۱۴۰۳/۰۶/۳۰
دیروز همین‌جا، سی و یکم فروردین

پُل فور؛ ملک الشعرای فرانسه

63 سال پیش در چنین روزی در سال 1960میلادی، پول فور ـ ملك الشعرای فرانسه و نمايش‏نامه‌‏نويس ـ درگذشت.
پُل فور؛ ملک الشعرای فرانسه
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 31 فروردین_58277962

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه سی‌ و یکم فروردین ماه 1402 خورشیدی، سی‌ و یکمین روز سال جاری، برابر است با بیستم آوریل 2023 میلادی و بیست و نهم رمضان 1444 هجری قمری.

63 سال پیش در چنین روزی در سال 1960میلادی، پول فور ـ ملك الشعرای فرانسه و نمايش‏نامه ‏نويس ـ درگذشت.

تولد، سرآغاز ذوق ادبی و انتشار اشعار

پل فور در 1 فوریه1872 در پاريس به دنيا آمد. ذوق ادبی او در اوان جوانی بارور شد و همراهی با شاعران بزرگ، او را در صف پيشروان نهضت سمبوليسم يا نمادگرايى كه بيانگر غيرمستقيم عواطف و افكار است، قرار داد. پول فور در 17 سالگی اثری سمبوليك را در عرصه تئاتر بر روی صحنه برد و در سال‏های بعد، نمايش‏نامه‌های ديگری كه با سبك غالب آن روز هماهنگ نبود، نگاشت و اجرا كرد. روش خاص پول فور در عالم نمايش، سر و صدای فراوان برپا کرد. از اين رو به نشر اشعارش در مجلات پرداخت، سپس ديوان اشعار خود را منتشر کرد. مجموعه ديوان اشعار پل فور كه هر كدام با عنوان «بالادها» عرضه می‌گرديد، بالغ بر چهل مجلد شد و او در آنها با احساسات پرشور ميهن‌‏پرستانه به وصف فرانسه و زيبایی‌‏های آن می‌‏پرداخت. اين مجموعه‏‌ها، با وجود برخورداری از نثری نو، در آن زمان چندان مورد پذيرش عوام جامعه قرار نگرفت. پول فور در عين انتشار اين آثار، باز هم به عالم نمايش توجه داشت. او بر اين عقيده بود كه پس از جنگ جهانی اول كه نمايشی غم‌‏انگيز برای فرانسه محسوب می‌‏شد، وظيفه‌‏ای سنگين بر عهده ادبيات و تئاتر گذاشته شده تا به وسيله آن بتوان اعمال خوب و بد را نمايش داد تا از معايب گذشته پند گيرند.

رسیدن به جایگاه ملک الشعرایی فرانسه

پول فور شاعر طبيعت است. عشق او به طبيعت، ساده و بی‌‏آلايش است و از هر آنچه درخشان، نيرومند و سرشار از زندگی است لذت می‌برد. او نمونه‌‏ای از كنجكاوترين شاعرانی است كه در عين حال كه خودجوش، موشكاف، ساده، سرزنده، بی‌‏ريا و خردمند است، بارور و مسامحه‌‏كار می‌‏باشد. اشعار فور، قافيه‌‏دار است اما وی تمايل عجيبی دارد تا هر بند شعرش را چون قطعه‌‏ای منثور بنگارد. پول فور در سال 1912میلادی بر اساس نظرخواهي يكی از روزنامه‌‏ها، به عنوان «ملك‏ الشعرای فرانسه» برگزيده شد و آن را تا پایان عمر حفظ كرد. اما از آن جا كه نثر نو وی، مقبوليت عامه پيدا نكرده بود، نتوانست مقام شاعر ملی را به دست آورد، با اين حال قدرت وصف و خيال‌انگيزی و سادگی در نوشتار او از غنای فراوانی برخوردار است.

پول فور در 20 آوريل 1960 در 88 سالگی زندگی را بدرود گفت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

قطعه: mon amour

آهنگساز: richard anthony

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید