۱۴۰۳/۰۲/۱۶

استخراج ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن در ۲۰۲۲

در شرایطی که در سال ۲۰۲۲ در جهان ۲.۸ میلیارد تن فلزات استخراج شده است، سنگ آهن با ۲.۶ میلیارد تن سهمی ۹۳ درصدی در این بخش دارد.
استخراج ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن در ۲۰۲۲

به گزارش اخبار ساخته ها؛ فلزات بخش بزرگی از زندگی روزمره ما هستند که در هر ساختمانی که وارد می‌شویم و همه وسایلی که استفاده می‌کنیم یافت می‌شوند. به این ترتیب در سال ۲۰۲۲ طبق داده های منتشر شده ۲.۸ میلیارد تن فلزات در سراسر جهان استخراج شده است.

تسلط سنگ آهن

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ سنگ آهن بر چشم انداز معدن فلزات غالب است و ۹۳ درصد از کل استخراج شده را تشکیل می دهد. به طوری که در مدت نامبرده ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن استخراج شد که حاوی حدود ۱.۶ میلیارد تن آهن بوده است.

گفتنی است سنگ‌ های آهن در محیط ‌های زمین ‌شناسی مختلف مانند سنگ ‌های آذرین، دگرگونی یا رسوبی یافت می‌شوند و می‌ توانند حاوی بیش از ۷۰ درصد آهن باشند که بسیاری از آنها در محدوده ۵۰ تا ۶۰ درصد قرار دارند. همچنین سنگ آهن در ترکیب با مواد دیگری مانند کک و سنگ آهک، عمدتاً در تولید فولاد استفاده می شود. امروزه تقریباً تمام (۹۸ درصد) سنگ آهن به فولادسازی اختصاص دارد.

این در شرایطی است که سنگ معدن به طور معمول در حدود ۵۰ کشور استخراج می شود، اما استرالیا، برزیل، چین و هند مسئول ۷۵ درصد از تولید آن هستند. ضمن اینکه سنگ آهن به دلیل نقش اساسی آن در توسعه زیرساخت ها، یکی از مهم ترین مواد زیربنای شهرنشینی و رشد اقتصادی است.

 سهم ۴۰ درصدی آلومینیوم از تولید فلزات صنعتی در ۲۰۲۲

در این گزارش همچنین آمده است که از نظر حجم استخراج، فلزات صنعتی در جایگاه دوم در سال ۲۰۲۲ قرار دارند. به عبارت بهتر ۶.۶ درصد از کل فلزات استخراج شده در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می دهند. این فلزات از جمله مس، آلومینیوم، سرب و روی در کاربردهای ساختمانی و صنعتی به کار می روند. از سوی دیگر آلومینیوم تقریباً ۴۰ درصد از تولید فلزات صنعتی در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می داد، چین مسئول ۵۶ درصد از کل آلومینیوم تولید شده بود.

همچنین در جایگاه دوم «کروم» با سهمی ۲۲ درصدی قرار دارد که نقش اصلی را در مقاوم سازی فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی ایفا می کند. آفریقای جنوبی پیشتاز تولید کروم است که ۴۴ درصد از کل استخراج شده در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

 نقش فلزات فناوری و گرانبها در فناوری های انرژی پاک

در این گزارش همچنین آمده است، علیرغم اینکه کمتر از ۱ درصد از کل فلزات استخراج شده را تشکیل می دهند، فلزات فناوری در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است زیرا کشورها و شرکت ها به دنبال این مواد برای کاهش انتشار کربن و بهبود بهره وری هستند.

به طوری که این فلزات شامل «لیتیوم و کبالت» هستند که در وسایل نقلیه الکتریکی و ذخیره باتری و خاک های کمیاب مورد استفاده در آهنرباها، آلیاژهای فلزی و الکترونیک استفاده می شوند. بسیاری از آنها به دلیل نقش آنها در فناوری های انرژی پاک و وابستگی به سایر کشورها برای تامین تقاضای داخلی، برای امنیت کشورها حیاتی تلقی می شوند. با این حال، با وجود افزایش علاقه به این فلزات، آنها همچنان از نظر اندازه بازار از فلزات گران بهایی مانند طلا و نقره عقب هستند. به عنوان مثال، بازار طلا در سال ۲۰۲۲ به ۱۹۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم برای بازار مواد کمیاب ۱۰.۶ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

منبع خبر: بازار

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید