۱۴۰۳/۰۲/۰۶

آشنایی با آسانسور کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی تجهیزاتی هستند که در کارگاه ها، ساختمان های در حال ساخت، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، سکوهای نفتی و سدها مورد استفاده قرار می گیرند.
آشنایی با آسانسور کارگاهی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ محیط های کارگاهی و کارخانه ای به سبب افزایش حجم کاری، وسعت زیادی پیدا کرده اند و در نتیجه موجب شده تا گاه لازم باشد افراد، تجهیزات و مصالح برای کار در ارتفاع و یا هم سطح سازی با یک مکان به نقاط بالاتری فرستاده شوند.

بالابر های کارگاهی برای حمل بار و افراد مورد استفاده قرار می گیرند و فرآیند ساخت و ساز را سرعت می بخشند. مکانیزم حرکت این بالابرها متفاوت است و تقریبا عملکردی شبیه به اسانسور دارد که در محیط های آپارتمانی دیده ایم اما ظرفیت، ایمنی و ظاهر متفاوتی دارند.

این آسانسورها معمولا از نیروی محرکه یک موتور الکتریکی برای حرکت عمودی استفاده می کنند.

انواع بالابرهای کارگاهی

بالابر کارگاهی سیار که برای جا به جا کردن وسایل سنگین استفاده می شوند.

 بالابر کارگاهی ثابت به دو نوع نوار دنده ای و وینچی تقسیم می شود که نوع نواردنده ای آن ایمن تر است.

اجزای مهم در ایمنی آسانسورهای کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی به دلیل استفاده در محیط های پر رفت و آمد و تعداد دفعات استفاده از آن ها و همچنین به علت وزن زیاد بارهایی که در آن ها قرار می دهند، باید دارای ایمنی بسیار بالایی باشند. از این رو در تمام این آسانسورها تجهیزات ایمنی قرار می دهند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

حفاظ اطراف آسانسور محدوده کابین اسانسور را مشخص می کند و محل قرار گیری اتاقک را نشان می دهد. این حفاظ از ورود افراد و یا تجهیزات به محدوده اتاقک جلوگیری می کند.

نرده امگا محل ورود و خروج افراد و بار است و با بالا و پایین کشیده شدن آن، مسیر باز و یا بسته می شود. این نرده از ورود افراد و اشیا در هنگام حرکت آسانسور به داخل اتاقک و مسیر حرکت آن جلوگیری می کند.

سوئیچ های ایمنی یا لمینت سوئیچ در ابتدا و انتهای مسیر حرکت اسانسور قرار می گیرند. نصب این سوئیچ ها از بروز حوادثی مانند سقوط کابین جلوگیری می کند.

آسانسورها بدون محدودکننده های انتهای مسیر ممکن است در هنگام بالا رفتن، به هر دلیلی مانند عمل نکردن لمینت سوئیچ ها توقف نکرده و پس از خارج شدن از حفاظ، سقوط کنند. محدودکننده ها قطعاتی مکانیکی هستند که باعث پایان یافتن حرکت آسانسور شده و از سقوط کابین جلوگیری می کنند.

پاراشوت یک سیستم جلوگیری از سقوط است که پس از نصب اسانسور با حضور مسئول کارگاه و تکنسین های آسانسور تست و چگونگی عملکرد آن آموزش داده می شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: ساختمانچی

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید