۱۴۰۳/۰۶/۱۸

آشنایی با کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یا اپوکسی کف یکی از برترین نوع کفپوش های رزینی می باشد که کاربردهای صنعتی ، درمانی و بهداشتی و مسکونی دارد.
آشنایی با کفپوش اپوکسی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ در دیدگاه عموم کفپوش اپوکسی یک کفپوش تک لایه هست که در یک مرحله بر روی کف اجرا می شود ولی کفپوش اپوکسی در واقعیت از چند لایه تشکیل شده که شامل لایه پرایمر اپوکسی جهت نفوذ در سطح معدنی ( بتن، سنگ و موزایک ) ، رنگ اپوکسی میانی که هم در مرحله زیرسازی و هم به عنوان لایه ماقبل تاپکوت استفاده می شود و لایه رنگ اپوکسی تاپوکت که در دو نوع پوست پرتقالی ( غلطکی ) و لولینگ ( لیسه ای ) اجرا می گردد.

لازم به ذکر است تمامی مواد مورد استفاده در هر لایه به صورت دو جزئی بوده که در زمان اجرا طبق دستور عمل فنی ثمین پلیمر ترکیب می گردد.

اجرای کفپوش اپوکسی به شکل انجام می شود؟

  1.  بازدید محل پروژه : متاسفانه این مرحله به شکل غیر حرفه ای توسط پیمانکارها انجام می شود و به خوبی کف موجود بازدید نمی شود و همین باعث می گردد سیستم پوششی مناسب و زیر سازی به درستی انتخاب نگردد، به این موارد هنگام بازدید پروژه دقت کنید " رطوبت کف ، خلل و خرج ، ترک و کاربردی که از محل می شود "
  2. ساب و نخاله زدایی : این مرحله که گام اول در زیر سازی سطح می باشد بسیار مهم است در این مرحله علاوه بر ساب ، تکنسین مربوطه باید دقت کند که سطح موجود را از مواد همچون " روغن ، گازوئیل و به طور کلی از مواد آلی و پلیمری قبلی تا حد ممکن پاک کند "
  3. اجرای پرایمر اپوکسی : اجرای پرایمر اپوکسی جهت نفوذ در سطح معدنی (موزایک ، بتن و سنگ ) و ایجاد چسبندگی بین لایه پلیمری و معدنی صورت می پذیرد .
  4. ماستیک اولیه و بتونه اپوکسی : در این مرحله تا جای ممکن تمامی خلل و فرج  ها، ترک ها و درز ها را با موادی همچون گروت اپوکسی و یا بتونه اپوکسی پر کنید، و یا در صورتی که عمق+طول+عرض موارد فوق بیش از 5 سانتی متر بود میتواند با سیمان پلیمری نیز پر نمایید. در این مرحله به مسطح کردن سطح دقت کامل کنید.
  5. ماستیک ثانویه : در این مرحله با استفاده از رنگ میانی اپوکسی ترک ها مویی و خلل و فرج های کوچک پر می شود حداقل ضخامت جهت اعمال رنگ 1 میلی متر در متر مربع می باشد ( 1 الی 1.5 کیلوگرم در متر مربع )
  6. ساب ثانویه : در این ساب جهت نخاله زدایی و همچنین یک دست کردن کف انجام می پذیرد.
  7. لایه ما قبل روکش یا پوست پیازی: در این مرحله یک دست رنگ اپوکسی کف اعمل می گردد جهت پر کردن منافذ.
  8. لایه تاپکوت یا روکش نهایی : در این مرحله مطابق با نیاز کارفرما روکش مورد نظر اعمال می گردد.

مصارف و کاربردهای کفپوش اپوکسی که در مکان های گوناگون:

  • کفپوش اپوکسی پارکینگ
  • اپوکسی کف سالن صنعتی
  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
  • کفپوش اپوکسی بیمارستانی

مزایای کفپوش اپوکسی و ویژگی های آن چیست؟

  1. کفپوش اپوکسی در صورتی که به درستی اجرا گردد بیش از 5 سال طول عمر دارد
  2. نسبت به کفپوش های دیگر و کارایی آن قیمت مناسب و شرایط نگهداری راحت تری دارد به طوری که اگر نقطه ای از کقپوش آسیب ببیند بلافاصله قابل بر طرف کردن است
  3. رال رنگ اپوکسی متنوع است و شما می توانید هر رنگی را انتخاب کنید.
  4. در مقابل مواد شیمیایی با ph بشتر از 3.4 مقاوم است
  5. چون بدون درز هست فرصت تجمع قارچ و یا باکتری را در سطح نمی دهد
  6. با مواد شستشوی روتین قابل شستشو می باشد

معایب کفپوش اپوکسی چیست؟

  1. بر روی سطح چرب و مرطوب قابل اجرا نیست.
  2. به هر لایه باید زمان خشک شدن داد که این زمان اجرای پروژه را افزایش می دهد.
  3. در برخی از نوع آن ممکن است لغزنده باشد.
  4. اشعه ماورای بنفش ( UV ) خورشید بر روی آن اثر دارد و باعث از بین رفتن پیگمنت های رنگ و سفید شدن آن می شود.
  5. نسبت به اجسام نوک تیز خش پذیر است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید