۱۴۰۳/۰۲/۲۳

قدیمی ترین و اولین مسجد بستک

قدمت گچبریهای مسجد جامع قدیمی بستک تا دوران زندیه تخمین زده شده است.
قدیمی ترین و اولین مسجد بستک

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد جامع قدیم شهر بستک یکی از زیباترین مساجد استان هرمزگان است. این بنا اولین مسجد جامعی است که در بستک بنا شده است. در گذشته شامل دوباب مسجد بوده‌است که امروزه تنها یک مسجد باقی مانده‌است، این خرابی‌ها بیشتر بر أثر زلزله ایجاد شده‌است.

بنیان این مسجد توسط فرمانروای باقدرت جهانگیریه و بستک شیخ محمد بستکی بوده‌است، ولی بعد از شیخ محمد خان نیز چند بار دیگر از جانب فرمانروایانی که بعد از شیخ محمد بستکی به حکومتی رسیده‌اند بازسازی وتعمیر شده‌است. أما روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید: بنای این مسجد بیش از سه قرن پیش توسط بانویی مؤمنه بنام «بی بی» ساخته شده‌است وبیش از چند مرحله مرمت وبازسازی شده‌است.

بادگیری بر فراز بام مسجد بنا شده است. علاوه بر اینکه موجب جابه جایی هوا و خنک شدن محراب می‌شود در مطبوع وخنک ساختن فضای شبستان نیز مؤثر است. ایوان مسجد تا حدودی همان حالت أولیه خود را حفظ کرده وکمتر دست خوش تغییر وتحول قرار گرفته أما باز همچنان آثار حوادث و أثرات طبیعی در طاق‌های آن پیداست. این مسجد در محله بازار ودر وسط شهر بستک واقع شده‌است. محراب و منبر زیبای آن، و مناره جذاب آن بسیار دیدنی است. درون مسجد دارای تزیینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. در حال حاضر این مسجد تاریخی متروک و به شکل مخروبه دیده می‌شود.

این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان اصلی مسجد را تشکیل داده‌اند. تاریخ بنای این أثر معماری به اوایل دوران زندیه بر می‌گردد.
این مسجد معماری بسیار جالب مغولی دارد به آن عمارت مغولی یا عنمارت سلجوقی- ترکی نیز می گویند. شیخ محمد بستکی 20 سال دیده بان قلعه کریم خان زند بوده است. پس از بازگشت به بستک تعمیر و عمران قلاع بستک و دهات آن که در جریان لشکر کشی ‌های زکی خان و نصیرخان لاری در موقع محاصره قلعه دیده ‌بان خراب شده بود می ‌پردازد مساجد و آب انبارها (برکه‌ ها) و چاه‌ های آبیاری کشاورزی را احداث می ‌نماید. مسجدی باطراز معماری بسیار جالب و شیبه به «عمارت مغولی» ویا «عمارت سلجوقی، ترکی» بنا می‌ نهد و آن را «مسجد جامع بستک» می ‌نامند.

این مسجد یکی از مراکز علوم دینی و شرعی ودارالعلم فقه و حدیث آن دوران بوده است. دانش‌آموزان علوم دینی و شرعی از راه‌ های دور و نزدیک به سویش می‌ شتافته ‌اند. روایت دیگری نیز حاکی از آن است که این مسجد بیش از سه قرن پیش توسط بانویی مؤمنه به نام «بی بی» ساخته شده و چند بار مرمت و بازسازی شده ‌است. روایتی دیگر نیز حکایت می کند كه تاريخ بناي اوليه آن به سه قرن پيش توسط استاد محمد صالح معمار باز مي گردد. در حال حاضر شهرداری بستک در صدد آن است که این اثر تاریخی بازسازی و تعمیر نموده و بعنوان موزه ملی و یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهرستان بستک مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید