۱۴۰۳/۰۲/۰۶

سند دار شدن یک پنجم موقوفات خراسان جنوبی

از مجموع ۵۰ هزار قطعه زمین در قالب ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه استان برای یک پنجم آنها تاکنون سند صادر شده است .
سند دار شدن یک پنجم موقوفات خراسان جنوبی

 به گزارش اخبار ساخته ها ؛ حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به مناسبت دهه وقف (دوم تا ۱۱ مهر) اظهار داشت: برخی موقوفات درآمدی ندارند که سند آن را تامین کنیم، همچنین افراد خبره باید این املاک را شناسایی و در زمینه صدور سند ما را یاری کنند.

وی با اشاره به حدنگاری ۲ هزار و ۳۴۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی افزود: اخذ سند برای موقوفات به کاهش طرح دعوا بسیار کمک می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵۰ سند اجاره امسال تنظیم شده است گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۷۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بسیاری از موقوفات به خاطر نداشتن سند، شناخته شده نیستند لذا در زمینه تعرض، معارض‌ها ورود پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور بیان کرد: موقوفات یکی از موضوعاتی است که به آن بسیار ظلم شده و امیدواریم دولتمردان در زمینه اخذ سند موقوفات کمک کنند تا از تعرض‌ها در امان بمانند.

وی گفت: در زمینه اخذ سند مالکیت امسال ۶۲۰ سند اخذ شده و اخذ ۶۴۰ نقشه حدنگار نیز در دستور کار بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: امسال ۱۵۲ طرح دعوا داشتیم و اکنون ۹۴ دعوا در دادگاه‌های استان در دست انجام است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ وقف جدید با نیات کمک به آموزشگاه‌ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه و فرهنگی در استان به ثبت رسیده است.

بخشی‌پور اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی جزو استان‌های نخست در ثبت وقف جدید بود که این میزان امسال مقداری کاهش اما در هفته وقف افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه وقت جایگاه شرع دارد گفت: با توجه به نیازهای روزمره در قدیم خیرین برای جبران خلاءها از اموال خود می‌گذشتند اما امروز به دلایل متعدد از میزان وقف‌ها کاسته شده است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: واقفین با وقف اموال خود فرهنگ دینی را زنده نگه داشته‌اند و در شرایط کنونی نیاز است این مهم مورد توجه بیشتر واقع شود.

وی اظهار داشت در زمینه اجرای طرح بصیرت عاشورایی ۶۵۰ برنامه در بقاع متبرکه اجرا شده است افزود: ۲۶۵ مبلغ بومی و غیربومی از ابتدای سال جاری تاکنون در اجرای طرح‌های مختلف فعالیت داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در زمینه اجرای این طرح‌ها ۲۶۸ هزار و ۵۵۰ پرس غذای گرم و هزار و ۶۵۲ بسته معیشتی از محل نیات موقوفات در استان توزیع شده است.

وی اضافه کرد: ۱۳۲ حافظ قرآن کریم تاکنون خروجی مدرسه شبانه‌روزی حسینیه امام رضا (ع) بیرجند بوده است.

بخشی‌پور با اشاره به مرکز حفظ مجازی گفت: این مرکز تاکنون متعلق به خواهران بوده و اکنون خواهران به امامزادگان باقریه بیرجند منتقل شده‌اند و اقدام به راه‌اندازی مرکز حفظ مجازی برادران کردیم.

وی اظهار داشت: ۳۴۴ قرآن‌آموز در مرکز حفظ مجازی قرآن کریم فعالیت داشته و تحت حفظ مراکز مجازی هستند و حفظ مجازی از محل نیات موقوفات اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به طرح تربیت مربیان قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم در موقوفات قرآنی تامین شویم، می‌توانیم به تربیت نیروهای قرآنی کمک کنیم اما موقوفات کمی در حوزه قرآنی وجود دارد.

وی گفت: مجمع قاریان قرآن امروز مکانی برای فعالیت ندارد در حالی که یک قطعه زمین سال‌ها پیش توسط خیر وقف شده است و اگر در قالب وقف مشارکتی کمک کنند می‌توانیم مکان آن را تکمیل و تحویل دهیم.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور با اشاره به فعالیت پنج موکب میقات‌ الرضا (ع) در خراسان جنوبی گفت: امسال ۳۸ هزار زائر پاکستانی از مرزهای کشور برای اربعین و زیارت امام رضا (ع) عبور کردند که پیگیر هستیم در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای این موکب‌ها اعتبار در نظر بگیریم.

 انتهای پیام/

منبع خبری: ایرنا

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید