۱۴۰۳/۰۱/۰۹

جزئیات پیشرفت سد «نرماب»

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با تشریح جزئیات پیشرفت سد نرماب، گفت: اتمام این سد به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
جزئیات پیشرفت سد «نرماب»

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ سید محسن حسینی مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در خصوص سد نرماب، اظهار کرد: سد نرماب آب سه رودخانه را مدیریت می‌کند، سد اصلی بر روی رودخانه نرماب احداث شده که خاکریزی آن هم اکنون ۹۹ درصد پیشرفته فیزیکی دارد و اگر هوا مساعدت کند تا دو ماه آینده به جز آسفالت آن به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: کانال و تونل انحرافی رودخانه چهل چای به نرماب هم تمام شده و بخش انحرافی خرمارود به دریاچه سد شروع نشده و ۶ کیلومتر تونل می خواهد و دلیل اجرایی نشدن آن علاوه بر مسائل مالی تغییر طرح بوده است که این طرح بازمهندسی شده و اجرای کانال به تونل تبدیل شده تا حداقل خسارت به منابع طبیعی وارد شود.

وی در خصوص خرید اراضی کف مخزن هم گفت: یکی از اقدامات مناسب خرید ۱۱۵ هکتار از اراضی بنیاد مستضعفان بوده که به طور معوض به کشاورزان تحویل داده خواهد شد تا شغل خود را از دست ندهند.

طبق گفته حسینی ۱۰۰ هکتار هم در سابق از بنیاد خریداری شده بود که امکاناتی مانند سیستم آبیاری تحت فشار، چند حلقه چاه و غیره را داشته و آماده کار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان توضیح داد که با همکاری جهاد کشاورزی تصمیم داریم تعدادی از کشاورزان را به صورت شرکت تعاونی در این اراضی ساماندهی کرده تا تاسیسات هم حفظ شود.

انتقال روستای جنگلده بالا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص جابجایی روستاهای واقع در دهانه سد هم بیان کرد: روستای جنگنده پایین به طور کامل منتقل شده و انتقال روستای جنگنده بالا هم ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسینی توضیح داد که در این روستا ۲۵۰ واحد مسکونی باید ساخته شود که تاکنون ۵۰ باب ساخته شده، ۱۰۰ خانه پیشرفت ۶۰ درصدی داشته و ساخت ۱۰۰ واحد دیگر هم باید آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: سه روستای دیگر هم در حاشیه سد وجود داشته که برای انتقال آن به اعتبار نیاز داریم و باید ابتدا مکان یابی انجام شده و بعد از اجماع نظر آن را جابجا کنیم.

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه یک پنجم سد برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد باید درختان موجود کف سد کاملاً قطع شده و ریشه آن از خاک بیرون آورده شود و خاک نباتی هم جمع آوری شده تا بتوان از آب آن به عنوان شرب استفاده کرد.

حسینی افزود: هم اکنون درختان قطع شده و به جای آن ۷۰۰ هکتار جنگل کاری هم انجام داده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از استرلیزه کردن چاه های فاضلاب، جمع آوری آرامستان ها، تخریب کامل خانه ها و غیره خبر داد و گفت: این مسائل برای سد شرب باید انجام شود.

وی هدف از اجرای این سد را کنترل سیل، تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت عنوان کرد و ادامه داد: اتمام این سد به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حسینی بیان کرد: اگر تمام موارد به خوبی پیش رود و اعتبارات تأمین شود عملیات اجرایی سد ظرف دو سال آینده به اتمام خواهد رسید و تنها تونل خرمارود به دلیل حساسیت آن باقی می ماند که ۲.۵ سال زمان برای اجرای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای خط انتقال ۲۸ کیلومتری، تصفیه خانه و سایر تأسیسات هم برای آب شرب نیاز بود که اراضی آن خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که سد نرماب، آب ۱۳۰ روستای مینودشت را تامین کرده و بنا داریم آب آزادشهر و کلاله هم از آن تامین شود و به همین دلیل سهم شرب از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

طبق گفته وی ۱۰ میلیون مترمکعب هم سهم صنعت بوده که تاکنون با پنج میلیون متر مکعب آن موافقت شده است.

حسینی بیان کرد که بخش از آب هم برای اراضی کشاورزی پایین دست رهاسازی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع خبر: خبرگزاری مهر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید