۱۴۰۳/۰۱/۱۰

ساختمان های درحال اسکلت بندی

ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران را از سه نوع اسکلت چوبی، اسکلت بتنی و اسکلت فلزی استفاده می کنند.
ساختمان های درحال اسکلت بندی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ اسکلت بندی در واقع اساس ساختمان می باشد و از ستون ها و تیرها ساخته می شود که موجب سرپا ماندن ساختمان می شود. اسکلت ساختمان یا همان سازه متحمل فشاری است که از بارهای عمودی و افقی ساختمان وارد می شود. انتخاب بهترین نوع اسکلت بندی بستگی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، بودجه ی در نظر گرفته شده برای این امر، عوامل فنی سازه ای، نظر کارفرما و کیفیت اجرا دارد.

اسکلت ساختمان

از نظر مستحکم بودن و وزن سازه، اسکلت بندی ها به دو دسته ی سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. سبک مثل اسکلت فلزی و چوبی سبک، و سنگین مثل اسکلت بتنی و چوبی و فلزی سنگین.

اسکلت های چوبی، فلزی و بتنی مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم.

از آنجا که نمیتوان پس از شروع ساخت، نوع سازه را تغییر داد، انتخاب نوع اسکلت بندی سازه اهمیت فراوانی دارد.

اسکلت چوبی

اسکلت چوبی سبک معمولا در آمریکای شمالی، استرالیا و شمال اروپا بخاطر شرایط آب و هوایی آنجا به کار برده می شود. چون اسکلت چوبی هزینه و وزن کمتری دارد و همچنین قابلیت شکل پذیری بیشتری دارد، اکثرا برای ساخت اسکلت های کوچک و متوسط استفاده می شوند.

از اسکلت چوبی برای ساخت اسطبل، بناهای تفریحی، ساختمان های کشاورزی، سازه های تجاری با ارتفاع کم و همینطور پارکینگ خودرو و از این قبیل استفاده می شود. در ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران معمولا این نوع سازه زیاد دیده نمی شود.

اسکلت چوبی

اسکلت چوبی

معایب اسکلت چوبی

اسکلت چوبی در برابر حریق، طوفان و بلایای طبیعی مقاومت بسیار پایینی دارد. این نوع اسکلت امروزه در مقایسه با گذشته کمتر استفاده می شود و بیشتر برای خانه های ویلایی و یک طبقه کاربرد دارد.

در سال های اخیر روش اسکلت بندی چوبی بالونی اجرا می شد. امروزه این روش از رده خارج شده چون در اجرای آن تیرهای بلند و پهن به کار می رفت که ویژگی های منفی از جمله سنگینی زیاد، آتش زا بودن و جابجایی سخت را داشت.

اسکلت بتنی

برای اجرای سازه بتنی از بتن یا بتن آرمه (تشکیل شده از سیمان، ماسه، شن، فولاد به شکل میلگرد) استفاده می کنند. در اسکلت بتنی، ستون ها، پی ها، تیرها و دیوار های برشی همه از بتن ساخته شده اند.

اسکلت بتنی شامل تیرهای اصلی، تیرهای فرعی، فونداسیون، ستون، سقف، پله و دیوار برشی می باشد.

برای انتخاب این نوع اسکلت باید به نوع ساختمان، نوع و قیمت مصالح مورد استفاده، کاربری ملک، ویژگی آب و هوایی توجه کرد. ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران که از سازه بتنی استفاده می کنند دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم. در ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران اگر بررسی کنید اکثرا از اسکلت بتنی استفاده می کنند.

اسکلت بتنی

اسکلت بتنی

مزایای اسکلت بتنی

بتن در برابر رطوبت و حریق دوام خوبی دارد. به همین دلیل در صورت آتش سوزی ساعت ها مقاومت می کند و از بین نمی رود در نتیجه زمان برای تخلیه ساختمان در این شرایط وجود دارد.

هزینه ی اجرای اسکلت بتنی در مقایسه با فلزی کمتر می باشد.

اسکلت بتنی نسبت به فلزی و چوبی، به افراد متخصص و ماهر برای اجرا نیاز ندارد.

اگر هنگام اجرای ساختمان بتنی اصول و استاندارد های لازم به درستی انجام شده باشد، بعد از ساخت نیازی به نگهداری و مراقبت خیلی زیادی ندارد.

هرچه از زمان ساخت بتن میگذرد به دلیل هیدراته شدن سیمان، مقاومت آن بیشتر می شود. درنتیجه بتن عمر طولانی تری دارد.

یکی از ویژگی های مهم سازه های بتنی این است که می توان به تدریج و در طول ساخت مصالح آن را خریداری کرد. به همین جهت از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

معایب اسکلت بتنی

سازه بتنی مقاومت کششی پایینی دارد.

وزن ساختمان بتنی و بار مرده ی آن نسبت به ساختمان فلزی بیشتر است.

گرما و سرما به داخل ساختمان های بتنی راحت منتقل می شود. این یعنی تاثیرپذیر بودن نسبت به شرایط آب و هوایی.

اسکلت بتنی در مقابل بارهای ناشی از انفجار ضعیف می باشد.

ساخت یک ساختمان که اسکلت بتنی در اجرای آن به کار برده می شود بیشتر از اسکلت فلزی طول می کشد.

بعد از ساخت بتن باید تا حداکثر دو ساعت بعد استفاده شود در نتیجه بهتر است بلافاصله به کار گرفته شود.

در صورت معیوب شدن بخشی از ساختمان بتنی، به سختی تعویض یا ترمیم می شود.

برای دیدن همه این معایب و مزایا در ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران می توانید به بررسی بیشتری بپردازید.

اسکلت فلزی

اسکلت فلزی یا اسکلت فولادی مجموعه ‌ای از اعضای باربر ساخته‌ شده از نیم ‌رخ‌ های فولادی یا ورق فلزی می باشد که با اتصالات به هم متصل شده اند. این نوع اسکلت از تیرآهن، پروفیل، نبشی و ناودانی و میلگرد تشکیل شده است؛ به همین خاطر در مقایسه با اسکلت های دیگر مقاومت بیشتری دارد.

برای سفت کاری سازه فلزی بهتر است از پیچ و مهره و جوشکاری استفاده شود. اما لازم است بدانید که پیچ و مهره مقاومت بالاتری نسب به جوشکاری دارد.

اسکلت فلزی

اسکلت فلزی

مزایای اسکلت فلزی

ساختمان هایی که با سازه فلزی ساخته شده اند مقاومت بیشتری در برابر حریق، زلزله و انفجار دارند.

وزن ساختمان های فلزی از بتنی کمتر می باشد. همچنین ستون ها و تیرهای فلزی کم حجم تر از بتنی هستند به همین علت فضای کمتری اشغال می کنند.

زمان ساخت سازه فلزی در مقایسه با بتنی بسیار کمتر می باشد.

پرت مصالح در سازه فلزی کمتر می باشد چون قطعات فلزی مستقیم از کارخانه گرفته می شوند.

به دلیل دوام و مقاومت این نوع سازه، از آن در ساختمان های با طبقات بالا و بناهایی که در زمین سست ساخته می شوند، استفاده می کنند.

معایب اسکلت فلزی

قطعات فولادی مورد استفاده به مرور زمان بر اثر عوامل جوی دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. به همین دلیل هزینه ی نگهداری این نوع سازه بیشتر است.

سازه فلزی در برابر دمای بالا ضعیف می باشد و مقاومت آن کم می شود.

در ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران که از سازه فلزی استفاده می کنند، قطعا بخش زیادی از هزینه آن را ابتدای کار پرداخت کرده اند. که این باعث می شود از نظر اقتصادی زیاد به صرفه نباشد.

اگر در هنگام جوش قطعات فلزی، از ابزار آلات قدیمی استفاده شود و یا جوشکاران تخصص لازم را نداشته باشند، ممکن است این اتصال ناکارآمد انجام شود.

در نهایت با در نظر گرفتن همه ی این عوامل بخصوص بودجه مورد نظر، نوع اسکلت انتخابی مشخص می شود.

انتهای پیام/

منبع خبر:آجرروآجر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید