۱۴۰۳/۰۲/۰۷

تخریب باغ فواره بجنورد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: ارتش شهید دلجویان استان اقدام به تخریب باغ تاریخی فواره بجنورد کرد .
تخریب باغ فواره بجنورد

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ باغ فواره بجنورد دارای درخت‌های چنار خیلی قدیمی است که تعدادی از این چنارها به دلایل مختلف در گذشته خشک‌ شده است و تعدادی از آن‌ها نیز دوباره رشد کرده‌اند ولی هنوز هم درختانی با قدمت بالا در آن وجود دارد.

این باغ در سال‌های زیادی محل استقرار پادگان ارتش و در اختیار این نهاد بوده ولی اکنون‌که پادگان ارتش در حال جابه‌جایی است این باغ زیبا با آثار تاریخی موجود در آن اعم از حوض و ساختمان قدیمی موجود در آن به همراه این درختان بسیار زیبا که هویت این شهر و مردم آن هستند در حال تخریب است.

مهدی رشیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهارکرد: ارتش با تخریب این مکان تاریخی تخلف کرده است و پیش از این تذکرات لازم در این زمینه داده شده است و نشست هایی در این زمینه برگزار شد ولی متاسفانه این تخریب اتفاق افتاد.

وی افزود: پیش از این کمیسیون ماده پنج شهرداری در این زمینه برگزار شد و کارشناس میراث فرهنگی کشور از این باغ بازدید و اعلام کرد که این باغ از آثار با ارزش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: در آخرین نشست با ارتش مقرر شد که قسمت فاقد ارزش تاریخی مطالعه و آزادسازی شود اما با وجود تاکیدها، ارتش اقدام به تخریب این اثر کرد.

باغ فواره یکی از باغ های قدیمی با قدمت قاجاریه در بجنورد قرار دارد و به سبب وجود حوض‌ها و آب نمای زیبا و با شکوه به (باغ فواره) موسوم بوده است.

این باغ را یار محمدخان سهام‌الدوله حالیه ساخته است و روزگاری در مرکز باغ، ساختمان آجری با ۲ درب ورودی و درختان فراوان سیب، زردآلو، گردو آن را در برگرفته بودند.

ناصرالدین شاه در سفرنامه دوم خراسان این باغ را چنین توصیف کرده است: از جلو شهر رو به مغرب راندیم تا داخل خیابانی که (سهام الدوله) تازه ساخته و شباهت به خیابان (سلطنت آباد) دارد، شدیم.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید