۱۴۰۳/۰۲/۰۴

آشنایی با پوشش میکروسمنت و کفپوش پلیمری

منظور از پوشش های سطوح، پوشش هایی است که بر روی کف، دیوار، سقف و حتی نمای ساختمان مورد استفاده است.
آشنایی با پوشش میکروسمنت و کفپوش پلیمری

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ همانطور که در عنوان این مطلب اشاره شد، پوشش هایی که در این مطلب مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از:

پوشش میکروسمنت
کفپوش پلیمری

پوشش میکروسمنت

پوشش میکروسمنت از خانواده پوشش های پلیمری است. این پوشش بصورت پیوسته و با ضخامت بسیار کم، بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از میکروسمنت می توان در ساختمان های نوساز، ساختمان های قدیمی برای ترمیم و بازسازی سطوح آسیب دیده و همچنین سطوح مختلفی چون کانتر و کابینت برای زیباسازی استفاده نمود. این کار می تواند هم در زمان و هم در هزینه های اجرا، باعث صرفه جویی باشد. در ادامه شما را بصورت دقیق تر با ویژگی های میکروسمنت آشنا خواهیم نمود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید میکروسمنت از طریق ماله و لیسه بر روی سطح اجرا می گردد. برای اینکه موضوع را دقیق تر در ذهن تصور کنید، می توانید آن را با اجرای پتینه بر روی دیوار مقایسه نمایید با این تفاوت که ویژگی های میکروسمنت بسیار بیشتر و متفاوت‌تر از پتینه است. به این شکل می توان توسط این پوشش، بافت های مختلف و خاصی را بر روی سطح اجرا نمود که از جذابترین و پراستفاده­ترین بافت­های آن میکروسمنت طرح بتن است روی دیوار،کف و سقف هم قابل اجرا است.

یکی از مهم ترین ویژگی های میکروسمنت این است که می توان آن را در رنگ های مختلف بر روی سطوح اجرا نمود و به این وسیله، می توان هر سطحی را با آن به رنگی که نیاز داریم، در آوریم.

 شاید در ذهن شما این سوال پیش بیاید که فرق میکروسمنت با سایر پوشش ها نظیر رنگ در چیست و چه ویژگی خاصی دارد! جواب این است که این پوشش، قابلیت اجرای بافت های مختلف بر روی سطوح مختلف با طرح ها و رنگ های مختلف از جمله طرح بتن را در اختیار شما قرار می دهد ضمن اینکه میکروسمنت عایق رطوبتی است و از نفوذ آب و رطوبت به سطح پایین تر، جلوگیری خواهد نمود.

هنگام اجرای این پوشش در کف، از مش فایبرگلاس استفاده می شود که  سبب پیوستگی سطح و جلوگیری از ترک خوردگی  آن خواهد شد. به عبارت دیگر، سبب ایجاد مقاومت و دوام بیشتر پوشش نهایی خواهد شد.

از جمله سطوحی که می توان بر روی آنها از میکروسمنت استفاده نمود می توان به سیمان، گچ، موزاییک، سرامیک، سنگ، چوب، پلاستیک، فلز و حتی آسفالت اشاره نمود. از نظر کاربری فضا، شما می توانید این پوشش را در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری استفاده نمایید.

میکروسمنت می تواند بر روی نمای ساختمان و عنوان پوشش نما و همینطور در بخش های مختلف فضاهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. در واقع هیچ محدودیتی در مورد استفاده این پوشش سطح وجود ندارد. به همین دلیل در بسیاری از مکان ها قابلیت اعمال و اجرا دارند.

اعمال پوشش میکروسمنت در سطوح عمودی، مورب و افقی نیز محدودیتی ندارد و از جمله مهمترین سطوحی که به وسیله میکروسمنت  می توان بازطراحی کرد و نمای ویژه ای به آن ها بخشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع دیوار و کف

مبلمان شهری و خانگی

استخر، حمام، سرویس های بهداشتی و همچنین وان و جکوزی

انواع پله و سطوح شیب دار

دکوراسیون آشپزخانه و همچنین کابینت، قفسه ها و سینک

شومینه

حیاط خلوت، بالکن و ایوان

اگر بخواهیم در یک جمله میکروسمنت را توصیف کنیم، باید بگوییم پوشش میکروسمنت با قابلیت های اجرایی و فنی بالا، تاثیر شگرفی بر طراحی و معماری از نظر پوشش سطوح گذاشته است.

از جمله مشخصات مکانیکی میکروسمنت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نفوذناپذیری در برابر رطوبت

ضخامت پایین و عدم ایجاد سربار روی سطوح و امکان سبک سازی سازه

مقاومت فشاری بالاتر ۳۰ مگاپاسکال

وزن مخصوص ۱۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب

زمان خشک شدن سطحی : ۴ ساعت

مقاومت سایشی و خمشی بسیار بالا

زمان خشک شدن عمقی ( در ﺩمای ۲۵ درجه سانتی گراﺩ ) : ۴۸ ساعت

دمای مناسب جهت اجرا : ۵-۳۵ درجه سانتی گراد

ویژگی‌های متمایزکننده میکروسمنت

تقریبا به تمامی سطوح قابلیت چسبیدن دارند. برای مثال در پوشش دهی آشپزخانه، حمام و دستشویی بدون نیاز به تخریب سطوح قبلی، می توان به راحتی با استفاده از میکروسمنت این محل ها را بازسازی کرد.

استحکام و چسبندگی بسیار خوبی در لحظات اولیه پس از اعمال دارد.

قابلیت استفاده در سطوح کف و دیوار بسیاری از محل ها مانند آشپزخانه و حمام دارد.

زمان خشک شدن بسیار کوتاهی دارند. ( کمتر از ۲۴ ساعت)

پس از خشک شدن جمع شدگی و آب رفتگی ندارد و بنابراین هیچ گونه ترک خوردگی بعد از اعمال و خشک شدن در این پوشش ایجاد نمی شود.

پس از اجرا و اعمال لاک نهایی، جذب آب ندارد.

امکان تولید در رنگ و طرح های مختلف ( برای مثال ایجاد طرح چوب، طرح بتن و بتن اکسپوز – مات و براق) و در دانه بندی زبر، نرم، صاف و صیقلی وجود دارد.

انعطاف پذیری بالا و قابلیت تشکیل پل بر روی ترک ها

سهولت و سرعت در اجرا

عمر و دوام بسیار بالای این محصول و کاهش شدید هزینه های نگهداری ساختمان در زمان بهره برداری

پوشش میکروسمنت

پوشش میکروسمنت

کفپوش پلیمری

اصطلاح کفپوش به هر پوششی گفته می شود که برای پوشاندن کف مورد استفاده قرار می گیرد. چه کف داخل ساختمان و چه بیرون ساختمان و محیط­های صنعتی و پارکینگی و اداری. از جمله کفپوش های موجود در بازار می توان به پارکت، لمینت، سنگ، سرامیک، آسفالت و بتن اشاره نمود. کفپوش های پلیمری، نوع جدیدی از کفپوش­ها هستند که ایرادات تمامی کفپوش های ذکر شده را برطرف نموده اند.

همانطور که می دانید هر کدام از کفپوش های ذکر شده از جمله سنگ، سرامیک، بتن و آسفالت معایب خاص خود را دارند و در بلند مدت در برابر حرارت، رطوبت و سایر عوامل طبیعی و غیر طبیعی دچار آسیب می شوند.

کفپوش های پلیمری به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت و ویژگی ها و موارد کاربرد آنها را شرح خواهیم داد.

کفپوش پلیمری

کفپوش پلیمری

کفپوش اپوکسی

اپوکسی در حقیقت ترکیب دو جزئی مایع است که حاصل واکنش شیمیایی رزین اپوکسی بر پایه فنول A و سخت کننده آمین یا آمید می باشد. کفپوش اپوکسی ، از چندین لایه با ضحامت نهایی ۱ تا ۴ میلیمتر تشکیل شده است که پس از گذر مدت زمان کمی، تبدیل به یک سطح سخت، یکپارچه و بدون درز می شوند.

 از جمله ویژگی های اپوکسی می توان به مقاومت شیمیایی و فیزیکی بالا، مقاومت در برابر حرارت، دوام بالا، قابلیت ترمیم، چسبندگی بسیار خوب به لایه های زیرین از جمله لایه های سیمانی، بتنی، موزاییک، سنگ و فلز اشاره نمود.

با توجه به سخت بودن اپوکسی، می توان این متریال را برای کاربردهای متفاوت برای فضاهای ساختمانی، صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار داد. کفپوش اپوکسی به دلیل اجرای یکپارچه و عدم وجود درز بطور کامل در برابر نفوذ آب و سایر مایعات مقاوم است.

از جمله ویژگی های کفپوش­ اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شستشوی آسان به دلیل اجرای بدون درز و ناپیوستگی در سطح

مقاوم در برابر حلال­های آلی

رنگ بندی متنوع

ضد آب شدن سطح

قیمت و دوام مناسب

افزایش مقاومت و طول عمر بتن

هزینه نگهداری بسیار پایین

از جمله موارد کاربرد این کفپوش ها می توان به کارخانه، کارگاه، سالن های ورزشی، بیمارستان، فرودگاه، انبار و … اشاره نمود.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی

کفپوش پلی یورتان

کفپوش های پلی یورتان از دسته کفپوش های دو جزئی با درصد جامد بالا می باشند که از واکنش دو جزء پلی ال و ایزوسیانات و بدون حلال تولید می شوند. این واکنش شیمیایی یک ساختمان منسجم و شبکه ای را تشکیل می دهد که دارای ویژگی هایی از جمله سختی بسیار بالا، آنتی باکتریال بودن، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر سایش و ضربه و … می باشد.

از دیگر خواص کفپوش های پلی یورتان می توان به چسبندگی فوق العاده به سطوح بتنی، فلزی، سرامیک، موزاییک و … اشاره نمود. این کفپوش بر روی سطوح مختلف بصورت یکپارچه اجرا می شود به شکلی که هیچ درزی روی کف باقی نخواهد ماند.

کفپوش پلی یورتان بدلیل خواص الاستیسیته و کشسانی بالا به هنگام تغییر فرم فیزیکی لایه های زیرین، شکل خود را حفظ نموده و تنش های وارده به سطح را خنثی می کنند و دچار ترک یا پارگی نمی شوند. از این رو این کفپوش ها،  برای استفاده در فضاهایی از جمله سالن‌های ورزشی بسیار مناسب هستند.

کفپوش های پلی یورتان نسبت کفپوش های اپوکسی، در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارند. همچنین این کفپوش ها در برابر تغییرات دمایی شدید مقاومت بسیار خوبی دارند. از این رو می توان از آنها در ساختمان هایی که تغیرت دمایی بالایی دارند، استفاده نمود.

از جمله ویژگی های کفپوش های پلی یورتان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و خم شدن

نظافت آسان

الاستیسیته و انعطاف‌پذیری بالا

چسبندگی عالی به سطوح سیمانی و بتنی

ثبات رنگی بالا به دلیل مقاومت خوب در برابر اشعه فرابنفش

اجرای بدون درز

قابلیت ترمیم و تعمیر

دوام بالا

مقاومت بالا در برابر ساییدگی

از این کفپوش ها می توان در فضاهایی نظیر سالن های ورزشی، فرودگاها، کارگاه و کارخانه، انبار و … استفاده نمود.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان

 انتهای پیام/

منبع خبر: خط معمار

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید