۱۴۰۳/۰۲/۲۰

امسال؛ تولید بیش از ۳ میلیون تن شیشه در کشور

دبیر انجمن صنعت شیشه ایران از برنامه ریزی برای تولید بیش از ۳ میلیون تن شیشه در کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
امسال؛ تولید بیش از ۳ میلیون تن شیشه در کشور
به گزارش اخبار ساخته ها؛ حسین زجاجی گفت: از این میزان تولید، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن آن را شیشه تخت، ۸۵۰ هزار تن شیشه‌های بسته بندی صنایع غذایی ودارویی و ۳۷۵ هزارتن انواع شیشه رومیزی شامل ظروف بلور، کریستال، اوپال خواهد بود.
 
وی افزود: در حال حاضر در ۱۵ کارخانه بزرگ تولید شیشه سازی تخت فعال کشور روزانه بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع شیشه تخت (شیشه رنگی وساده فلوت، شیشه مشجره ساده ورنگی و شیشه ساده ورنگی شیت) تولید می‌شود که از این میزان حدود ۴۰ درصد به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی اروپا صادر می‌شود. ۶۰ درصد تولید شیشه کشور، نیاز بازار داخل را به خوبی تامین می‌کند.
 
دبیر انجمن صنعت شیشه ایران با بیان اینکه شیشه فلوت، آخرین روش تولید صنعت شیشه به‌شمار می‌رود که جایگزین شیشه‌های سنتی شده افزود: در ۱۰ کارخانه از ۱۵ واحد شیشه سازی کشور شیشه فلوت تولید می‌شود.
 
زجاجی اضافه کرد: بیش از ۴۰ درصد تولیدات شیشه تخت کشور صادر می‌شود و مهمترین دستاورد این صنعت تامین شیشه مورد نیاز صنایع خودرو در رنگ‌های سبز، شیشه‌های سولار یا جذاب انرژی، شیشه دودی، همچنین شیشه‌های فوق شفاف (سوپر کلیر) و شیشه‌های پوشش دارای کنترل کننده انرژی در ساختمان است.
 
این فعال صنفی گفت:۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز کشور به شیشه ساختمان در داخل تولید می‌شود، همچنین در تولید بطری، همه نیاز دارویی و صنایع غذایی در داخل تامین و بیش از ۳۵ درصد تولیدات این بخش از صنعت نیز صادر می‌شود.
 
دبیر انجمن صنعت شیشه ایران یادآور شد: این صنعت در بخش مواد اولیه، همچنین در بخش حفظ و نگهداری بیش از ۹۰ درصد بومی شده است و در بخش مهندسی به خودکفایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دست یافته است.
 
زجاجی بر توجیه اقتصادی صنعت شیشه در کشورمان تاکید کرد و افزود: ارزش افزوده بالا به سبب منابع انرژی، نیروی کار متخصص، تکنولوژی بومی و بازار مصرف ۵۰۰ میلیون نفری در منطقه مزیت‌های غیرقابل انکاری است که توجه مسئولان امر را برای نگاه ویژه به این رشته از صنعت طلب می‌کند.
 
منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید