۱۴۰۳/۰۴/۰۶

جزئیات واگذاری خانه‌ های فرسوده به دولت

قرار است مالکان واحدهای مسکونی بافت های فرسوده که تمایل به ساخت و ساز در این نواحی ندارند،می‌توانند ملک خود را به دولت واگذار و مبلغ آن رادریافت کنند.
جزئیات واگذاری خانه‌ های فرسوده به دولت

به گزارش اخبار ساخته ها؛ دولت طی دو سال گذشته مشوق‌هایی را برای ساخت و ساز بیشتر و نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته است. یکی از جدیدترین مشوق‌هایی که در این زمینه معرفی شده، به واگذاری کامل خانه کلنگی به دولت مربوط می‌شود.

در توضیحات این طرح آمده است، مالکان واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده که تمایل ندارند با استفاده از طرح‌های مشارکتی سه‌جانبه با همکاری انبوه‌سازان و دولت اقدام به نوسازی کنند، می‌توانند ملک خود را به دولت واگذار و مبلغ آن را دریافت کنند.

انواع تسهیلات بافت فرسوده

وام‌های مربوط به نوسازی بافت فرسوده از دیگر مشوق‌ها در این زمینه هستند. البته تسهیلاتی که در حال حاضر به بازسازی بافت فرسوده تعلق می‌گیرد محدود به یک مورد نیست و به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام سقف و شرایط خود را دارد.

تسهیلات ارزان‌قیمت نخستین وامی است که برای بازسازی بافت فرسوده، به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان به متقاضیان تعلق می‌گیرد. 

 دومین تسهیلات در این زمینه که به صورت غیرمستقیم اختصاص داده می‌شود اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده است. این افراد در دوره نوسازی می‌توانند با وام ودیعه مسکن خانه‌ای را اجاره کنند و به‌طور موقت در آن سکنی گزینند.

سومین تسهیلات، وام در بافت‌های تاریخی است. این وام برای متقاضیان تهرانی ۳۶۰ میلیون تومان، برای ساخت در سایر کلانشهرها ۳۲۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون و سایر شهرها نیز ۲۴۰ میلیون تومان است. تسهیلات بافت‌های تاریخی حتی به بناهای باارزش روستایی هم تعلق می‌گیرد.

 همچنین در این راستا، واحدهای بافت‌های فرسوده می‌توانند از تمامی تخفیف‌ها و حمایت‌های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.

البته تصویب طرح‌های مربوط به مسکن و بافت فرسوده شرط کافی در این اقدام نیست و همکاری بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات سمت دیگر موضوع قرار  دارد که همیشه یک پای آن می‌لنگد.

طرح کلید به کلید

طرح کلید به کلید مشوق دیگری است که در این باره می‌توان نام برد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران آبان‌ماه سال 1402 از تصویب آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید در دولت و ابلاغ دستورالعمل آن خبر داده است. 

او همچنین در مصاحبه ای در این مورد توضیح داده است: «در آئین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید (کلید به زمین) آمده است که متقاضیان باید سند رسمی 6 دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح  که سند غیررسمی یا سند قولنامه‌ای در اختیار دارند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.»

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال و ماده 9 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در رابطه با سنددار کردن املاک تصرف‌شده در سکونتگاه‌های غیررسمی، یادآور شده است: «افرادی که ملک آنها در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.»

انتهای پیام/

منبع خبر: تجارت نیوز

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید