۱۴۰۳/۰۲/۲۲
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون گفت:

حذف نگاه فرودستانه به مشاغل‌خانگی

نخستین اقدام در وزارت تعاون، حذف نگاه فرودستانه و حمایت از فعالان بخش مشاغل خانگی بوده است.
حذف نگاه فرودستانه به مشاغل‌خانگی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ «آزیتا همتیان» درباره تمجیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و تغییر در نگاه‌ها و رویکردها منجر به رسیدن به کارآمدی‌های اقتصاد مقاومتی شد.

وی با بیان اینکه به‌منظور ریل‌گذاری در حوزه اشتغال یک نقشه راه ترسیم شد، تاکید کرد: اگر بیکاری مهم‌ترین چالش اقتصادی- اجتماعی کشور است، ایجاد اشتغال نیز از ضروریات رشد اقتصادی است که به افزایش تولید و رونق آن منجر می‌شود.

همتیان خاطرنشان‌کرد: با چنین تحول راهبردی در این ۲ سال توانستیم به سمت کاهش نرخ بیکاری، افزایش کیفیت مشاغل و پایداری ایجاد شده در بازار کار گام برداریم که این هدف‌گذاری با نرخ بیکاری ۸.۲ درصد محقق شد.

پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات

همتیان درباره اقدامات زیربنایی در بخش ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، تاکید کرد: به‌منظور بهبود وضعیت اشتغال در ۲ سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت شد، افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان را داشتیم و متناسب با بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب همه این پیشرفت‌ها در نتیجه سیاست‌گذاری دقیق و قطعی دولت درباره حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغالی است که منجر به رونق تولید شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون افزود: دولت سیزدهم در عمل نشان داد با این هدف‌گذاری می‌توانیم به تغییر رویکردها در بحث اشتغال برسیم و رشدی که در ۲ سال داشتیم برگرفته از تغییر نگاهی است که در ادوار گذشته وجود نداشت.

دریافت ۴ همت تسهیلات اعتباری از بانک مرکزی

وی درباره ارتقا و توسعه کسب‌وکارهای خانگی تصریح‌کرد: یکی از ارکان سیاست‌گذاری اشتغال کشور، پایدارسازی و توسعه مشاغل خانگی است. نخستین اقدامی که در وزارت تعاون دولت سیزدهم رخ داد، حذف نگاه فرودستانه و حمایت از فعالان این حوزه با رشد ۴۰ درصدی اعتبارات تخصیصی از بانک مرکزی بوده است.

همتیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ سه هزار میلیارد تومان و امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم که این مهم منجر به شکوفایی و جهش در مشاغل خانگی شد. نگاه مدیران بانک مرکزی نیز تغییر کرد و در دیدگاه جدید، یکی از طرح‌های مثبت اشتغال‌زایی کشور می‌تواند مشاغل خانگی باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در ۲ سالی که گذشت بیش از ۳۹۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد و به اشتغال بیش از ۱۶۰ هزار نفر انجامید که در هر ۲ زمینه رشد بی‌سابقه‌ای ثبت شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون بیان‌داشت: امسال چهار هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت شد و به استان‌ها تخصیص یافت. باتوجه‌به این میزان تسهیلات دریافتی، هدف‌گذاری ما در حوزه مشاغل خانگی ایجاد اشتغال پایدار به‌وسیله «پشتیان» است؛ کسی که زنجیره ارزش و تأمین را برای افراد تحت پوشش در هر شهرستان و استانی ایجاد کند.

تشکیل ۱۹ تعاونی مشاغل خانگی برای نخستین بار در کشور

وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار ۱۹ تعاونی مشاغل خانگی تشکیل شد. پایان سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای با معاونت تعاون در وزارت تعاون امضا کردیم که بر اساس آن تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل شود که اکنون به ایجاد ۱۹ تعاونی استانی رسیدیم و کارهای مربوط به دیگر تعاونی‌ها نیز در حال انجام است و تا پایان سال اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی را برای نخستین‌بار تشکیل دهیم.

همتیان گفت: در ۱۴۰۲ همه تلاش ما رونق بازار محصولات خانگی از طریق سازوکارهای تأمین محل فروش فیزیکی و استفاده از سکوهای فروش مجازی محصولات است. این یک مانع بزرگ و حلقه مفقوده‌ای است که سال‌های سال صاحبان مشاغل خانگی با آن مواجه بودند. امسال بیش از ۹۵ درصد از مجوزهای ما آنی و برخط شده است.

مانع‌زدایی و تسهیل‌گری صدور مجوزها

وی خاطرنشان‌کرد: با صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها، گام اساسی و مهمی در تسهیلگری صدور مجوزها و مانع‌زدایی برداشته شد. در گذشته متقاضیان برای گرفتن امضای طلایی مجوز در برخی موارد ماه‌ها و حتی سال‌ها بین دستگاه‌های اجرایی در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند مجوز دریافت کنند، اما اکنون چنین چیزی را نداریم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون افزود: برای امسال با چهار هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی دریافت کردیم، قرار است ۱۵۰ هزار شغل ایجادی داشته باشیم و تا پایان سال مشکل تأمین بازار و فروش را برای متقاضیان با برنامه‌ریزی که انجام شده، حل کنیم تا بتوانیم به رونق تولیدات مشاغل خانگی رسیدگی بیشتری داشته باشیم. برای تحقق این هدف، تفاهم‌نامه‌ای را با بانک رفاه منعقد کردیم که پس از مراسم اربعین با حضور وزیر تعاون رونمایی شود.

همتیان در پایان گفت: پیشرفت و ارتقایی که در بحث مشاغل خانگی رخ‌داده، به دلیل نوع حمایتی بوده که دولت از ما داشته است. بررسی سوابق گذشته نشان می‌دهد که چنین نگاهی وجود نداشته است و حذف نگاه فرودستانه نخستین گام مهمی بود که این دولت در حوزه مشاغل خانگی بود که یکی از ارکان مهم اشتغال‌زایی در کشور است.

وی تصریح‌کرد: اگر بنا داریم اشتغال را مردمی کنیم، مشاغل خانگی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید