۱۴۰۳/۰۲/۳۰

بررسی علل تفاوت قیمت طبقات آپارتمان

تفاوت قیمت طبقات آپارتمان موضوعی است که هر شخصی از آن آگاه است.
بررسی علل تفاوت قیمت طبقات آپارتمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ تفاوت قیمت طبقات آپارتمان موضوعی است که هر شخصی از آن آگاه است. اما بسیاری از افراد دلیل این موضوع را نمی‌دانند. اصلاً پرداخت هزینه بیشتر برای خرید یک واحد مشابه در طبقه‌ای دیگر منطقی و معقول است؟ پس چرا طبقه بر روی قیمت واحد تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به بررسی تفاوت قیمت طبقات مختلف آپارتمان پرداخته و برای شما علل این امر را بیان کرده و به سوالات بالا پاسخ دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

عوامل موثر در اختلاف قیمت طبقات آپارتمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بر روی اختلاف قیمت طبقات یک واحد مسکونی اثر دارد، ویژگی‌ها و مشخصه‌های شخصی آن آپارتمان است. برای درک بهتر موضوع یک آپارتمانی را در نظر بگیرید که دارای 5 طبقه است. اما در این آپارتمان مشکلاتی مانند کم بودن فشار آب، عدم وجود آسانسور و… روبه رو هستید. بی شک در این شرایط طبقات بالاتر قیمت‌های ارزان‌تری دارند.

اما بر عکس اگر واحد مسکونی شما رو به یک ویو (منظره) بسیار زیبایی باشد، در این شرایط هر چقدر که واحد مد نظرتان در طبقه بالاتری قرار بگیرد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین از نظر امنیت نیز طبقات بالاتر امن‌تر هستند. حتی آلودگی صوتی در طبقات بالاتر به مراتب کم‌تر است.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی در رابطه با تفاوت قیمت طبقات آپارتمان می‌توان چنین عنوان کرد که اگر یک آپارتمان از شرایط و امکانات خوبی (آسانسور، پله اضطراری، فشار آب مناسب و…) برخوردار باشد، قیمت واحدها هر چقدر که طبقات بالاتر می‌روند، بیشتر می‌شود. اما اگر امکانات اولیه گفته شده را نداشته باشد، به احتمال زیاد تقاضا برای سکونت در واحدهای بالاتر، کم‌تر شده و قیمت آن‌ها نیز پایین می‌آید.

به طور کلی عوامل موثر در اختلاف قیمت طبقات آپارتمان را می‌توان موارد زیر دانست:

  1. وجود یا عدم وجود آسانسور در آپارتمان
  2. فشار آب
  3. چشم انداز پنجره‌ها (ویو)
  4. نور طبیعی داخل واحدها
  5. میزان نفوذ صدا و آرامش هر طبقه
  6. امنیت
  7. و…

نحوه محاسبه قیمت طبقات آپارتمان

در اغلب مناطق تهران و سایر شهرستان‌ها افزایش قیمت طبقات کاملاً به شرایط و امکانات آپارتمان بستگی داشته و مطابق با ویژگی‌های آن تغییر می‌کند. به همین دلیل نیز نمی‌توان یک فرمول محاسبه قیمت برای این واحدها ارائه داد.

اما به طور کلی اگر آپارتمانی امکانات و ویژگی‌های خوبی داشته باشد قیمت واحدها بین 2 تا 10 درصد در هر طبقه بیشتر از طبقه قبلی است. اما در صورتی که یک آپارتمان با مشکلاتی مانند عدم وجود آسانسور، پله‌های زیاد و… مواجه باشد، این فرمول برعکس شده و طبقات پایینی تا 10 درصد گران‌تر از طبقات بالاتر از خود قیمت گذاری می‌شوند.

این قاعده در مناطق شمالی تهران به طور کلی فرق دارد. آپارتمان‌هایی که در این مناطق ساخته شده اند همگی از امکانات بسیار  خوبی برخوردار هستند. از طرفی دیگر چشم انداز این مناطق نیز بسیار زیبا بوده و نمای کلی از شهر را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد.

به همین دلیل نیز تغییر قیمت در این مناطق مطابق با تقاضا تغییر می‌کند. طبق آماری که وجود دارد در مناطق شمالی تهران، واحدهایی که در بالاترین طبقه قرار دارند، گران‌تر از بقیه واحدها هستند و هر چقدر که طبقات پایین‌تر بیایند از قیمت آن‌ها کاسته می‌شود. در این مناطق نیز اختلاف قیمت بین واحدهای هر طبقه حداقل 2 درصد است.

با آن که در این بخش سعی کردیم نحوه محاسبه تفاوت قیمت آپارتمان را برای شما بیان کنیم، اما بایستی توجه داشته باشید که این موارد بسته به هر منطقه و هر آپارتمانی متغیر بوده و نمی‌توان صرفاً بر روی این فرمول حساب باز کرد. به عنوان مثال اختلاف قیمت واحد اول و آخر در یک آپارتمان 5 طبقه که فاقد آسانسور باشد ممکن است تا 30 درصد هم برسد.

پرداخت هزینه بیشتر بر اساس طبقه

در واقع آپارتمان‌هایی که ساخته می‌شوند همگی دارای واحدهای مشابه و یکسانی هستند. اگر از واحدهای یک آپارتمان بازدید کنید، به این نتیجه خواهید رسید که همگی آن‌ها از نظر اجرا و شکل کاملاً مشابه با یکدیگر هستند. پس افراد در هنگام خرید واحد در یک آپارتمان باید به این موضوع توجه کنند که آیا پرداخت هزینه بیشتر برای یک واحد مشابه و صرفاً با در نظر گرفتن طبقه یک امر منطقی است و توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان چنین گفت که اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت طبقات آپارتمان به خاطر ویژگی‌ها و مزایی است که آن طبقه برای ساکنین خود به همراه دارد. به همین دلیل نیز افراد بیشتری تمایل دارند تا یک واحد را که شرایط بهتری دارد را برای خرید یا اجاره انتخاب کنند. پس تفاوت قیمت طبقات آپارتمان یک امر طبیعی بوده و شما بایستی با در نظر گرفتن ویژگی‌های طبقه مد نظرتان نسبت به سایر طبقات و با توجه به بودجه ای که دارید، یک انتخاب درست داشته باشید.

بهترین طبقه ساختمان برای زندگی

یکی از مهم‌ترین سوالات برای افرادی که اولین بار قصد خرید واحد مسکونی را دارند و با تفاوت قیمت طبقات مواجه می‌شوند، این موضوع است که بهترین طبقه ساختمان برای زندگی کدام است؟ یک واحد از چه طبقه‌ای را خریداری کنند تا ضمن پرداخت هزینه مناسب، از امکانات خوبی برخوردار شوند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت با بررسی تمام عواملی که در این مقاله ذکر کرده ایم و برآیندی که از زندگی افراد در طبقات مختلف در دسترس داریم، طبقات میانی بهترین طبقه برای زندگی هستند.

در واقع طبقات میانی نسبت به طبقات پایینی و طبقات بالایی، از مزیت‌های مختلفی برخوردار هستند. همیشه قیمت این طبقات در مقایسه با امکاناتی که در اختیار ساکنین قرار می‌دهند، بسیار مناسب و اقتصادی است. از طرفی احتمال بروز هرگونه مشکل در طبقات میانی نسبت به سایر طبقات کم‌تر است.

البته تمام موارد گفته شده بر اساس تجربه افراد مختلف از سکونت در طبقات گوناگون آپارتمان‌ها است. در حالت کلی بهترین طبقه ساختمان برای زندگی، کاملاً به سلیقه و ایده‌هایی که از یک خانه در سر دارید، بستگی دارد. 

انتخاب بین طبقه اول و آخر

بعد از بررسی تمام نکات گفته شده در رابطه با تفاوت قیمت طبقات آپارتمان‌ها، شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که آیا طبقه اول برای زندگی بهتر است یا طبقه آخر؟ و در بین این دو طبقه کدام یک انتخاب مناسب‌تری است؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در مجموع تمام عوامل مؤثر در قیمت، با صرف نظر کردن از استثناهایی که ممکن است در برخی از آپارتمان‌ها وجود داشته باشد، همیشه طبقات بالاتر، متقاضی بیشتری برای خرید دارند. به همین دلیل نیز هر چقدر طبقه پایین‌تر باشد، قیمت واحد در آن نیز کم‌تر است. اما به طور کلی انتخاب بین طبقه اول یا آخر کاملاً به سبک زندگی شما و معیارهایی که دارید، بستگی دارد. به همین دلیل نیز نمی‌توان گفت که در بین این دو طبقه کدام یک انتخاب بهتری است.

بررسی یک نکته مهم

بسیاری از افراد در هنگام خرید، رهن یا اجاره یک واحد از آپارتمان، تاکید بسیار زیادی بر روی طبقه دارند. در واقع این کار اشتباه بزرگی است که شما می‌توانید در هنگام خرید یک واحد آپارتمانی از خود بروز دهید. در واقع طبقه یکی از مهم‌ترین و موثرترین پارامترها برای انتخاب یک واحد آپارتمانی است. اما با اهمیت ترین مورد نیست. شما باید سایر موارد مانند سال ساخت آپارتمان، دسترسی‌ها، همسایه‌ها، امکانات، متراژ، منطقه و… را نیز مورد بررسی قرار دهید.

به‌عنوان‌مثال خرید یک واحد آپارتمانی در طبقه پایین یک آپارتمان نوساز با محیطی آرام و خانوادگی، بسیار منطقی‌تر از خرید واحد در آخرین طبقه یک آپارتمان که در منطقه خوبی قرار ندارد، است. پس در نتیجه بهتر است در هنگام انتخاب واحد مد نظر خود، به سایر عوامل نیز در کنار طبقه توجه کنید تا در آخر از خرید خود نهایت رضایت را داشته باشید.

کلام آخر

تفاوت قیمت طبقات در آپارتمان یک امر کاملاً طبیعی و جا افتاده است و شما می‌توانید در همه شهرهای ایران این موضوع را به خوبی ببینید. در این مقاله سعی کردیم به توضیح این موضوع بپردازیم که تفاوت قیمت بر چه اساس است و آیا پرداخت هزینه بیشتر برای سکونت در طبقه بهتر، منطقی است یا خیر؟

انتخاب بهترین طبقه برای زندگی یک امر غیر ممکن است. چرا که همه افراد معیارهای مختلفی را نسبت به خانه خود دارند. پس بهترین طبقه برای شما طبقه‌ای خواهد بود که احساس راحتی بیشتری در آن می‌کنید. البته شایان ذکر است که در کنار توجه به طبقه واحدی که خریداری می‌کنید، بهتر است سایر معیارها مانند منطقه زندگی، سطح دسترسی، امنیت منطقه و… را نیز در نظر داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع خبر: سایت شزوما

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید