۱۴۰۳/۰۲/۳۰

تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری

سند رسمی که معروف به سند محضری نیز هست، تنظیم و ثبت آن در ادارات ثبت اسناد یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد. در حالی که سند عادی به شکل دستی، در زمان معاملات و خرید و فروش ملکی در بنگاه های املاک نوشته شده و همچون قرارداد یا مبایعه نامه می باشد.
تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری

به گزارش اخبار ساخته ها؛ شاید تاکنون تبلیغاتی درباره معاملات ملکی در نقاطی از کشور به چشمتان خورده باشد. ممکن است برخی از این تبلیغات وسوسه کننده بوده و دارای شرایط مالی ویژه ای باشند. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که اکثر ویلاها و املاکی که دارای شرایط ویژه مالی هستند فاقد سند محضری بوده و دارای سند شورایی می باشند. در اینجا سؤالی که شاید به ذهنتان خطور نماید این است که تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری چیست؟ آیا در صورت بروز مشکل، این نوع سند از اعتبار در دادگاه برخوردار است؟ و دیگر اینکه، آیا سند شورایی در خرید و فروش املاک قابل اطمینان است یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم، تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری را برای شما شرح دهیم.

منظور از سند شورایی ملک چیست؟

در ادامه مقاله، به تعریفی از سند ملک می پردازیم و اینکه موارد استفاده از آن در کجاست؟ و سپس منظور از سند شورایی ملک را برای شما شرح می دهیم تا بهتر بتوانید تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری را درک کنید. در واقع شناسنامه ملک را می توان سند ملک دانست که در آن مشخصات مربوط به صاحب ملک و خود ملک آورده شده است. در محاکمه، فروشنده و خریدار ملک قادر به استفاده از سند ملک هستند.

اسناد را می توان به دو دسته سند رسمی و سند عادی تقسیم کرد.

سند رسمی که معروف به سند محضری نیز هست، تنظیم و ثبت آن در ادارات ثبت اسناد یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد. در حالی که سند عادی به شکل دستی، در زمان معاملات و خرید و فروش ملکی در بنگاه های املاک نوشته شده و همچون قرارداد یا مبایعه نامه می باشد.

سند شورایی را می توان نوعی از سند عادی محسوب کرد که موارد استفاده از آن بیشتر در شهرهای کوچک و دور افتاده و روستاها می باشد. در واقع این سند نوعی قولنامه به شمار می آید که حاوی اطلاعات و شرایطی می باشد که تعدادی شاهد اقدام به امضای آن می کنند. پس از امضای قولنامه توسط شاهدین، به تأیید و امضای رئیس شورای محلی می رسد. همچنین سند شورایی، در مواردی نیز توسط شورای اسلامی شهرهای کوچک به تأیید رسیده است.

سند شورایی ملک دارای چه ویژگی های مثبتی می باشد؟

در صورت معامله با این سند، نیاز به پرداخت هزینه کمتری بوده و انجام معامله با سرعت بیشتری انجام می گیرد. هزینه هایی همچون عوارض شهرداری، انتقال سند، مالیات و غیره را بایستی در نقل و انتقالات سندهای محضری برخلاف سندهای شورایی بپردازید.

سند شورایی ملک می تواند چه مشکلاتی را در پی داشته باشد؟

در بعضی مواقع سند شورایی می تواند دردسرساز باشد، که به بیان دو مورد از این مشکلات مهم در این مقاله خواهیم پرداخت:

  • اوقافی بودن ملک در سند شورایی ثبت نمی گردد. از این رو، باید اقدام به گرفتن استعلام در رابطه با ملک مورد نظر از اداره اوقاف یا دهیاری، قبل از انجام معامله نمود.
  • در سندهای شورایی کاربری املاک مشخص نیست. به ارائه مثالی در این رابطه خواهیم پرداخت:

برای مثال شما اقدام به خرید زمینی که دارای کاربری کشاورزی است می کنید، ولی پس از مدتی، متوجه این مسئله خواهید شد که از هیچگونه مجوز ساخت و سازی در آن برخوردار نیستید. باید بدانید که اگر فروشنده، زمین را به صورت غیر قانونی از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری داده باشد، علاوه بر اینکه جریمه ای سه برابر قیمت زمین باید پرداخت نمایید، بلکه ساختمان ساخته شده شما نیز به دستور قانون تخریب می گردد.

جهت جلوگیری از این مشکلات، بهتر است که قبل از معامله زمین، در ابتدا از جهاد کشاورزی یا دهیاری حتماً استعلام بگیرید تا مشخص گردد که کاربری زمین چیست. برای این منظور، هم نقشه های GIS  و هم طرح هادی روستا ها متعلق به دهیاری، به آسانی کاربری زمین مربوطه را مشخص می نمایند.

تبدیل سند شورایی به سند رسمی

 آیا اسناد شورایی قابل اعتماد می باشند؟

از آنجایی که سند شورایی یک سند عادی تلقی می شود، لذا مانند اسناد رسمی که ثبت دفتر اسناد گردیده، دارای اعتبار نمی باشد. ولی چون به تایید شورای رسیده، بیشتر از قولنامه های رایج مورد اعتماد هستند.

چگونگی تبدیل سند شورایی به سند رسمی

یک سند شورایی فقط در صورتی به سند رسمی تبدیل می شود که در اداره ثبت اسناد این کار صورت پذیرد. لازم به ذکر است که هنگام مراجعه به اداره ثبت اسناد، مدارک فروشنده و خریدار و همچنین سند شورایی که دارای مهر شورا و دهیار باشد را به همراه داشته باشید تا بتوانید با سند شورایی ملک خود، سند تک برگ رسمی دریافت نمایید. ناگفته نماند که موارد لازم جهت درخواست تبدیل سند در ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ مربوط به دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد بیان گردیده است.

تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری

در ادامه مطلب می خواهیم به تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری بپردازیم که بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • جهت رسمی کردن سند شورایی، لازم است که به اداره ثبت اسناد مراجعه شود. ولی سند محضری از ابتدا به صورت کاملا رسمی می ‌باشد.
  • اعتبار سند شورایی به اندازه سند محضری نیست. زیرا سند محضری در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردیده و بسیار قابل اطمینان است.
  • سند شورایی یک سند عادی است. ولی سند محضری یا سند تک برگ، کاملا رسمی می باشد.
  • سند محضری در دفتر اسناد رسمی ثبت می گردد ولی سند شورایی در روستاها ابتدا به امضای چند شاهد می ‌رسد و بعد رئیس شورا آن را امضا می‌ کند و مهر می ‌زند.
  • به این دلیل که سند شورایی ثبت دفتر اسناد نمی باشد، هیچ مدرکی جهت استعلام ندارد. ولی با استعلام گرفتن سند محضری که در اداره ثبت اسناد کل کشور موجود است، می ‌توان از درستی آن مطمئن شد.

جمع ‌بندی

در این مقاله، شما با سند شورایی آشنا شدید که یک سند عادی به حساب می ‌آید و در دفتر اسناد رسمی ثبت نشده است. همچنین اهمیت سند رسمی و تفاوت سند شورایی ملک و سند محضری را هم فهمیدید. بنابراین در زمان معامله باید حتما استعلام کاربری زمین را بگیرید و با آنچه در سند است مطابقت دهید. حواستان باشد که ملک مورد معامله موقوفی نباشد.

در صورتی که همه موارد ذکر شده را مد نظر قرار دهید و به آنها عمل نمایید، آنگاه در هنگام معامله ملک، اگر سند آن رسمی نباشد، هرگز کلاهبرداران نمی توانند از شما سوء استفاده کنند و دچار ضرر و زیان نیز نخواهید شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید