۱۴۰۳/۰۲/۰۷

شیوه های پرداخت پول در معاملات مسکن

بازار مسکن، یکی از پرطرفدارترین شیوه های سرمایه گذاری در میان مردم می باشد. مواردی از قبیل خرید و فروش ملک، مشارکت در ساخت و ساز، رهن و اجاره و همچنین پیش فروش و … را می توان از مهمترین معاملات بازار مسکن به شمار آورد.
شیوه های پرداخت پول در معاملات مسکن

به گزارش اخبار ساخته ها؛ افراد با سرمایه ای که در اختیار دارند، دست به معاملات خرید و فروش ملک می زنند. یکی از موضوعاتی که در این مواقع، از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد، روش پرداخت پول می باشد. از این رو، در این مقاله، به 5 شیوه پرداخت پول در معاملات مسکن پرداخته می شود.

انواع روش های پرداخت پول در معاملات مسکن

  • پرداخت به شیوه چک عادی

چک عادی در معاملات مسکن، یکی از راه های پرداخت پول می باشد. به چک هایی که صدور آن توسط صاحب حساب جاری صورت گرفته و جهت خرید اجناس، یا ارائه به طلبکار مورد استفاده قرار می گیرد، چک عادی گفته می شود.

صدور این چک می تواند در وجه حامل، و یا به نام فرد طلبکار انجام گیرد. اعتبار این چک ها از صاحب حساب آن نشأت می گیرد. با توجه به این که استفاده از چک های معمولی در معاملات، ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد، بنابراین، کاربرد آن در معاملات مسکن از رواج کمتری برخوردار است.

دردسرهای زیادی در صورت پاس نشدن چک به هر دلیلی، می تواند گریبانگیر شما گردد. زمان زیادی صرف پیگیری اقدامات قانونی و برگشت زدن چک می شود و شاید در آخر نیز، نتوانید مبلغ مورد نظر خود را دریافت نمایید.

استفاده از چک شخصی در معاملات مسکن، تنها توسط افرادی که از هم کاملاً مطمئن هستند، و یا در صورتی که یک تاجر معتبر به عنوان خریدار باشد صورت می گیرد، و از نظر فروشندگان نیز مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. با این حال، در معاملات مسکن توصیه می گردد که از چک شخصی استفاده نکنید.

  • کارت به کارت کردن مبلغ 

کارت به کارت کردن را می توان، یکی دیگر از شیوه های معمول پرداخت پول در معاملات مسکن به شمار آورد. این روش از محبوبیت زیادی برخوردار بوده، زیرا به سهولت انجام می گیرد و برای همگان قابل دسترس است. اما در این روش، از آنجا که محدودیت هایی در سیستم های بانکی اعمال شده، پرداخت مبالغ بالای 5-3 میلیون تومان برای افراد امکان پذیر نیست، و باید سایر شیوه ها را برای مبالغ بیشتر از این مقدار به کار گیرند. با توجه به موارد ذکر شده، این شیوه مناسب پرداخت مبالغ کم و یا بیعانه و همچنین اجاره ماهیانه می باشد.

کارت به کارت کردن را می توان، یکی دیگر از شیوه های معمول پرداخت پول در معاملات مسکن به شمار آورد

مسئله قابل توجه این است که مشکلاتی برای اشخاص، در انتقال پول به شیوه کارت به کارت می تواند رخ دهد، از این رو، باید در انتخاب این روش دقت بیشتری را به خرج دهند و به دنبال راه دیگری در صورت عدم اطمینان به طرف مقابل باشند.

  • استفاده از چک بانکی تضمینی

در معاملات مسکن، می توان از چک بانکی تضمینی برای پرداخت پول استفاده کرد. این چک با توجه به نام آن، تضمین شده بانک است، یعنی اگر فرد صاحب حساب چک، فوت کند و یا ورشکست شود، چک قابلیت نقد شوندگی دارد، و شما قادر به دریافت مبلغ چک، از طریق مراجعه به بانک مورد نظر می باشید.

اگر چک مفقود شود، باید فوراً شخص دریافت کننده چک، این مسئله را به اطلاع بانک صادرکننده آن برساند و مانع از ایجاد هرگونه سوء استفاده از این طریق گردد. زیرا احتمال دارد چک توسط شخص یابنده، در یکی از شعب بانک صادر کننده آن نقد شود.

  • چک بین بانکی تضمین شده 

این نوع چک نیز، توسط بانک، تضمین مبلغش صورت گرفته است، اما با این فرق که، صدور چک با شماره حساب طرف معامله و با نام او صورت می گیرد. و از این رو، تنها فرد دریافت کننده چک می تواند مبلغ را دریافت نماید. این چک تنها قابلیت واریز به حساب را دارد و امکان دریافت نقدی آن وجود ندارد. استفاده از چک بین بانکی تضمین شده در معاملات مسکن در خیلی از مواقع صورت می گیرد اما این روش نیز مشکلاتی را به دنبال دارد.

به عنوان مثال، در صورت بهم خوردن معامله به هر دلیلی، خریدار با مراجعه به بانک، باید جهت به حساب خواباندن آن اقدام نماید. و پس از آن، مبلغ آن را به فروشنده برگرداند. انجام این کار، دردسرهای فراوانی برای افراد به دنبال دارد و در صورتی که قصد خریدار، آزار دادن فروشنده باشد، به سهولت این کار امکان پذیر است.

مبلغ بیعانه در بنگاه املاک، توسط بعضی از افراد، به وسیله دستگاه کارت خوان پرداخت می شود.

  • استفاده از دستگاه کارت خوان

مبلغ بیعانه در بنگاه املاک، توسط بعضی از افراد، به وسیله دستگاه کارت خوان پرداخت می شود. واریز مبلغ به حساب فروشنده، توسط بنگاه تضمین می شود. گاهی اوقات نیز، از طریق دستگاه پوز موجود در محضر، باقیمانده مبلغ معامله، در زمان انتقال سند توسط خریدار پرداخت می شود. در این وضعیت نیز، محضر در قبال واریز پول به حساب فروشنده متعهد می گردد. معمولاً در صورت آشنایی و اعتماد کامل فروشنده به محضردار و صاحب بنگاه، این کار صورت می گیرد، البته باید توجه داشته باشید که در معاملات، بکارگیری این روش نیز جهت پرداخت پول، از امنیت کافی برخوردار نخواهد بود.

نتیجه گیری

آشنایی افراد با شیوه های مختلف پرداخت پول در معاملات مسکن و دانستن نکاتی درباره آنها، سبب انتخاب مناسب هر یک از این روش ها می گردد، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که در خیلی از معاملات، دردسرهای زیادی برای افراد به دلیل اعتماد بیجا رخ می دهد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید