۱۴۰۳/۰۲/۰۷

استاندارد پله فرار یا پله اضطراری چیست

پله فرار نوع خاصی از خروج اضطراری است که معمولاً در بیرون ساختمان یا گهگاه در داخل اما جدا از قسمت‌های اصلی ساختمان نصب می‌شود. این پله روشی برای فرار در مواقع آتش‌سوزی یا سایر موارد اضطراری است که اغلب به دلیل عدم دسترسی راه پله‌های اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استاندارد پله فرار یا پله اضطراری چیست

به گزارش اخبار ساخته ها؛  پله اضطراری شامل تعدادی سکوی افقی در هر طبقه از ساختمان با نردبان‌های محافظ و پله‌هایی است که سکوهای هر طبقه را به هم متصل می‌کند. سکوها و پله‌ها معمولاً از توری‌های فولادی با سوراخ‌های ریز ساخته می‌شوند تا از تجمع یخ، برف و برگ جلوگیری شود. این نوع پله اضطراری در بیرون از ساختمان ساخته می‌شود. نوع دیگر پله فرار در داخل و کنار ساختمان تعبیه می‌شود.

به طور کلی، پله فرار از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده است:

تیر، شمشیری، کف پله، نرده و حفاظ

انمن پله فرار آتش اغلب در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه تعبیه می‌شود. در گذشته، این نوع پله یک جنبه بسیار مهم ایمنی برای تمام ساخت و سازهای جدید در مناطق شهری بود؛ اما اخیراً پله فرار کاربرد زیادی ندارد! بدین دلیل که فناوری‌های جدید مانند آشکارسازهای آتش (حسگر دود و آتش) و تجهیزات پیشرفته آتش‌نشانی توسعه بیشتری پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند مشکل آتش‌سوزی را با درصد بالایی از موفقیت برطرف کنند.

 اهمیت پله فرار یا پله اضطراری ساختمان

با توجه به زندگی شهرنشینی، احداث ساختمان‌های مرتفع در حال افزایش است؛ اما ساخت و طراحی ساختمان‌ها براساس ضوابط و مقررات ایمنی در برابر حریق ضروری است. در نظر گرفتن پله فرار در پلان بسیار مهم است، زیرا به عنوان راهی ایمن برای فرار از ساختمان در مواقع بحرانی یا اضطراری محسوب می‌شود. از پله فرار در ساختمان‌های مسکونی، تجاری (مراکز خرید و هتل‌ها)، اداری (شرکت‌ها، مراکز آموزشی) و بهداشتی (بیمارستان‌ها و درمانگاه) استفاده می‌شود.

 یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های آتش‌سوزی در ساختمان‌های چند طبقه، احتمال آتش‌سوزی در طبقه‌ پایین‌تر است تا راه‌های فرار را برای کسانی که در طبقات بالا گیر کرده‌اند، در هنگام شروع آتش قطع کند. در این حالت، گرما و دود می‌توانند مسیرهای خروجی معمول ساختمان را مسدود کنند؛ اما پله فرار یک گزینه عالی برای خروج است زیرا اغلب در خارج از ساختمان و به دور از گرما و دود تعبیه می‌شود. در حالی که آتش در داخل شعله می‌گیرد، مسیر خروجی باز می‌ماند تا افراد طبقات بالایی بتوانند فرار کنند.

استفاده از پله فرار محدودیت خاص خود را دارد. همانطور که ساختمان‌ها بلند و بلندتر می‌شوند، پله اضطرار جای خود را به روش‌های جدیدتر می‌دهد. آسانسورها، اگرچه به طور سنتی به عنوان ابزار برای فرار از آتش استفاده نمی‌شدند، اکنون به عنوان یک روش تخلیه احتمالی برای ساختمان‌های بلند مرتبه و آسمان خراش‌ها در نظر گرفته می‌شوند. راه حل‌های جایگزین دیگر چتر نجات، آسانسورهای تاشو خارجی و سرسره هستند.

 استانداردهای طراحی پله فرار

استانداردهای طراحی پله اضطرار براساس مقررات ملی ساختمان مبحث سوم و آیین نامه‌های مربوط به آتش‌سوزی تدوین شده‌اند. هر ساختمان با مشخصات خاص خود مجبور به رعایت این قوانین است. استانداردهای طراحی پله اضطراری به شرح زیر هستند:

 ابعاد پله فرار

عرض پله‌ها، پاگردها و تمامی مسیرهای خروج باید یکسان و حداقل به اندازه 90 سانتی‌متر باشد.

شیب رمپ نیز نباید بیشتر از 32 درجه باشد.

ارتفاع پله نباید بیش از 18 سانتی‌متر و کف آن نیز نباید کمتر از 29 سانتی‌متر باشد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید