۱۴۰۳/۰۶/۲۹

روز جهانی معماری

روز جهانی معماری نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال می باشد.
روز جهانی معماری

به گزارش اخبار ساخته ها؛ روز جهانی معماری نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال است که مصادف با روز جهانی اسکان بشر است. این روز از سوی اتحادیه بین‌المللی معماران (UIA) بدین عنوان نام‌گذاری و مشخص شده‌است.

اتحادیه بین‌المللی معماران از سال ۲۰۰۵ با هدف «یادآوری به جهانیان برای مسئولیت جمعی‌شان برای آینده سکونت بشر» نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین‌المللی معماری نام‌گذاری کرد. این روز پیش از این به عنوان روز جهانی اسکان بشر از سال ۱۹۸۶ از سوی سازمان ملل متحد نام‌گذاری شده‌بود. هر ساله در این روز مراسم‌هایی در رابطه با حق انسان‌ها در رابطه با داشتن مسکن مناسب و نیز همایش‌هایی در رابطه با معماری برگزار می‌شود.

درباره اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) بد نیست بدانید این سازمان غير دولتي در سال ۱۹۴۸ میلادی با هدف متفق كردن معماران تمام كشورهاي جهان بدون در نظر گرفتن مليت، نژاد، مذهب و يا مكتب فكری آن‌ها در شهر لوزان کشور سوئیس پايه گذاري شده است. معماران سراسر نقاط جهان می توانند با عضویت در اتحادیه بین المللی معماران از امکانات گوناگون همچون کاریابی، شرکت در مسابقات و همایش های گوناگون و کمک های ادامه تحصیل بهرمند شوند و از این طریق از حقوق کلی خود در سطح جهان پاسداری نمایند. تاکنون ۱۲۴ کشور به این اتحادیه پیوسته اند؛ از هر کشور فقط یک نهاد فراگیر اجازه دارد به عضویت این اتحادیه درآید و کلیه معماران مستقل آن کشور تنها از طریق به عضویت در آمدن در آن نهاد، عضو UIA شناخته خواهند شد.

اما درباره روز جهانی معماری (World Architecture Day) لازم به بیان است هر ساله در این روز مراسم‌ هایی پیرامون حق انسان‌‌ها در رابطه با داشتن مسکن مناسب و نیز همایش‌ هایی در رابطه با معماری برگزار می‌ شود. این روز که در سال ۲۰۲۲ میلادی مصادف است با روز دوشنبه سوم ماه اکتبر، بر موضوع معماری برای رفاه (Architecture for well-being) با هدف فراگیری تفکر طراحی با چشم انداز ارتقای سلامت در ساختمان ها و شهرها تمرکز دارد.

اما در بیانیه‌ای که توسط خوزه لوئیس کورتس رئیس اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) پیرامون روز جهانی معماری در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده است، چنین آمده است:

معماری برای رفاه، چیزی فراتر از دسترسی به بیمارستان‌ها و امکانات و مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد! این هدف به بهبود کیفیت فضاهای معماری که در آن زندگی و کار می‌کنیم، خواهد انجامید… چرا که کیفیت محیط ساخته شده‌ی پیرامون ما پیامدهای عمیقی برای کیفیت زندگی ما، زندگی اطرافیان و همچنین محیط طبیعی پیرامونمان دارد. روز جهانی معماری در سالجاری میلادی، بیانگر تعهد اتحادیه بین ‌المللی معماران و کشورهای عضو آن در به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها و سیاست‌های اجرایی است که به مردم در راستای دستیابی به هماهنگی میان محیط های ساخته شده، محیط های طبیعی و همچنین ارتباطات اجتماعی میان آن‌ها کمک شایانی می‌نماید. ما، معماران را در تعهدشان مبنی بر اهداف تعیین‌ شده در نقشه راه گسترده‌‌ی سازمان مالل متحد برای مبارزه با فقر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی (در این سند ۱۷ هدف برای توسعه پایدار تعریف شده است که قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی نهایی شود و جایگزین هشت هدف توسعه هزاره شود که در سال ۲۰۰۰ میلادی تصویب شده بود) و به طبع آن، ایجاد جوامع انعطاف‌پذیر، پایدار و سالم‌ یاری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: uia-architectes.org

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید