۱۴۰۳/۰۲/۱۸

الزام‌ های ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول فراهم شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول گفت: مقدمه و پیش نیازهای قانونی لازم برای ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول در این شهر فراهم شده است.
الزام‌ های ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول فراهم شد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ علیرضا مجدی‌نسب افزود: شهرداری بافت تاریخی دزفول با توجه به پیگیری انجام شده در نیمه نخست امسال با اخذ مجوز از استان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه دزفول دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی و آثار متعدد تاریخی است، ادامه داد: با توجه به اهمیت احیای بافت تاریخی این شهر، راه اندازی شهرداری بافت تاریخی دزفول به عنوان اولویت از همان روزهای اول فعالیت این دوره شورا در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: ایجاد شهرداری بافت نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و مقدمه‌هایی از جمله احیای مجدد سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است که با پیگیری انجام شده این سازمان به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به دلایل منحل شدن سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری دزفول در سال‌های گذشته افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال‌های گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر انحلال سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری‌ها و ادغام این سازمان با سازمان عمران شهرداری را ابلاغ کرده که براساس آن، سازمان نوسازی شهرداری دزفول نیز همان زمان منحل شد.

مجدی نسب گفت: ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول نیازمند احیای مجدد سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است که تمام پیگیری‌های قانونی آن در تهران انجام و صدور مجوز به استان واگذار شده است.

وی افزود: با پیگیری و مذاکره‌های انجام شده بستر لازم برای ایجاد شهرداری بافت تاریخی دزفول در نیمه نخست امسال فراهم است.

دزفول با قدمتی ۹ هزار ساله یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و محل‌های شهرنشینی در جهان شناخته می‌شود و آغاز نخستین لوحه‌های کتابت، ایجاد نخستین دانشگاه در دنیا، نخستین سند دریانوردی، نخستین موسیقی گروه نوازی، سیستم آبرسانی سه هزار و ۴۰۰ ساله، ابداع سیفون و خانه سازی و معماری خاص دزفول که آن را با نام شهر آجر معرفی می‌کند از افتخارات این سرزمین است.

۱۰۰ اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه در ۲۴۰ هکتار بافت قدیم دزفول وجود دارد؛ این شهر دارای ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که معماری بی‌نظیرش، آن را به شهر آجر معروف کرده است.

هم نشینی رود دز با بافت تاریخی و بقاع تاریخی مجموعه بی‌نظیر گردشگری را خلق کرده ولی تخریب بافت قدیم به دلیل نگهداری نامناسب همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های مهم دوستداران میراث فرهنگی مطرح بوده است.

هم‌اکنون شهرداری‌های شیراز با ۳۵۰ هکتار، یزد با ۷۴۳ هکتار، سمنان با ۳۵۷ و گرگان با ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی دارای شهردار منطقه یا ناحیه ویژه بافت تاریخی هستند و شهرهای اصفهان و دزفول نیز به‌دنبال ایجاد چنین شهرداری هستند.

شهر دزفول با مساحت چهار هزار و ۷۳۰ هکتار دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید