۱۴۰۳/۰۲/۱۳

بهره برداری مجتمع های چند منظوره

نقش مطالعات امکان سنجی و مدیریت بهره برداری در موفقیت مرکز تجاری اداری تفریحی
بهره برداری مجتمع های چند منظوره

برگزیده دیدگاه مدیران صنعت؛ مهدی شمس: یکی از دلایل اصلی مدیریت بهره برداری در مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی ساخته شدن پی در پی مجتمع های تجاری میباشد که در سالهای اخیر همانند یک سونامی  به چشم میخورد. یکی از اهداف اصلی ایجاد ارزش افزوده و رونق بخشی در کسب و کار میباشد.امروزه باید در نظر داشت آیا فقط یک مدیریت بهره برداری میتواند بطور کامل به این امر تحقق بخشد؟

پاسخ این سوال خیر میباشد، در اصل قبل از اینکه در صدد ساخت وایجاد برنامه ریزی و یک مدیریت جامع بهره برداری باشیم میبایست از نقطه قبل از شروع ساخت و یا حتی قبل از در خواست صدور جواز و تعریف کاربری پروژه بیندیشیم و در نظر داشته باشیم که آیا کانسبت مورد نظر و آن چیزی که در ذهن خود پرورانده ایم برای آن موقعیت مکانی مناسب است و میتواند ایجاد ارزش افزوده و رونق بخشی در کسب و کار نماید. برای اینکه پروژه با کمترین ریسک مواجه گردد میبایست از ابتدا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، جمعیتی، مقایسه پروژههای پیرامون،شناخت رقبا، مجوزهای صادر شده، کاربریهاو حتی مدل خرید مردم منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرارگیر.

در نهایت پس از مطالعات و تصمیم نهایی شروع به ساخت که البته از همان ابتدای ساخت هم میبایست به ایجاد یک زیر ساخت کامل جهت بهره برداری اندیشیدو اهمیت داد، چون یک برنامه ریزی دقیق و مدیریت جامع بهره برادی میتواند ازاین به بعد به ایجاد ارزش افزوده و برند شدن آن مجتمع کمک ویژه نماید.

امروزه شاهد تغییر ماهیت تجاری مراکز خرید از کارکرد صرف تجاری به مراکز تجاری تفریحی و افزایش روز افزون مراکز چندمنظوره تجاری, تفریحی و اداری هستیم. از این رو پررنگ تر از همیشه شاهد مباحثی همچون رقابت و بهره برداری از مراکز تجاری هستیم زیرا هر چقدر هم که یک مجتمع تجاری عظیم و دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی باشد، اگر با شیوه درستی بهره برداری نشود در بازار رقابتی آینده شکست خواهد خورد و محبوبیت چندانی نخواهدیافت. 

مدیریت بهره‌برداری مجتمع‌های تجاری و تفریحی، دانش نوظهوری است چرا که مراکز تجاری و تفریحی از دل دنیای مدرن‌ و نیازهای مردمان مدرن پدید آمده اند. پیشرفت جامعه شهری تحولاتی را در سازمان‌های اقتصادی به وجود آورده است. از این رو اگر با همان شیوه و اسلوب بازار و اقتصاد سنتی سراغ مرکز تجاری-تفریحی آکادا برویم، مرکزی که حاصل عصر مدرن است، بی‌تردید در مسیر بهره برداری و رونق گرفتن این مجموعه آسیب‌هایی خواهیم دید. برخی از مدیران بهره برداری با بررسی مدل های موفق بهره برداری در سرتاسر دنیا و دلایل موفقیت و شکست مراکز تجاری داخلی و خارجی سعی بر ایجاد افق های جدید کاری و مرکز تجاری ای موفق در قلب گردشگری استان تهران را دارند.

از مهم ترین تخصص های بهره برداران مجتمع های چند منظوره اختصاص فضاهای تجاری به بهترین شکل ممکن است که چه از نظر نوع محصول و چه از نظر مخاطبان بتوانند نیازهای همه جانبه را تأمین کنند. از این رو مدیریت بهره برداران واحد های تجاری( مالکین و مستاجرین) یکی از مهم ترین مراحل برای یک مرکز تجاری است. از دید راه اندازی بصورت اجاره ، تصمیم گیری برای اینکه مستأجران در کجا جانمایی شوندالبته بسته به نوع کاربری و رتبه بندی برند بسیار مهم است. جانمایی مستاجران در مرکز خرید اگر براساس دسته بندیها و به دقت صورت گیرد، تاثیرات مثبتی بر مستاجران، مدیریت مجتمع و مشتریان خواهد داشت و از موارد پایه ای به شمار می رود که پاخور مرکز تجاری را ایجاد می نماید. پس از مذاکرات تجاری با صاحبان اصناف و نام های تجاری و در نهایت ورود ایشان به مجتمع، تکمیل چیدمان صنوف و راه-اندازی مرکز تجاری، اکنون تمرکز بر روی مدیریت تجهیزات و تعمیر و نگهداری است و البته بر روی اقدامات حمایتی مانند فعالیت های حقوقی و بازاریابی با توجه به کانسپت مرکز تجاری و همچنین اطمینان از پس زمینه مالی کافی نیز توجه ویژه ای خواهد شد. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    محمد 1 سال پیش (1 پاسخ ) پاسخ

    بهره برداری از مجتمع های چند منظوره یا همون مجتمع های تجاری، اداری و تفریحی موضوع بسیار مهمی است. متاسفانه کماکان شاهد رشد این مجتمع های تجاری و اداری هستیم و هیچ برنامه ای برای خدمات رسانی درست به جامعه هم ندارند.

    مشاهده پاسخ ها ▾
    • Image
      ناشناس 1 سال پیش

      بله البته خیلی عوامل میتواند در این حوزه تاثیر گذار باشد