۱۴۰۳/۰۴/۱۷

اهمیت اسکیس در معماری از دیدگاه استاد مریم اصلانی

اسکیس های مفهومی بازتاب ذهنیات ناخودآگاه طراح در فرایند طراحی است که بدون پیش زمینه ذهنی برای طراح در طراحی صورت می گیرد.
اهمیت  اسکیس در معماری از دیدگاه استاد مریم اصلانی

به گزارش اخبارساخته ها؛

سرکارخانم مهندس مریم اصلانی  لطفا از تحصیلات و سابقه حرفه ای خود بفرمایید.

در سال 1377 وارد دانشگاه و از سال سوم تحصیل در دفاتر معماری مشغول به کار  شدم.

از سال 1392 مفتخر به تدریس دانشجویان و دانشپذیران در زمینه مهندسی معماری و معماری داخلی دردانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و مجتمع فنی تهران هستم.

در ضمن در حوزه طراحی ،نظارت و اجرا و بازسازی بیش از 50 واحد پروژه های مسکونی،تجاری و اداری بطور مستمر طی 15 سال گذشته زیر نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران فعالیت دارم.

 اهمیت  اسکیس در معماری را در چند جمله برامون بازگو کنید؟

 در واقع نیمکره راست  با تصورات ، احساسات و فضا سر و کار دارد و نیمکره چپ با زبان، منطق و محاسبات در ارتباط است. در طراحی، بخش اعظم تحلیل ها و تصمیم ها نتیجه مراجعه به نیمکره سمت چپ است و با استفاده از نیمکره سمت راست می توانیم در روند طراحی و به کارگیری استعدادهای نهفته بهره جوییم.

در معماری که آن را هنر شکل دادن به فضا می توان تعریف نمود، طیف وسیعی از اطلاعات و داده ها را در ارتباط با خصوصیات فضا مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد بنابراین با ارائه تفکری نوین طرحی را مطرح و فضایی را به وجود می آوریم.حاصل این طرح می بایست در روند طراحی تناسبی بین استدلال و منطق در قرارگیری فضاها و نیز ابداع شکل گیری فضاها به وجود آورد.

در واقع تمام ذهنیات به صورتی که در ذهن دریافت می گردد ترسیم می شود و می تواند جزییات دقیقی نداشته باشد و تنها دریافت های  ذهنی طراح باشد.

 از نگاه شما چه تفاوتی میان راندو و پرزانته وجود دارد؟

رنگ در طراحی معماری یکی از ویژگی های ذاتی هرشکل است که با نورپردازی در طراحی ارتباطی تنگاتنگ دارد. هر رنگ دارای ویژگی های گوناگونی است که آن را از دیگری متمایز می کند بدون آگاهی و تسلط بر ابعاد رنگ نمی توان به شناخت آثار هنری پرداخت.راندو می تواند به احساس بهتر فضا و افزایش معنای متصور ازیک اسکیس و ایجاد جلوه بصری کمک کند.

قرار دادن فیگور انسانی و درخت در محل‌های مشخص برای نشان دادن مقیاس نما یا مقطع، ترسیم مبلمان معماری یا استفاده از نوشتار برای معرفی بخش‌های مختلف پلان، گذاشتن سایه در نما و مقطع برای نمایش پیش آمدگی‌ها و تو رفتگی‌ها و ترسیم بافت مصالح در نما و مقطع از عمده‌ترین کارهایی است که در راندو معماری مطرح می‌شود

پرزانته،ویرایش‌ نهایی است که برای ارائه کاری چشم نواز به مخاطب بر روی آن انجام می‌شود. چگونگی رنگ آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از عمده‌ترین موضوعاتی است که در پرزانته کار معماری و شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

 عناصری که در ارائه یک اسکیس و راندوی خوب موثر است ، چیست؟

در پلان ،نما و برش هدف طراح، نمایش مکان و جانمایی فضاهای طراحی به صورت قابل درک و در یک ساختار دو بعدی است.

پس تبدیل عناصر در پلان مانند دیوارها، ستون ها، کف و سقف را اگر به درستی شناسایی کنیم می توانیم در حجم آنها را ترسیم کنیم.بخش های بریده شده از بنا ، می توانند نشان دهنده ارتباطات اصلی بین فرم و فضاهایی که به وجود می آیند باشند بنابراین در مقطع، نشان دادن ضخامت سقف و دیوارها حائز اهمیت هستند.

در نهایت نماهای قائم ویژگی های دو بعدی یک کل سه بعدی را نشان می دهد. به تنهایی یک شی با فرم معین شده نمی تواند به وسیله یک تصویر دو بعدی کاملا مشخص شود فلذا در نما چون نمی توانیم عمق را در بعد سوم نشان دهیم باید این حس عمق را با استفاده از علائم و نشانه های گرافیکی نمایش بدهیم همانند طول خط های مختلف ، شدت رنگ های متفاوت ،محیط پیرامون، مصالح، آسمان وسایر موارد.

 در پایان برای دانشجویانیکه به تازگی وارد حوزه معماری شده اند چه توصیه ای دارید ؟

هر طراحی گاهی اوقات در خلوت خویش تصورات خود را به شیوه انتزاعی ترسیم می نماید.دریافتی که طراح و بیننده از این طرح دارند کاملا از هم متفاوت است و مفهوم یک طرح شاید در ذهن طراح کاملا با طراح دیگر تفاوت داشته باشد.اسکیس، ابزاری مفهومی برای انتقال یک حس درونی مثل احساس غم، عشق، مرگ و زندگی وانتقال آن بر روی کاغذ به شمار میرود.

اسکیس های مفهومی بازتاب ذهنیات ناخودآگاه طراح در فرایند طراحی است که بدون پیش زمینه ذهنی برای طراح در طراحی صورت می گیرد.این نوع اسکیس در همه حال و با هر ابزاری قابل ترسیم است و لزومی ندارد کسی از آن دریافت کلی داشته باشد.

ترسیم سریع و فی‌البداهه‌ای از یک مدل زنده که  دارای نمود بیرونی باشد ،خواه طبیعت، خواه انسان و خواه یک بنای معماری باشد و یا یک فضای شهری ، کپی کردن، ارائه آلترناتیوها وتمرین های تکمیلی همانند طراحی فرم وایجاد انواع ترکیبات دوتایی، سه تایی بدون استفاده از ابزار کمکی مثل خط کش و سیستم کامپیوتری که در زمان کمی زده می‌شود به منظورافزایش تمرکز بر عناصر اصلی مهمترین موضوع است.

نتهای پیام/

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید