۱۴۰۳/۰۲/۲۹

افزایش ۱۲۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان اشتباه است

عضو كمیسیون عمران مجلس، افزایش بی سابقه تعرفه خدمات مهندسی ساختمان را اشتباه دانست و تاكید كرد باید تدبیری اتخاذ شود كه فشار كمتری به متقاضیان این خدمات وارد شود.
افزایش ۱۲۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان اشتباه است

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ رحمت الله فیروزی، در خصوص لزوم بازنگری در تعرفه‌ها معتقد است: در همه امور باید دارای نظم و انضباط باشیم و نظام صنفی نیز باید به همین صورت باشد. بعضا گفته می‌شود نرخ ها بالاست ولی اگر لازم است دستگاه ناظر دولت مطالعه ای داشته باشد، اقدامی ضروری به نظر می رسد.

وی مطرح كرد: فضای اقتصادی كشور در همه حوزه ها تاثیر می گذارد ولی باید شرایط اعتدال و انصاف را در نظر گرفت.

گاه در برخی حوزه ها با افراط و تفریط رو به رو هستیم ولی شخصا معتقدم كاری دقیق و كارشناسی باید صورت گیرد تا همه بخش ها افزایش درصدیِ همسان داشته باشند.

فیروزی عنوان کرد: اگر ۱۲۰درصد افزایش داشته باشیم، اقدامی درست نیست. امیدواریم در همه بخش های جامعه از جمله حوزه های فنی و تخصصی تلاش شود بار فشار كمتری به مردم وارد شود.

همچنین مهیار فرنیا، رئیس انجمن مهندسان مشاور با بیان این كه بعد از شروع سال بخش نامه ای از سوی وزارت راه آمد و سقف افزایش تعرفه خدمات مهندسی را نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد تعیین كردند، افزود: روال تعیین حق الزحمه خدمات مهندسی بر مبنای درصدی از هزینه ساخت است كه توسط شورای مركزی نظام مهندسی تبیین می شود.

وی ادامه داد: این افزایش عدد ۱۰۰ درصدِ مندرج در رسانه ها نیست ولی باید بیش از ۳۰ درصد باشد كه هم اینك چنین اتفاقی نیفتاده است.

فرنیا در ادامه این گفتگو با اشاره به این كه قیمت تمام شده، در عمل بالاتر از نرخ تعیین شده است، گفت: برای هزینه های ساخت جداولی در وزارت راه وجود دارد كه در بالا ترین حالت در سال ۱۴۰۰، متری سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای ساختمان های ۷ طبقه در نظر گرفته شده است.

در ساختمان های ۱۶ طبقه نیز متری چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفتند كه متعلق به انبوه سازی است و باز هم با عدد واقعیِ ساخت و ساز در تهران و كل كشور همخوانی ندارد.

وی افزود: آن چه مهندسان ناظر یا طراح دریافت می كنند، بر مبنای هزینه مصوبی است كه از سوی وزارت راه ابلاغ می شود؛ یعنی هزینه واقعی را دریافت نمی كنند و لذا مبلغ واقعی حق الزحمه به مهندسین ناظر پرداخت نمی شود كه عددی غیر واقعی و ناچیز می باشد.

فرنیا اضافه كرد: آن چه به دست مصرف كننده می رسد نیز منصفانه نیست.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید