرتر است.

ترمیم‌پذیری: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های رویه کابینت باید قابلیت ترمیم شدن آنها باشد. هم سنگ کوارتز و هم کورین قابلیت ترمیم دارند اما به دلیل سختی بالای کوارتز، ترمیم کردن آن هزینه و وقت بیشتری نیاز دارد و برخلاق سنگ کورین که در محل می‌توان آن را ترمیم کرد، برای ترمیم کوارتز باید آن را به مکان دیگری برد.

وزن: در پارامتر وزن، صفحه کورین در برابر کوراتز سبک‌تر است و همین موضوع ترمیم سنگ و طول عمر کابینت زیر آن را افزایش داده است.

قیمت: هر چیز طبیعی گران‌تر است. سنگ‌های کوارتز به دلیل طبیعی بودن، قیمت بالاتری نسبت به سنگ کورین دارند.

جمع‌بندی

تنوع بالا، وزن سبک، مقاومت در برابر آب و طول عمر زیاد باعث شده صفحه کابینت‌های کورین در سال‌های گذشته به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌ها برای صفحه تاپس کابینت تبدیل شود. به راحتی می‌توانید از این سنگ مصنوعی برای پوشاندن کابینت جزیره‌ای یا اپن خانه استفاده کنید. این سنگ در رنگ‌های مختلفی و توسط کمپانی‌های متنوعی تولید می‌شود. در این مقاله مزایا، معایب، انواع و قیمت صفحه کابینت کورین را بررسی کرده و تفاوت آن با سنگ کوارتز را بیان کردیم.

منبع خبر: صما

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید