۱۴۰۳/۰۲/۱۰

رکود؛ مهمان همیشگی فولادی‏‏‌ ها

۱۲.۵ درصد عرضه میلگرد و ۴۹ درصد عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا فروش رفت.
رکود؛ مهمان همیشگی فولادی‏‏‌ ها

به گزارش اخبار ساخته ها؛ کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی، باعث افزایش تمایل به خرید میان متقاضیان این محصولات نشد و ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه مجددا رینگ فولاد با رکود مواجه شد. ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه امسال کمتر از ۵۰درصد شمش فولاد و میلگرد فولادی عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران معامله شد.

الزام عرضه مقاطع در بورس به زیان صادرات است

بالغ بر ۲۸۴هزار تن میلگرد فولادی ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. اگرچه روند معاملات هفتگی مقاطع طویل فولادی حاکی از آن است که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار باعث می‌‌‌شود تا بخش عمده‌‌‌ای از این محصول عرضه‌شده، بدون متقاضی بماند، اما الزام صنایع بر عرضه در بورس‌کالا برای دریافت مجوز صادرات باعث می‌‌‌شود تا صنایع تکمیلی با علم به ‌فروش‌نرفتن محصول، چاره‌‌‌ای جز عرضه کل محصول تولیدی در بازار فیزیکی نداشته باشند. به این ترتیب در میانه عدم‌فروش میلگرد از بورس‌کالا، عرضه‌‌‌های سنگین در این بازار ادامه‌‌‌دار است.

اما این الزام نادرست باعث شده است تا صنایع در صادرات با چالش مواجه شوند و مشتریان خارجی با استناد به نبود تقاضای داخلی از فرصت چانه‌‌‌زنی بیشتری برای خرید محصولات تولید ایران برخوردار باشند. عرضه محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالا باعث شفافیت در معاملات می‌‌‌شود، اما الزام به عرضه در محصولاتی نظیر مقاطع طویل فولادی که در بازه زمانی بلندمدت واحدهای تولیدی بدون مشتری هستند، نادرست بوده و تنها تحمیل هزینه‌‌‌ای نادرست به صنایع کشور است.

 

 

کاهش نرخ، متقاضیان را خریدار نکرد

ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه برای ۲۸۴هزار تن انواع میلگرد فولادی عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا تقاضایی برابر ۶۶هزار تن به ثبت رسید و در نهایت حدود ۳۶هزار تن محصول از این بازار معامله شد. به این ترتیب ظرف هفته گذشته ۱۲.۶درصد از عرضه میلگرد فولادی معامله شد.

میلگرد فولادی بسته به نوع محصول با نرخ پایه‌‌‌ای در بازه ۱۸هزار تومان تا ۲۱هزار و ۳۰۰تومان روانه رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران شد. تفاوت قیمت پایه عمدتا مربوط به نوع محصول تولیدی بود. در نهایت ۳۵هزار و ۹۲۰تن انواع میلگرد با میانگین قیمت ۲۱هزار و ۱۰۰تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده فروش میلگرد از این بازار به ۲۳هزار تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران نیز در همین محدوده قیمتی عرضه شده و به دلیل رکود بدون مشتری است. هر کیلوگرم میلگرد فولادی در روز چهارشنبه ۲۴آبان‌ماه با میانگین نرخ ۲۳هزار و ۳۰۰تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

قیمت پایه مقاطع طویل فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالا به شکل مستمری کاهش یافته، اما افت نرخ باعث رونق رینگ مقاطع طویل فولادی نشده است. تقاضای ضعیف داخلی، نبود چشم‌‌‌انداز روشن از آینده و انباشت محصول در انبار تجار با نرخ‌‌‌هایی کمتر باعث شده است تا کاهش قیمت پایه نتواند این بازار راکد را تحریک کند.

فروش شمش فولاد ۵۰ درصدی نشد

ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه بالغ بر ۲۹۷هزار و ۵۷۵تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۷هزار و ۹۰۰تومان تا ۱۸هزار و ۸۴۰تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. تقاضای ثبت‌شده برای این محصولات به ۲۲۴هزار تن رسید و در نهایت ۱۴۷هزار و ۸۵۵تن انواع شمش بیلت فولادی از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در چهارمین هفته از آبان‌ماه به ۴۹.۶درصد رسید. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار در این بازه زمانی برابر ۱۸هزار و ۵۸۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده شمش فولاد به ۲۰هزار و ۳۰۰تومان می‌‌‌رسد.

منبع: اکو ایران

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید