۱۴۰۳/۰۲/۰۷

انواع و کاربردهای سیمان در صنعت ساختمان

سیمان یکی از مصالح پرکاربرد و پرمصرف ترین ساختمانی در اجرای تمامی پروژه های عمرانی و تاسیساتی است.
انواع و کاربردهای سیمان در صنعت ساختمان

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ انواع مختلف سیمان  به اشکال متنوعی مانند بتن، نمای خارجی ساختمان، پوشش دیواره و کف های سازه، ساخت ستون و فوندانسیون و به منظور افزایش ایمنی و استحکام سازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انواع مختلف سیمان ساختمانی  در ترکیب با آب و مجاورت هوای محیط کاملا منسجم شده و ساختاری غیر قابل نفوذ به آب، حرارت و رطوبت ایجاد خواهد نمود. امروزه انواع مختلفی از سیمان های ساختمانی با مشخصه های فیزیکی، شیمیایی و عملکردی متفاوتی در بازار مصرف موجود بوده و در دسترس خریداران قرار گرفته است.

مراحل تولید و فراوری و  فروش سیمان  ساختمانی

استخراج ترکیبات اولیه

نخستین مرحله از تولید و فراوری سیمان، استخراج ترکیبات و عناصری مانند سنگ آهک، خاک مارون و بوکسیت از معادن تشکیل دهنده این ترکیبات است.

خرد کردن و شکستن ترکیبات

مرحله بعد در فراوری سیمان ساختمانی، خرد کردن و یا اصطلاحا آسیاب کردن مواد استخراج شده از معادن است. این مرحله بوسیله سنگ شکن های متحرک و یا ثابت انجام خواهد شد.

انبار شدن ترکیب تهیه شده

در این مرحله از فراوری سیمان، ترکیب تهیه شده در انبارهای بزرگ ذخیره خواهد شد.

اضافه شدن سنگ آهن به ترکیب

در این مرحله، میزان مشخص و تعیین شده ای از سنگ آهن به سیمان انبار شده افزوده گردیده و پروسه حرارت دهی آغاز خواهد شد.

حرارت دهی به سیمان اولیه

این مرحله از تهیه و تولید سیمان ساختمانی، به شکل حرارت دهی به ترکیب مواد اولیه و سنگ آهن، آغاز شده و رطوبت محصول تولید شده را به شکل کامل از بین خواهد برد.

تشکیل کلینکر سیمانی

تشکیل کلینکر یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل تولید سیمان ساختمانی در صنایع تولید این محصول به شمار می آید. کلینکر از سرد شدن مواد و ترکیبات خارج شده از کوره بدست آمده و گردی سبک، خاکستری رنگ و پودری شکل است. کلینکر بدست آمده در این مرحله، در انبارهای بزرگ ذخیر و نگهداری خواهد شد.

افزودن ترکیبات متفرقه

در این مرحله از تشکیل سیمان، انواع مختلف افزودنی ها بسته به نوع سیمان، به ترکیب افزوده شده و سیمان نهایی پس از تولید و طی کردن آزمایشات کنترل کیفی، بسته بندی و روانه بازار مصرف خواهد شد.

انواع کاربرد های سیمان در ساختمان

ساخت فونداسیون و ستون های اصلی سازه

ساخت دیوارهای ساختمانی

بتن ریزی اصلی سازه در ساختمانهای کوچک و بزرگ

ساخت دیوارهای از پیش ساخته به منظور اجرا و تاسیس پروژه های موقت و فوری

ساخت تمامی پل های شهری، بین شهری روگذر و زیرگذر

ساخت تونل های جاده ای و تونل های آبی

ساخت سدهای آبی و خاکی

ساخت و اجرای پروژه های مربوط به مسیرهای انتقال آب

ساخت مسیرهای لوله ای در سیستم فاضلاب شهری

ساخت جداول خیابانی و برخی از تجهیزات کنترل ترافیک

به عنوان ماده اولیه جهت ترکیب با مصالحی مانند چسب سیمان و یا چسب بتن

ساخت نماهای رومی و معماری های نوین

فضای داخل سازه، دیوار و روسازی های دیواری

ساخت بتن های رنگی و سفید در تزیین برخی از سازه ها و بناها

ساخت موانع بزرگراه ها

ساخت پودر بندکشی برای درز کاشی و سرامیک

کاربرد انواع مختلف سیمان در صنعت ساختمان سازی

سیمان سفید

سیمان سفید، یکی از انواع پر کاربرد و پرطرفدار سیمان در بین تمامی سیمان های ساختمانی بویژه سیمان های مورد استفاده به منظور اجرای نمای سازه است. این نوع از سیمان ساختمانی به دنبال ترکیب کردن میزان‌های مشخصی از سنگ‌آهک خالص و خاک کائولن سفید رنگ فرآوری شده و فاقد هرگونه رنگدانه و یا افزودنی رنگ دار است. سیمان سفید در مقایسه با سایر سیمان های ساختمانی گران قیمت تر بوده و از مهمترین مصالح ساختمانی به منظور اجرای نماهای سیمانی و تولید بتن‌هایی با مقاومت بسیار زیاد به شمار می‌آید.

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند یکی از انواع پرفروش و پر مصرف سیمان ساختمانی به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و خدماتی است. علت نامگذاری این نوع از سیمان پرکاربرد ساختمانی، تشابه رنگ آن با سنگ آهک و فرایند تولید آن به شکل حرارت دهی بسیار بالای ترکیب در کوره های حرارتی است. این نوع از سیمان ساختمانی در پنج گروه اصلی تسیم بندی شده و در مواردی مانند ساخت‌و‌ساز عمومی، ساخت پله‌های بتنی، زیرساخت جاده‌های بین‌شهری، ساخت فوندانسیون‌های بتنی، بتن‌ریزی پروژه‌های عمرانی، احداث بتن‌ریزی‌های حجیم مانند پایه‌گذاری پل و سدهای بزرگ، پروژه های فوری و اجرا و ساخت سازه‌هایی با مقاومت‌های بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیمان نسوز

سیمان نسوز و یا اصطلاحاً سیمان دیرگداز، به سیمانی گفته می‌شود که از مقاومت بسیار زیادی در برابر گرما، حرارت و آتش برخوردار بوده و از ترکیب تخصصی آزبست و سیمان معمولی فرموله گردیده است. این نوع از سیمان ساختمانی در مواردی مانند ساخت کانال‌های کوچک و بزرگ فاضلاب، ساخت کانال‌های سیل، ساخت کف و دیواره کره‌های آتشی، خطوط فشار برق قوی، ساخت فوندانسیون‌های بتنی برای سازه‌های عمرانی، صنایع پتروشیمی و محصولات پلیمری، تعمیر، ساخت و ترمیم مسیرهای جاده‌ای و پوشش مخازن و صنایع ذخیره‌کننده مواد شیمیایی و اسیدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیمان های رنگی

پیش ساز اصلی سیمان های رنگی موجود در بازار، سیمان سفید است. سیمان رنگی به دنبال افزودن ترکیبات و مواد رنگی به ساختار نهایی سیمان سفید تهیه شده و به منظور اجرای پروژه های مرتبط با معماری و تزئین سازه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع خبر: تسنیم

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید