۱۴۰۳/۰۲/۰۸

تفاوت سینک روکار و توکار

آشپزخانه بدون سینک ظرف‌شویی مناسب، کامل نیست.
تفاوت سینک روکار و توکار

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ از آنجا که سینک ظرف‌شویی به عنوان قلب آشپزخانه دیده می‌شود، این مکان نقطه خوبی برای ایجاد یک خانه رؤیایی است. اجازه دهید تصورات شما با استفاده از طیف وسیعی از گزینه‌های خارق‌العاده به شما کمک کند تا از حداکثر فضا به طور بهینه استفاده کنید. ملاحظات عملکردی خاصی وجود دارد که باید در انتخاب سینک در نظر گرفته شود.

 اطلاعات زیر به شما اطمینان می‌دهد که سینک ایده‌آل را انتخاب خواهید کرد. سینک‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و می‌توان آن‌ها را از مجموعه‌ای از مواد مختلف تهیه کرد. با توجه به اندازه و قابلیت‌ها، قیمت آن‌ها نیز متغیر است. مهم نیست که کدام مارک را انتخاب می‌کنید، تمام ویژگی‌ها و تفاوت سینک روکار و توکار را به هنگام خرید باید ارزیابی کنید.

سینک روکار

سینک روکار زمانی که بر روی کابینت قرار می‌گیرد، لبه‌های آن قابل مشاهده است. انتخاب این سینک همراه با معایب و مزایایی است که باید به هنگام خرید آن‌ها را در نظر بگیرید. سینک‌های روکار را می‌توانید با توجه به نوع، جنس و عرض صفحه کابینت، در اشکال مربع و مستطیل سفارش و نصب کنید.

اغلب، ابعاد سینک‌های روکار به دلیل لبه‌هایی که دارند بسیار بزرگ‌تر از سینک‌های توکار دیده می‌شوند اما معمولاً لگن آن‌ها یک اندازه است. باید توجه داشته باشید که نمی‌توان کل فضای صفحه از لحاظ عرض را به سینک اختصاص داد، به دلیل اینکه از هر سمت، چند سانتی‌متر لبه‌های سینک روی صفحه کابینت را می‌گیرند.

 مزایا

از مزیت‌های استفاده از سینک روکار، می‌توان به آسیب‌پذیری کمتر صفحه کابینت اشاره کرد. از آنجا که به هنگام شستن ظروف، آب به اطراف پخش می‌شود، آب بر روی قسمت‌های لبه سینک پاشیده می‌شود و از این رو صفحه کابینت آسیبی نمی‌بیند. آب‌بندی مرحله مهمی در نصب این نوع سینک‌ها است، با استفاده از چسب آکواریوم باید دور تا دور سینک پوشانده شود تا از نشت آب به صفحه کابینت جلوگیری شود، اگر صفحه چوبی کابینت در معرض رطوبت قرار بگیرد، متورم شده و باد می‌کند.

 در تفاوت سینک روکار و توکار می‌‎توان به قسمت اضافه سینی اشاره کرد. برای سینک‌های روکار این امکان وجود دارد که در یک سمت سینی اضافه شود و فضایی برای قرار دادن ظروف کثیف ایجاد شود. این ایده باعث می‌شود برای شستن ظروف فضای بیشتری ایجاد شود.

معایب

به دلیل استیل بودن سینک لبه‌های آن را باید مرتب تمیز کنید تا لکه‌های آب به مرور به رسوب تبدیل نشوند. سینک‌های روکار را بیشتر می‌توانید از جنس استیل تهیه کنید اما در برخی از موارد این امکان وجود دارد که سینک را از متریال های امروزی همچون کامپوزیت نیز انتخاب کنید. با گذشت زمان استفاده از این نوع سینک‌ها دیگر طرفدار نخواهد داشت. تقریباً سینک‌های روکار جای خود را به سینک‌های توکار داده‌اند.

از تفاوت سینک روکار و توکار قرارگیری آن‌ها بر روی کابینت است، سینک‌های توکار کاملاً در داخل فضای کابینت قرار می‎گیرند، هیچگونه لبه‌ی ندارند و فضای اطراف سینک را صفحه کابینت پر می‌کند.

سینک توکار

از تفاوت سینک روکار و توکار قرارگیری آن‌ها بر روی کابینت است، سینک‌های توکار کاملاً در داخل فضای کابینت قرار می‎گیرند، هیچگونه لبه‌ی ندارند و فضای اطراف سینک را صفحه کابینت پر می‌کند.

مزایا

با انتخاب این نوع سینک در آشپزخانه‌ مدرن می‌توانید زیبایی‌های آشپزخانه را دوچندان کرده و ظاهری جذاب به فضا ببخشید. زیبایی ظاهری سینک‌های توکار باعث می‌شود که صفحه کابینت به طور یکدست و یکنواخت دیده شود. صفحه کابینت در هر اندازه‌ای باشد سینک‌های توکار قابل اجرا هستند.

هیچگونه محدودیتی برای انتخاب ابعاد و شکل ظاهری سینک‌های توکار وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن‌ها را خریداری کنید. با توجه به دکوراسیون آشپزخانه می‌توانید با اشکال مختلف از جمله گرد، مربع و مستطیل، ابعاد متنوع و متریال‌های امروزی، این سینک را در آشپزخانه خود نصب کنید.

معایب

از معایب این نوع سینک می‌توان به پوسیدگی صفحه کابینت اشاره کرد، به دلیل اینکه این نوع سینک‌ها هیچگونه لبه‌ا‌ی ندارند، هنگام شستن ظروف، آب به راحتی به اطراف پخش می‌شود و این موضوع منجر به خیس شدن صفحه کابینت می‌شود و زمانی که آب و رطوبت در روی صفحه کابینت باقی بماند، منجر به پوسیدگی صفحه می‌شود. بنابراین آب‌بندی باید به بهترین شکل ممکن اجرا شود، البته می‌توانید برای صفحه کابینت از یک متریال ضد آب مناسب استفاده کنید. درضمن باید دقت داشته باشید، پایین رفتن لگن سینک ممکن است ارتفاع سینک ظرف‌شویی شما را محدود کند.

اشکال مختلف سینک روکار و توکار

سینک مستطیل شکل

طول این سینک‌ها در مقایسه با عرض بسیار بیشتر است و برای شستشوی ظروف با اندازه بزرگ بسیار کارآمد هستند، چرا که بدون پاشیدن آب به اطراف می‌توانید به راحتی ظروف را بشویید. شما می‌توانید برای هر دو سبک توکار و روکار این مدل سینک را انتخاب کنید.

سینک مستطیل شکل

سینک مستطیل شکل

سینک بیضی شکل

سینک بیضی شکل دارای حاشیه بیرونی بیضی شکل است و لگن داخلی آن می‌تواند گرد، مربع یا هر شکل مشخص دیگری باشد. این مدل سینک بیشتر برای سینک‌های توکار قابل اجرا است.

سینکبیضی شکل

سینک بیضی شکل

سینک مربع شکل

این سینک‌ها دارای طول و عرض یکسان هستند و لبه داخلی آن‌ها ممکن است منحنی یا گرد باشد. این مدل سینک دارای قابلیت اجرا برای سینک توکار و روکار است.

سینک مربع شکل

سینک مربع شکل

سینک گرد

یک تفاوت سینک روکار و توکار، امکان استفاده از برخی سینک‎های مدل‌دار است.  سینک‌های ظرف‌شویی گرد فضای بیشتری را بر روی صفحه کابینت آشپزخانه اشغال می‌کنند و برای اجرای سینک توکار، باید آن‌ها را انتخاب کنید.

سینک گرد

سینک گرد

ساختار سینک توکار و روکار

ساختار آشپزخانه‌ها متفاوت است و ممکن است فضای کافی برای سینک‌های بزرگ وجود نداشته باشد، اما با تنوعی که در تولید سینک وجود دارد، نباید نگران فضای کم آشپزخانه خود باشید.

سینک تک لگن

همان‌طور که از نام آن پیداست، این سینک ظرف‌شویی آشپزخانه از یک لگن ساخته می‌شود. آن‌ها با اندازه‌های مختلف لگن که با انواع مختلفی از مواد ساخته می‌شوند، برای اجرای سینک توکار و روکار قابل دسترس هستند. این نوع خاص سینک برای صفحات آشپزخانه کوچک انتخاب می‌شوند که فضای کار کمی در اختیار دارند.

سینک ظرف‌شویی تک لگن به شما این امکان را می‌دهد با ایجاد فضای بیشتر در  مساحت بیشتری ظروف را بشویید، اگر تمایل به استفاده از قابلمه‌های بزرگ دارید، شستن آن‌ها در سینک تک لگن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

سینک تک لگن

سینک تک لگن

سینک دو لگن

این سینک‌ها دارای دو لگن هستند، به طوری که دو نفر می‌توانند همزمان در کنار هم کار کنند، برخی دارای دو شیر آب مجزا هستند، روی هر یک از لگن‌ها یک شیر آب وجود دارد. می‌توان از یک لگن فقط برای شستن سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی استفاده کرد و لگن دیگر را فقط برای تمیز کردن ظروف اختصاص دهید.

در سینک‌های روکار و توکار اجرای این سینک به راحتی انجام می‌شود. سینک‌های ظرف‌شویی دو لگنی به شما این اجازه را می‌دهند تا ظروف شسته شده و نشسته را به راحتی از هم تفکیک کنید.

سینک دو لگن

سینک دو لگن

سینک با سینی

پس از شستن ظروف، می‌توانید آن‌ها را بر روی صفحه متصل به سینک قرار دهید تا خشک شوند. مزیت این سینی این است که شما می‌توانید ظروف خشک شده را بعد از خشک شدن، بلافاصله در جای خود قرار دهید. شستن سبزیجات و مواد غذایی نیز روی این صفحه شیب‌دار کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند. در تفاوت سینک توکار و روکار می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این سبک از سینک عموما برای روکار قابل اجرا است ولی با اینحال در کشور ما اغلب برای سینک‌های توکار نیز تعبیه می‌شود.

سینک با سینی

سینک با سینی

اندازه سینک روکار و توکار

انتخاب سینک ظرف‌شویی مناسب می‌تواند مشکل باشد، زیرا چند عنصر مختلف در خرید آن نقش دارند. نه تنها طول، عرض و عمق لگن، بلکه ابعاد کل سینک و عرض پیشخوان را نیز باید در نظر گرفت. بهترین پیشنهاد برای ابعاد سینک روکار و توکار این است که سینک ظرف‌شویی باید حداقل 70 سانتیمتر طول، 50 سانتیمتر عرض و 17 تا 20 سانتیمتر عمق داشته باشد، که البته با توجه به فضای آشپزخانه این سایزها می‌توانند تغییر کنند.

نصب و راه‌اندازی سینک روکار و توکار

از دیگر تفاوت سینک روکار و توکار نحوه نصب آن‌ها است. در ابتدا ممکن است متوجه نشوید، اما سینک‌های ظرف‌شویی با توجه به مدلی که دارند به چندین روش مختلف قابل نصب هستند. سینک‌های ظرف‌شویی روکار به سادگی در یک سوراخ برش خورده روی صفحه کابینت قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها آسان‌ترین نوع است. به طور معمول تقریباً یک ساعت طول می‌کشد تا کل مراحل نصب کامل شود و این کار بدون کمک متخصص نیز قابل انجام است.

 سینک‌های ظرف‌شویی توکار که ظاهری یکدست را ایجاد می‌کنند، باید از زیر و داخل محفظه کابینت محکم شوند. نصب سینک‌های توکار نسبت به سینک‌های روکار کمی سخت‌تر است، به دلیل قرار گرفتن سینک در داخل فضای کابینت باید با دقت بالایی انجام شود و آب‌بندی آن طولانی‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع خبر: معمارنو

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید