۱۴۰۳/۰۲/۱۸

آشنایی با قوانین حق پارکینگ آپارتمان

قسمت‌های مختلف ساختمان که شامل قوانین پارکینگ و انباری و … است که مشخصات جزئی آن از جمله متراژ و… در سند مالکیت به طور دقیق ذکر می‌شود.
آشنایی با قوانین حق پارکینگ آپارتمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ در قانون تملک قسمت‌هایی از ساختمان که حق استفاده ازآن منحصر به یک یا چند آپارتمان نیست بلکه متعلق به تمام مالکان ساختمان است.
قسمت‌های مشترک ساختمان، راهرو‌ها، باغچه، حیات و پشت بام،‌ پلکان‌ها، فضاهای داخل پارکینگ یا پارکینگ‌های اضافی که مالک آن را فروخته و از محل رفته باشد را در نظر می‌گیرد.

قسمت‌های مشترک و اختصاصی ساختمان

قسمتهای مختلف یک ساختمان به شرح زیر است:
قسمت اول: قسمت‌های اختصاصی یک ساختمان که برای هر مالک، در سند آن مشخص و ذکر می‌شود که در ماده ۱ قانون اجرایی تملک آپارتمان‌ها ذکر شده که قسمت‌هایی از بنا، اختصاصی درنظر گرفته می‌شود که برای مالک یا قائم مقام آن انحصاری استفاده می‌شود.


قسمت دوم : بخش‌هایی از ساختمان یا همان بنا در این قسمت وجود دارد که با سایر اهالی آن ساختمان مشترک است. حقوق مشاعات به معنای بخشی از مشترکات است.
در ماده ۲ قانون تملک آپارتمان ها، قسمت‌هایی از ساختمان که حق استفاده از آن منحصر به یک شخص خاص یا یک آپارتمان یا محل مخصوصی نیست و در آن ساختمان همه کسانی که سکونت دارند می‌توانند از آن استفاده کنید را مشاعات گفته می شود.
در سند مالکیت این قسمت‌ها ذکر نخواهد شد و مختص یک یا چند نفر از مالکان نیست، همه افراد می توانند از آن قسمت‌ها استفاده کنند.

پارکینگ متعلق به چه کسی است؟

اولین سوالی که در هنگام خرید آپارتمان به ‌ذهنتان می‌رسد این است که پارکینگ‌ها و چگونه بین واحدها و برچه اساسی بین آن‌ها تقسیم می‌شود؟ آیا ساختمان خریداری شده، قوانین پارکینگ دارد؟
تقسیم پارکینگ به دو صورت زیر انجام می‌شود:
۱- تعریف تعلق اختصاصی: تعلق پارکینگ که با تعیین موقعیت، متراژ دقیق، مساحت و محل آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی ذکر می‌شود. در اصل صاحب آپارتمان، صاحب پارکینگ مد نظر است.
۲- تعریف تعلق به طور مشاع: تعلق پارکینگ به هر واحد ساختمانی که به صورت مشاع است. نام واحد‌هایی که در صورت جلسه تفکیکی از پارکینگ ساختمان به صورت مشاع استفاده شده ذکر نماید. آپارتمان‌هایی می‌توانند از پارکینگ مشاع استفاده کنند که برای آن‌ها حق پارکینگ ذکر ششده باشد.

اگر حق استفاده از پارکینگ برای مالک خاصی در نظر گرفته نشود و قسمتی از پارکینگ در سند مالکیت به صورت اختصاصی تحت عنوان ملک فرد بیان نشده باشد، مالک بعدی حق استفاده از پارکینگ را نخواهد داشت. برای مالک جدید طبق توافقاتی که مورد تایید مدیر ساختمان قرار گرفته است و براساس قوانین پارکینگ، برای مالک جدید فضایی از مشاعات ساختمان به عنوان پارکینگ تعلق می‌گیرد.
با توجه به این توافق پارکینگ جزء املاک فرد به حساب نمی‌آید و تا زمانی که ساکنان دیگر ساختمان راضی باشند. می توانند با استفاده از حق مشاع به عنوان پارکینگ استفاده کنند.

نحوه شماره‌گذاری و تقسیم پارکینگ یک ساختمان

برای هر واحد نحوه شماره‌گذاری و تقسیم پارکینگ توسط مامور و نماینده ثبت انجام می شود. به این صورت که کار پلاک‌گذاری از بالاترین طبقه آپارتمان شروع و بعد از آن از پایین ترین نقطه آپارتمان، پارکینگ‌ها واگذاری می‌شود.
نحوه شماره گذاری و پلاک گذاری پارکینگ برای هر واحد توسط مامور و نماینده ثبت انجام میشود. به این صورت که از بالاترین طبقه آپارتمان، کار پلاک گذاری را شروع میکنند و بعد از آن از پایین ترین نقطه آپارتمان، واگذاری پارکینگ را انجام می‌دهند.

حق رفت و آمد از پارکینگ با چه کسانی است؟

برای همه افراد ساختمان حتی کسانی که حق پارکینگ ندارند رفت و آمد امکان‌پذیر است. محیط اطراف پارکینگ مشاع می‌باشد.
افرادی نمی‌تواند به بهانه این که قسمتی از پارکینگ در سند رسمی ذکر شده و مالک آن هستند اجازه عبور و مرور به افراد دیگر ساختمان ندهند.
در فضای پارکینگ اختصاصی خود به کارهای مختلفی از جمله چادر زدن یا ریختن ضایعات دست بزنند.
در صورت فرد یکی از موارد بالا انجام دهند به علت مزاحمت ایجاد سده هر کدام از مالکین می‌تواند از آن فرد شکایت به عمل آورند.

قوانین استفاده از پارکینگ بدون اجازه

درصورتی که در ساختمان خود زندگی نمی‌کنید و پارکینگ خالی دارید بهتر است در آپارتمان خود سکونت بگیرید. و در صورتی از پارکینگ مالک غایب بدون اجازه استفاده کرد باید شخص مورد نظر اجاره مدت استفاده از پارکینگ را به مالک پرداخت کند.


درحالت کلی استفاده از پارکینگ دیگری بدون اجازه مالک آن خلاف قانون به حساب می‌آید و در صورتی مالک شکایت کند، فرد مدنظر باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) را کامل پرداخت کند که کارشناس دادگستری مقدار آن را مشخص می‌نماید.


در صورتی که شخصی ماشین خود را بدون اجازه در پارکینک دیگری پارک کند و برای حق استفاده از پارکینگ مبلغی را نپردازد. جرم این فرد تصرف عنوانی یعنی بدون رضایت مالک می‌باشد که مجازات آن از جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و گرفتن خسارت وارده به مالک است.

پارکینگ مزاحم چیست؟

در صورتی که در ساختمانی فضای پارکینگ جوری باشد که عبور و مرور باقی پارکینگ‌ها راحت انجام شود و یک فضا آزاد وجود داشته باشد که به طور مثال دو ماشین بتوانند پشت سر هم قرار بگیرد.
با توجه به این شرایط شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که وجود دارد در آن فضای آزاد پارکینگ مزاحمی در نظر خواهد گرفت.

نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم با توافق همه اعضای ساختمان انجام می‌شود اما اگر ساکنین ساختمان به توافق نرسند باید شهرداری و اداره ثبت براساس اولین و آخرین قرارداد خریدارها، به تقسیم پارکینگ‌ها اقدام می‌کنند. پارکینگ مزاحم در بیشتر مواقع به شخصی که آخرین قرارداد را دارد واگذار می‌شود.
یک مشکل اساسی که در این نوع پارکینگ‌ها وجود دارد این است که اگر یکی از مالکان بخواهد ماشین خود را حرکت بدهد باید مالک پارکینگ مزاحم ماشین خود را جابه جا کند. قیمت این پارکینگ‌ها از پارکینگ‌های اختصاصی کمتر می‌باشد.
البته این خوب است که فرد صاحب پارکینگ مزاحم می‌شود اما برای مالک پارکینگ اختصاصی مزاحمت ایجاد خواهد کرد.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید