۱۴۰۳/۰۱/۱۰

رشد ۲ میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن طی چند روز!

این روزها اکثر سازنده ها و مالکان از فروش ملک دست کشیده و منتظر هستند ببینند چه اتفاقی در بازار مسکن و سایر بازارها رخ خواهد داد.
رشد ۲ میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن طی چند روز!

به گزارش اخبار ساخته ها؛ آغاز فصل سرما ظاهرا نه برای بازار مسکن و نه برای متقاضیان آن خوش یُمن نبود. هنوز چند روز از دی ماه نگذشته بود که بانک مرکزی گزارش داد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در آذر ماه با ۲.۹ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۸۰.۷ میلیون ریال رسیده است.

اما نکته جالب این گزارش فارغ از هر گونه رشد قیمت این بود که خرید و فروش مسکن نیز افزایش داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر ماه سال ۱۴۰۱، به ۱۰.۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۷.۲ و ماه مشابه سال قبل ۴.۷ درصد افزایش داشت.

اما هنوز چند روزی از این گزارش بانک مرکزی نگذشته بود که مرکز آمار در گزارشی جدید، داغ دل متقاضیان مسکن را تازه تر کرد. مرکز آمار در این گزارش که مربوط به آذر ماه امسال و شهر تهران بود اعلام کرد که تورم نقطه‌ به نقطه مسکن در شهر تهران به ۵۲.۱ درصد رسیده و متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت نیز از ۵۰ میلیون تومان فراتر رفته است.

این گزارش مرکز آمار تنها چند روز بعد از گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن در تهران نه ۴۸ میلیون تومان بلکه ۵۰ میلیون تومان است. سوال این است که آیا باید به گزارش های مرکز آمار استناد کرد یا بانک مرکزی و اینکه آیا گزارش های بازار مسکن از کف بازار نشات می گیرد؟

پیشتر مصطفی قلی خسروی رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار واکنش نشان داده و گفته بود که اگر بانک مرکزی و مرکز آمار در بازار تنش ایجاد نکنند قیمت مسکن در بازار متعادل می‌شود. قیمت مسکن بر اساس عرضه و تقاضا است.

او همواره تاکید می کرد که وقتی شما اعلام می‌کنید قیمت مسکن و اجاره بها افزایش پیدا کرده است انتظار دارید قیمت کاهش پیدا کند؟ خواهش می‌کنم در گفتمان خود در خصوص افزایش قیمت دقت بیشتری داشته باشید، عده‌ای سودجو از صحبت‌های شما در خصوص افزایش قیمت سوء استفاده می‌کنند و باعث افزاش قیمت می‌شوند.

وی افزود: خرداد ۹۸ دولت یازدهم و بانک مرکزی اعلام کردند مسکن ۴۸ درصد گران شده است که پس از اعلام آنها گرانی مسکن به ۹۹ درصد رسید، همچنین داده‌های غلطی به ستاد کرونا دادند و این ستاد اعلام کرد نرخ اجاره‌بها ۲۵ درصد افزایش داشته است که پس از اعلام ستاد کرونا بسیار از مشاوران املاک اعتراض کردند که متاسفانه صاحبان املاکی که با کمتر از این میزان تمدید کردند پس از اعلام ستاد کرونا به دنبال مابه‌التفاوت این مبلغ بودند.

قلی خسروی معتقد بود که اگر بانک مرکزی و مرکز آمار در بازار مسکن تنش ایجاد نکنند قیمت در بازار متعادل می‌شود. قیمت مسکن بر اساس عرضه و تقاضا است اگر تقاضا وجود نداشته باشد قیمت کاهش پیدا می‌کند، هم‌اکنون نیز به دلیل گرانی مسکن توان خرید وجود ندارد.

حال اگر چه باید پذیرفت که قیمت مسکن رشد داشته است اما اینکه دو نهاد دولتی تنها به فاصله چند روز گزارشی ارائه می کنند که قیمت مسکن افزایش داشته است جای سوال پیش می آید که مبنای این گزارش دهی کجاست و اگر درست است چرا تا این حد متفاوت است و اصلا اعلام رشد قیمت مسکن چه کمکی می کند؟

مرکز آمار ایران گزارش شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در آذر ماه امسال را منتشر کرده که بر این اساس شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۷۴.۳ رسیده است.

در این ماه نرخ تورم سالانه آذر ماه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۷.۱ درصد رسیده است که نسبت به تورم سالانه ۳۵ درصدی در آبان، بالغ بر ۲.۱ درصد افزایش داشته است.

در این ماه تورم نقطه‌ به‌ نقطه نیز با ۲.۱ درصد افزایش نسبت به تورم نقطه‌ای در آبان ماه، به عدد ۵۲.۱ درصد رسیده است. معنای این عدد این است که قیمت آپارتمان در تهران در آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته ۵۲.۱ درصد افزایش یافته است. اما تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با ۰.۹ درصد کاهش نسبت به آبان، به ۴.۱ درصد رسیده است.
در آذر ماه همچنین متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲گانه شهر تهران به ترتیب به ۵۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان و ۴۸ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۱۰۷ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۲۵ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از املاکی های سطح شهر تهران معتقد هستند که این روزها که نرخ دلار دچار نوسان شدید قیمتی شده است اکثر سازنده ها و مالکان از فروش ملک دست کشیده و منتظر هستند ببینند چه اتفاقی در بازار مسکن و سایر بازارها رخ خواهد داد.

آنان می گویند که گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار آنها را شوکه کرده و باعث شده تا برخی از مالکان از ترس گرانتر شدن قیمت ها فایل درخواستی خود را از بنگاه های معاملات ملکی حذف کنند.

اغلب املاکی ها و سازنده های مسکن نیز بر این باور هستند که قیمت مسکن تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و اگر چنانچه وضعیت بازارهای موازی به همین منوال حرکت کند بدون شک رشد قیمت مسکن در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود.

به نظر می رسد دولت از هم اکنون باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را در بخش مسکن ترسیم و اجرایی کند. شاید بهترین و کوتاه ترین برنامه مناسب برای دادن آلارم مثبت به بازار مسکن، رونق ساخت و ساز و دادن تسهیلات کم بهره چه در بخش ساخت و عرضه مسکن و چه در بخش تقاضا باشد.

منبع خبر : صما

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید