۱۴۰۳/۰۲/۲۹

انواع ورق های فلزی در صنعت ساختمان سازی

از آهن و فلزات محصولات متنوع و کاربردی زیادی تولید می گردد که در صنایع مختلف قابل استفاده و بسیار ضروری هستند. ورق های فولادی یکی از محصولاتی هستند که صنعت به آن ها نیاز دارد.
انواع ورق های فلزی در صنعت ساختمان سازی

به گزارش اخبار ساخته ها؛  در حال حاضر قسمت اعظمی از محصولات فلزی و فولادی به شکل ورق های فولادی تولید شده که هر کدام از آن ها در موارد و قسمت های مختلف به کار گرفته می شوند. ورق های فلزی و فولادی دارای مواد تشکیل دهنده مختلفی هستند که هر یک در قسمت های مختلفی صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند. تمامی ورق های فولادی و فلزی دارای خصوصیات فیزیکی و ساختاری خاص هستند که با توجه به این ساختار در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه می خواهیم درمورد انواع ورق های فولادی و فلزی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ورق های فلزی و فولادی

ورق فولادی به فلزی اطلاق می گردد که سطحی صاف تر از آهن، فولاد و یا فلزات دیگر دارد و توسط نورد گرم شمش فولادی و یا بیلت تولید می گردد. در ادامه به بررسی انواع ورق های فولادی می پردازیم و خواهید دید که ورق های ساختمانی و ورق های صنعتی نیز زیر مجموعه ورق های فلزی هستند.

ورق روغنی یا ورق سرد

این نوع ورق که به کمک تکنولوژی نورد سرد تولید می گردد، به ورق سرد یا ورق روغنی شهرت دارد. دلیل نامگذاری این ورق ها به ورق های روغنی نیز، بر اساس وضعیت ظاهری آن می باشد. مراحل تولید این ورق به صورتی است که ورق های ضخامت بالا به کمک نورد به ورق هایی با ضخامت پایین تبدیل می شوند و به علت استفاده از نورد سرد، کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی است.

ورق روغنی اساس تولید ورق گالوانیزه بوده و از آنجایی که ورق گالوانیزه رنگی نیز از ورق گالوانیزه تولید می شود، می توان گفت ورق روغنی پایه و اساس تولید ورق گالوانیزه رنگی نیز هست. از این محصول در صنایع خودروسازی و.. و نیز در ساختمان سازی برای ساخت سوله و.. استفاده می شود. پس می توان گفت جز ورق های صنعتی و ورق های ساختمانی نیز محسوب می شود.

ورق روغنی

ورق روغنی یا ورق سرد

ورق های صنعتی و ساختمانی ورق سیاه یا ورق گرم

یکی دیگر از انواع ورق های فولادی و فلزی ، ورق سیاه ملقب به ورق گرم است. این نوع ورق در دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی در استانداردهای مختلف تولید و عرضه می گردد. شاخص ST، شاخصی برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه بوده و این شاخص در ورق های سیاه معمولا بین st33 تا st52 است.

ورق های سیاه یا گرم جز معروف ترین نوع ورق های فولادی بوده که به علت کاربرد در صنایع مختلفی مانند تانکر سازی، خودرو سازی، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و… می توانند در گروه ورق های صنعتی قرار داشته باشند. بعضی از انواع ورق های فولادی در گروه ورق سیاه قرار دارند که قابل کشش بوده و برای ساخت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین به کار می روند.

ورق های گرم یا سیاه

ورق سیاه یا ورق گرم

ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه نیز جز ورق های فلزی بوده و همانطور که در مطالب فوق اشاره شد از ورق روغنی ساخته می شوند. ورق گالوانیزه طی یک پروسه طولانی در تمام سطح ورق روغنی چندین میکرون فلز روی را قرار می دهند تا ورق فولادی دارای مقاومت در برابر زنگ زدگی باشد.

از ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی از جمله حمل و نقل، کشاورزی، اتومبیل، بیلبوردهای تبلیغاتی، لوله بخاری، کابینت و… استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

ورق رنگی

یکی دیگر از انواع ورق های فلزی، ورق رنگی نام دارد. این نوع ورق معمولا توسط رنگ پاشی ورق های گالوانیزه در کوره های مخصوص تولید می شود. ورق گالوانیزه توسط رنگ الکترواستاتیک در برابر خوردگی مقاوم شده و در محیط های خورنده، اسیدی و قلیایی و با رطوبت بالا مناسب است. از ورق های رنگی در صنایع ساختمان سازی، لوازم خانگی، صنایع فلزی و صنعت حمل و نقل استفاده می گردد.

ورق رنگی گالوانیزه

ورق رنگی

ورق اسید شوی

در ورق اسید شوی همانطور که از نام آن ها پیداست، اسید کلریدریک چربی های روی ورق سیاه که با نورد گرم به ضخامت مورد نظر رسیده اند، پاک می شود. طی این فرآیند ذغال های موجود در سطح ورق همراه با مقداری از ناخالصی گرفته شده و ورق سیاه براق تر به نظر می رسد و به لحاظ ظاهری کمی به ورق روغنی شبیه می گردد. ورق اسید شویی را می توان یکی از انواع ورق های صنعتی نیز به شمار آورد زیرا در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی، اتومیبل سازی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق اسید شوی

ورق اسید شوی

ورق های فلزی و فولادی ورق قلع اندود

در ساختار این محصول از ورق نورد گرم یا ورق سیاه استفاده شده است. به دلیل کاربرد ورق قلع اندود در صنایع مختلف و ساختمان سازی، می توان آن را در دسته ورق های صنعتی و ورق های ساختمانی قرار داد. در تولید این ورق در ابتدا با کمک نورد سرد، ضخامت ورق گرم را به ضخامت مورد نظر تبدیل کرده، سپس طی فرآیندی الکترولیتی ورق رول شده با کروم یا قلع کاور می شود. لازم بذکر است برای کاربردهای خاص می توان آن را با روکش پلیمری برای حفاظت بیشتر از فلز استفاده کرد.

ورق های فلزی و فولادی

ورق های فلزی و فولادی ورق قلع اندود

ورق کرکره

به شکل طرح دار شده ورق گالوانیزه و یا ورق رنگی، ورق کرکره گفته می شود. ورق های گالوانیزه و رنگی به لحاظ ضخامت، طول، عرض و وزن تقریبا یکسان هستند اما از نظر قیمت، ورق رنگی از ورق گالوانیزه گران تر است. ورق کرکره نیز جز ورق های ساختمانی می باشد.

ورق کرکره

ورق کرکره

 انتهای پیام/

منبع خبر: آهن 118

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید