۱۴۰۳/۰۷/۰۸

حل مشکلات اقتصادی با اصلاح نظام مالیاتی

رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: طبق حکم اصل ۵۱ قانون اساسی با اجازه قانونگذار و مجلس، پایه مالیاتی و نرخ مالیاتی مصوب می شود.
حل مشکلات اقتصادی با اصلاح نظام مالیاتی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با آقای دکتر موحدی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی گفتگویی انجام داده است که به این شرح می باشد.

سوال: صحبت بر سر این است که با توجه به شعار امسال و نامگذاری که نشان دهنده یک استراتژی و سیاست راهبردی مهم است مهار تورم و رشد تولید، آیا برنامه ها و سیاست های اجرایی سازمان امور مالیاتی کشور به این موضوع کمک می کند یا روی تولید اثر منفی می گذارد و بار مالیاتی را روی تولیدکنندگان سوار می کند ؟ در عین حال گفته می شود که محیط اقتصادی ایران بهشتی است برای دلالان ، آقای دکتر آیا تحقیقات متقنی پیش مدیران و تصمیم گیران و  مجموعه سازمان مالیاتی کشور است که با توجه به استراتژی امسال یک کار به قاعده و متفاوتی صورت بگیرد ؟

موحدی: بله حتما همینطور خواهد بود این قول را  می توانم از سمت سازمان امور مالیاتی خدمت همه بزرگواران بدهم که ما در تلاش هستیم به غایت برای این که بتوانیم در جهت تحقق رشد اقتصادی و مهار تورم کلیه تلاش هایمان را متمرکز این کار کنیم . اما نیاز دارد که توضیحاتی را خدمت همه بزرگواران عرض کنم ما در یک برهه ای قرار گرفتیم که از یک سمت مشکلات و مسائلی باعث شده که کسری بودجه دولت افزایش پیدا کند یا ما دچار ناترازی بودجه ای بین درآمد و هزینه دولت شویم ، طبیعتا بخش قابل توجهی از تلاش‌هایی که دولت در حال انجام آن است، این است که بخشی از هزینه های دولت را بتواند مدیریت کند،  این آن سمت قضیه است .

سوال: هزینه هایی که می دانید افکار عمومی، کارشناسان و بسیاری از متخصصان معتقد هستند بالاتر از استانداردهای رایج برای اداره امور در قامت یک دولت در عصر امروز است ، اشتباه نگیریم خدای نکرده سوء تفاهم شود .

موحدی: بله همین طور است اگر بخواهم از نظر یک کارشناس اقتصادی اظهار نظر کنم بخش قابل توجهی از هزینه هایی که قابل حذف است، این هزینه‌های قابل حذف به نظر بنده می تواند شامل حقوق کارکنان و کارمندان نباشد یعنی حقوق کارکنان و کارمندان را بتوانیم تا جای ممکن متناسب با تورم افزایش دهیم مثلاً فرض کنید سایر هزینه هایی که می‌شود از آن گذشت مثلاً هزینه هایی که پیشتر رایج بوده انجام می‌شده و ناظر به اثربخشی و ناظر به افزایش بهره وری دولت شاید آن چنان جایگاهی نداشته و قابل حذف است ، بنابراین این بُعد، بُعد کنترل هزینه ها و مدیریت هزینه‌ها است ، اما از سمت درآمد ما نیاز داریم که این ناترازی را از سمت درآمد هم جبران کنیم یعنی ما سالهای سال به واسطه اینکه وابستگی به درآمد نفتی داشتیم هیچ وقت به این فکر نکردیم که ساختار نظام مالیاتی را بتوانیم ارتقا دهیم،  این ساختار نظام مالیاتی قاعدتاً باید ارتقا پیدا کند.  اما بزرگواران مستحضر هستند که سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و حکم اصل ۵۱ قانون اساسی هیچ پایه مالیاتی و هیچ نرخ مالیاتی مصوب نمی شود مگر با اجازه قانونگذار و مجلس، بنابراین مجلس اگر قانون گذاری می کند که مثلاً فرض کنید امسال ما باید حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش درآمدهای مالیاتی به جهت پوشش مشکلی که خدمتتان عرض کردم داشته باشیم، لازمه آن این است که سازمان مالیاتی بیاید این را عملی کند به شکلی که تا جای ممکن اثر سوئی بر رشد اقتصادی و بر تولید کنندگان نداشته باشد چون تولیدکنندگان در همین وضعیتی که الان قرار گرفتیم به اندازه کافی تحت تاثیر اثرات و عوامل مخرب هستند و عملا دارند جهاد می کنند و تلاش خودشان را انجام می دهند بنابراین برنامه ای که سازمان امور مالیاتی امسال در نظر گرفته تا با تکیه بر آن بتواند این فضا را مدیریت کند این است که به سمت شناسایی موارد مغفولی برود که پیشتر چه بسا در قوانین مالیاتی وجود داشته اما هیچ موقع اهتمامی برای وصول آن مالیات صورت نگرفته است .

سوال: ما در ایران از شکاف طبقاتی در رنج هستیم از تبعیض ها در رنج هستیم تبعیض هایی که ممکن است ناشی از عملکرد سازمان شما باشد دلالان  را نبیند و من کارمند یا من کاسب که درآمد محدود دارم را ببیند آیا شما از حوزه فرهیختگی و نخبگی و فرزانگی سازمانی عرض می کنم فردی نمیگویم، سازمان مالیاتی مملکت به جایی رسیده است که بتواند تشخیص دهد با داده‌های متغن و ساز و کارهای زیر ساختی که الان در ایران وجود دارد و تمام شهروندان را به راحتی می‌تواند رصد و پایش کند از هر حیث حقوقی یا حقیقی،  به این درجه از پختگی و توانمندی رسیده است که بتواند بگوید بر اساس شاخص‌های موجود سطحی از درآمد را می توانم بفهمم که یک شهروند دارد و بالاتر از آن مشمول مالیات است.  ما عایدی های متعددی داریم حتی از پاره ای  قراردادهای غیر رسمی نشان می‌دهد که قانون کارآمدی کافی ندارد که یک قرارداد رسمی میلیاردها را در اختیار می گذارد سودش را می برد و شما نمی توانید از آن مالیات بگیرید، پس معلوم است که عده قابل توجهی از مردم فقیر تر می شوند و عده قلیلی از مردم ثروتمند تر می شوند در حالی که هم شما هستید ، هم ما و هم آن‌ها .

موحدی: نه این که من  بگویم ما به طور کامل به این بلوغ رسیده ایم که بتوانیم از اطلاعات و داده‌ها به طور کامل استفاده کنیم، خیر هنوز راه داریم  اما به این شکل هم نیست که اساساً ما هیچ بهره‌ای از اطلاعات و داده‌ها نبریم، ما نسبت به سال گذشته بسیار پیشرفت داشتیم، نسبت به دو سال قبل بسیار پیشرفت داشتیم اما بسیار جای کار داریم تا با این اطلاعات بتوانیم کار کنیم . اما یک نکته اینجا است این یک هماهنگی بین نهادی هم می طلبد یعنی نظام مالیاتی صرفاً برخوردار از داده های خالص، سالم و کافی برای تصمیم گیری پیرامون این موضوع نیست . بنابراین باید با یک همکاری بین نهادی از نهادهای مختلف واجد اطلاعات، اطلاعات لازم را بگیرد.

سوال: این همان جایی است که پاشنه آشیل این کار است یعنی یک دولت فربه که حاضر هم نیست خودش را کوچک کند ، در بخش‌های مختلف تصدی‌گری دارد ، همکاری کافی یا تحرک کافی را نمی تواند داشته باشد و این طرف کارآمدی را هم به سرعت نمی توانیم از آن انتظار داشته باشیم . شما حساب کنید شهروندان مالیات می دهند مالیاتی که فقط میخواهند حقه باشند و نمی‌خواهند به آن ها ارفاقی داشته باشیم و فقط می‌خواهند به عنوان یک شهروند درست دیده شوند و درست هم با آن ها از نظر حقوقی و مالی روبرو شویم.

موحدی: مطلب درستی را می فرمایید فاصله داریم و رابطه بین نهادها حرف اصلی است که باید دنبال کنیم . این قول را می توانم بدهم که ما تمام تلاش مان را در این جهت خواهیم کرد ممکن است بسیاری از مخاطبین ما گله مند باشند از این که بعضی از برخورد ها مناسب نیست چه بسا عمومیت هم نداشته باشد یا برخی از احقاق حقی که باید صورت بگیرد ، آن چنان که باید تحقق پیدا نمی‌کند اما تمام تلاش ما این است که انشاالله بتوانیم به همراه رضایت مردم و مودیان در کنار آن بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم .

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید