۱۴۰۳/۰۲/۲۹

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

یکی از مصالح مهم ساختمانی تیرآهن است که به شکل‌های مختلفی در ساخت سازه‌های ساختمانی به کار می‌رود.
تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

به گزارش اخبار ساخته ها؛ یکی از مصالح مهم ساختمانی تیرآهن است که به شکل‌های مختلفی در ساخت سازه‌های ساختمانی به کار می‌رود. در این میان یکی از مهم‌ترین انواع آن، تیرآهن هاش است که به دلیل شباهت آن به حرف H انگلیسی، به چنین نامی شناخته می‌شود.

تفاوت این مدل تیرآهن با تیرآهن معمولی در شکل بال‌ها است؛ تیرآهن هاش بال‌های پهن‌تری داشته و بال و جان آن، به شکل تقریبی با هم برابر است. تیرآهن هاش در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید و به بازار عمومی عرضه می‌شود.

چگونگی و فرآیند تولید تیرآهن هاش

برای تولید تیرآهن هاش، ابتدا شمش‌ها وارد کوره شده و پس از رسیدن به دمای 1100 درجه سانتی گراد، از محل غلتک‌ها عبور می‌کند و پس از گذشت از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای، تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرد و درست در همین نقطه است که فرایند شکل گیری اتفاق می‌افتد.

در تولید تیرآهن هاش، هر اندازه که کیفیت نهایی آن بالاتر باشد، کیفیت سازه بالاتر خواهد بود. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله در تولید تیرآهن هاش فرایندی تحت عنوان نورد گرم است، اما بایستی توجه کرد که برای تولید این مدل از تیرآهن نسبت به تیرآهن معمولی به زمان بیشتر و تجهیزات دقیق‌تری نیاز است تا محصولی با کیفیت مطلوب تولید شود. درنتیجه باتوجه به فرایند گفته شده، قیمت تیرآهن هاش از تیرآهن معمولی بالاتر است.

پس به شکل خلاصه می‌توان گفت که فرآیند تولید تیرآهن هاش به شکل زیر است:

 پخت و بالا بردن دمای شمش فولادی

 فرآیند شکل دهی شمش‌ها

 گذر از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای

 کاهش لبه‌ها و ضخامت بال تیرآهن

 سایزینگ نهایی

ابعاد تیرآهن هاش در جهان و ایران

انواع تیرآهن‌ ( https://ahanspot.com/cat/beam/ ) در سایزهای حدودی ۶ تا ۱۴ متر تولید می‌شود. معمولا تیرآهن‌ها در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند که استاندارد مربوط به کشور اروپا از جمله بهترین مدل آن‌ها در تولید تیرآهن است. در داخل ایران از استاندارد اروپا برای تهیه و تولید انواع مدل‌های تیر آهن از جمله تیرآهن هاش استفاده می‌شود.

ابعاد تولیدی تیرآهن هاش متنوع بوده و از سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود، درواقع بایستی به این نکته اشاره کرد که سایزهای بالای ۷۰۰ میلی‌متر، فقط برای مصارف ویژه تولید می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله کارخانه‌های داخل ایران، می‌توان به کارخانه ذوب آهن اشاره کرد که آهن هاش در سایزهای ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. 

ابعاد تیرآهن هاش در جهان و ایران

معرفی انواع تیرآهن هاش

به شکل کلی می‌توان گفت که تیرآهن هاش براساس ضخامت بال به سه دسته تیرآهن هاش سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شود.

تیرآهن هاش سبک

مدل سبک آن دارای ارتفاع کمتری نسبت به عرض بوده و نسبت به دو مدل دیگر از تیرآهن هاش داری ضخامت بال و جان کمتری است. ضخامت حدودی جان این مدل تیرآهن هاش در محدوده 5 تا 16.5 میلی‌متر و ضخامت بال آن در بازه عددی 8 تا 31 میلی‌مت قرار دارد.

تیرآهن هاش سنگین

ضخامت جان این مدل از تیرآهن‌های سنگین در محدوده عددی 6 تا 19 میلی‌متر و ضخامت بالشان بین 10 تا 36 میلی‌متر قرار دارد.

تیرآهن هاش فوق سنگین

ضخامت جان تیرآهن‌های هاش فوق سنگین در بازه عدد حدودی 20 تا 40 میلی‌متر و ضخامت بال آن‌ها در محدوده‌ی 12 تا 21 میلی‌متر قرار می‌گیرد.

کاربرد تیرآهن هاش مدل سنگین و سبک

یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی که برای ساخت ستون‌ها و سازه‌هایی با مقاومت بالا به کار می‌رود، تیرآهن هاش سنگین است. همچنین از این مدل تیرآهن هاش در ساخت مواردی همچون تیر و خرپا به علت تحمل وزن زیاد، استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که در ساخت سازه‌هایی همچون سد و پل که نیازمند مقاومت و استحکام بالایی است می‌توان از تیرآهن هاش سنگین استفاده کرد. اما تیرآهن سبک به علت اینکه ضخامت کمتری نسبت به تیرآهن سنگین و فوق سنگین دارد، در مدل‌های بسیار مقاوم یا مستحکم استفاده نمی‌شود.

تفاوت‌‌ مدل‌های مختلف تیرآهن هاش تنها به موارد بالا ختم نمی‌شود، تفاوت‌های بیشتری میان این مدل‌ها وجود دارد که در وبلاگ سایت آهن اسپات به شکل مفصل‌تری به این موضوع پرداخته شده است، شما می‌توانید اطلاعات دقیقی از محصولات فولادی را از این مرجع کامل معاملات آهن کسب کنید.

تولیدکنندگان محصولات تیرآهن هاش سبک و سنگین چه کسانی هستند؟

تیرآهن‌های هاش علی‌رغم اینکه به کشور وارد می‌شوند، توسط تولید کنندگان داخلی تولید می‌شود. عمده تیرآهن‌های هاش که به کشور وارد می‌شود از کشورهایی همچون کره، اوکراین و اسپانیا است.

همچنین از تولید کنندگان داخلی با کیفیت مطلوب می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، جهان فولاد غرب، فولاد البرز ایرانیان و فولاد غرب آسیا اشاره کرد. شما می‌توانید لیست کاملی از تولید کنندگان و وارد کنندگان تیرآهن هاش را در سایت آهن اسپات مشاهده کنید.

تفاوت قیمتی تیرآهن هاش سبک و سنگین

قیمت تیرآهن هاش سبک و سنگین همچون مدل‌های دیگر تیرآهن روزانه دچار نوسانات قیمتی می‌شود، بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی را برای اعلام این مدل از محصولات فولادی ذکر کرد.

 انتهای پیام/

 منبع خبر: دنیای اقتصاد

 

منبع خبر: ساختمان نیوز

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید