۱۴۰۳/۰۶/۳۰

ساخت تونل های حمل و نقل

طراحی هر یک از فضاهای فوق مستلزم دسترسی به داده‌ های مناسب و به‌کارگیری تمهیدات ویژه‌ است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ تونل‌ها و فضاهای زیرزمینی برای مقاصد گوناگونی ساخته می‌ شوند. از جمله: تونل ‌های حمل و نقل و دسترسی، تونل ‌های آب بر، مغارها، فضاهای زیر زمینی (ایستگاه‌ های مترو، نیروگاه‌ ها، انبارهای زیرزمینی و کارگاه‌ های استخراج مواد معدنی).

طراحی هر یک از فضاهای فوق مستلزم دسترسی به داده‌ های مناسب و به‌کارگیری تمهیدات ویژه‌ است. در هر مورد طراح باید ضمن آگاهی دقیق از شرایط زمین، ابتدا در جهت بهبود کیفیت مصالحی که قرار است تونل در آن حفر شود، اقدام نماید. در بسیاری از زمین‌ها تونل‌ های حفر شده نمی ‌توانند خودنگهدار باشند و برای پابرجا نگهداشتن آن‌ها باید از حایلهایی استفاده کرد.

حفاری تونل ‌ها در خاک به‌طور دستی و مکانیکی یا به ‌طور خودکار و با مدد گرفتن از ماشین‌های حفار تونل انجام می ‌شود. انتخاب روش تونل‌زنی در خاک و نحوه نگهداری آن با توجه به شرایط زمین، ابعاد حفاری زیرزمینی، مقدار پیشروی در هر مرحله و مانند آن انجام می‌شود. به‌طور کلی، حفاری در خاک در عمل تکرار چرخه‌ای متشکل از حفاری، خارج کردن مواد و قرار دادن حایلهاست.

در روش سنتی، طول پیشروی در هر چرخه عمدتاً بستگی به شرایط زمین دارد و معمولاً از فاصله بین قاب‌ها یا صفحات پوششی تجاوز نمی ‌کند. روش دیگر حفاری و نگهداری خاک استفاده از سپر است. سپر اغلب به صورت استوانه ‌ای است که به‌طور افقی قرار گرفته و از یک قاعده آن حفاری انجام می‌شود و پس از آنکه مواد حفاری شده تخلیه گردید، سپر به جلو رانده می‌شود.

یک نمونه روش دیگری نیز در این ویو نشان داده می شود.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید