۱۴۰۳/۰۲/۲۶

انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

این سیمان جزء رایج ترین و پرمصرف ترین سیمانها به شمار می رود.
انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ سیمان پرتلند به 5 تیپ تقسیم شده که با آنها آشنا می شویم.

سیمان پرتلند تیپ یک  (سیمان معمولی)

این سیمان در شرایط جوی معمولی مصرف می شود و استفاده از آن در اکثر کارهای ساختمانی مانند پل، تونل و سایر ابنیه بتنی مجاز است . این سیمان مقاومت زیادی در برابر سولفات ها ندارد ، لذا استفاده از آن در ساخت اسکله ها و پایه ی پل ها که با آب دریا و یا آب های سولفاته در تماس هستند مجاز نیست.

  سیمان پرتلند تیپ دو (سیمان متوسط یا پرتلند اصلاح شده)

 این سیمان نسبتا کندگیر بوده و در مقابل حمله ی سولفات ها مقاوم است . از این جهت ، بکارگیری آن برای ساختن کانالهای فاضلاب و غیره مناسب است . حرارت تولید شده توسط این نوع سیمان از سیمان نوع یک کمتر است ، در نتیجه برای بتن ریزی در آب و هوای گرم مناسب است .

 سیمان پرتلند تیپ سه (سیمان زودگیر)

 این سیمان کاملا ریز آسیاب می شود و به همین جهت زمان گیرش آن سریعتر است . سیمان تیپ سه در ساعات اولیه مصرف حرارت قابل توجهی آزاد می کند و باعث گرم شدن بتن می شود .

در موارد تعمیر فوری، مثلاً تعمیر بخشی از سازه که باید سریعاً مورد استفاده قرار گیرد ، این سیمان کاربرد زیادی دارد و باعث می شود بتن سریعاً به مقاومت مورد نظر برسد .

 سیمان پرتلند تیپ چهار (سیمان دیرگیر یا پرتلند کم حرارت)

 سیمان نوع چهار در هنگام گیرش حرارت کمی تولید می کند. موارد مصرف این نوع سیمان به شرح زیر است :

 از آنجایی که در این سیمان ، گرمای حاصل از هیدراسیون در طول مدت زمان بیشتری آزاد می شود ، مصرف این سیمان در هوای گرم باعث می شود که دمای تولید شده توسط بتن در عملیات گیرش کمتر شود .

 در بتن ریزی دیوارها که طول دیوار زیاد است (دیوار مخزن آب و یا استخر) چون بتن لایه لایه ریخته می شود و احتمال دارد زمان زیادی طول بکشد تا لایه بتن جدید روی بتن قبلی ریخته شود. مصرف سیمان نوع چهار در چنین مواردی باعث می شود که فرصت کافی برای بتن ریزی باشد و لایه های قبلی با لایه های جدید اتصال مناسبی برقرار کنند.

 در بتن ریزی های حجیم مانند سدها و پایه پلهای بزرگ، جهت کاهش تنش های حرارتی می توان از این نوع سیمان استفاده کرد .

 سیمان پرتلند تیپ 5 (سیمان ضد سولفات)

این سیمان از این جهت که در مقابل حمله شدید سولفات ها به خوبی مقاومت می کند ، در ساختن اسکله ها و بنادر کاربرد دارد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید