۱۴۰۳/۰۲/۱۸

با قوانین شارژ ساختمان آشنا شوید

قوانین شارژ ساختمان یکی از مواردی است که هر فرد آپارتمان نشینی،‌ چه مؤجر چه مستأجر، باید از آن آگاه باشد.
با قوانین شارژ ساختمان آشنا شوید

به گزارش اخبار ساخته ها؛ به همین خاطر با گسترش زندگی آپارتمان نشینی، اهمیت قوانین مربوط به شارژ ساختمان نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از مردم از این قوانین آگاه نیستند و همین باعث بروز مشکلات و اختلافاتی بین همسایگان می‌شود. هزینه‌ها مشترک ساختمان چیزی است که باید به آن اهمیت داده تا با چالش‌های غیرضروری و ناخواسته روبرو نشویم.

شارژ ساختمان چیست؟

در مجتمع‌های مسکونی، ساکنان مجتمع طبق قوانین شارژ ساختمان باید برای حفظ و نگهداری قسمت‌های مشترک ساختمان که به آن مشاع می‌گوییم، هزینه‌هایی را پرداخت کنند. به این نوع هزینه‌ها شارژ ساختمان گفته می‌شود. این هزینه‌ها بستگی به امکانات و تجهیزات آن دارد و پرداخت آن نیز بصورت ماهیانه صورت می‌گیرد.

در برخی از ساختما‌ن‌ها نیز قسمت‌هایی وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما این به آن معنا نیست که شارژی از این بابت پرداخت نمی‌شود. در این مواقع لازم است مالکان و مستأجران مبلغی را برای شارژ ساختمان در این قسمت‌ها در نظر بگیرند.

هزینه های شارژ ساختمان

هزینه‌ها در آپاتمان به دو نوع تقسیم می‌شوند:‌ ۱- هزینه‌های نسبی ۲- هزینه‌های ثابت.

طبق قوانین شارژ ساختمان می‌توان سهم مالکان را از هزینه‌های مشترک ساختمان تعیین نمود. برای اینکه بدانید سهم مالکان از این طریق چطور تعیین می‌شود باید ماده ۴ قانون تملک را بدانید. طبق این قانون شارژ ساختمان برحسب مساحت واحد پرداخت می‌شود و هیچ ارتباطی نیز به زیربنا ندارد. همچنین طبق تبصره ۳ این ماده: اگر حیاط، بالکن یا تراس ساختمان طوری باشد که فقط یک یا چند واحد از آن استفاده کنند و به آن دسترسی داشته باشند، هزینه آن فقط برعهده استفاده کننده می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید