۱۴۰۳/۰۲/۰۹
دیروز همین‌جا هجدهم مهر

روز جهانی بهداشت روان

امروز دهم اکتبر، «روز جهانی بهداشت روان» است.
روز جهانی بهداشت روان
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 18 مهر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ امروز دهم اکتبر، «روز جهانی بهداشت روان» است. ۱۰ اکتبر از سوی فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان «روز جهانی بهداشت روان» نام‌گذاری شده است.

این فدراسیون برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را برمی‎‌گزیند. در ایران نیز هفته‌ی پایانی مهر ماه (۲۴ تا ۳۰ مهر) به نام «هفته‌ی بهداشت روان» تعیین گردیده است. در این هفته، ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان در دستور کار مسئولان و مجریان مربوط قرار می‌گیرد.

14 سال پیش در چنین روزی در سال 1387، اردشیر محصص ـ طراح، کاریکاتوریست و نقاش ایرانی ـ درگذشت.

اردشیر محصص در سال 1318 در رشت به دنیا آمد. سه‌ساله بود که به همراه برادر بزرگش به تماشای فیلمی در سینما رفت. زمانی که از سینما برگشت، چون نمی‌توانست ماجرای فیلم را شرح دهد، آن‌چه را دیده بود، روی کاغذ طراحی کرد. این، اولین طراحی اردشیر بود و آغاز راهی که بعدها او را به یکی از مشهورترین طراحان ایران مبدل ساخت.

اردشیر محصص از دانشگاه تهران در رشته‌ی حقوق فارغ‌التحصیل شد، اما حقوق را رها کرد و به سراغ همان چیزی رفت که از کودکی گریبانش را گرفته بود. محصص مدتی در کتاب جمعه فعالیت کرد، مدتی هم سردبیری کتاب هفته را برعهده گرفت. بسیاری از آثار طراحی وی دارای بن‌مایه‌ی سیاسی و اجتماعی ا‌ست. او به آثار استانیبرگ علاقه‌ی خاصی داشت و طنز در آثار پیکاسو و فلینی را می‌ستود.

اکنون مجموعه‌ای از 80 تا 100 اثر از محصص در کتابخانه‌ی ملی آمریکا نگاهداری می‌شود. در سال 2006 میلادی هم، مجموعه‌ی آثار او در موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک به نمایش گذاشته شد. او سال‌های آخر عمر را در نیویورک سپری کرد و بر اثر بیماری فلج شد. اردشیر محصص ـ طراح، کاریکاتوریست و نقاش ـ در 18 مهر 1387، پس از گذراندن دوران طولانی بیماری در 69سالگی رخت از این جهان بربست.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید