۱۴۰۳/۰۲/۰۷

پنجره سه جداره چیست؟

هدف از سه جداره کردن پنجره ها، مقابله با سر و صدا و برودت و حرارت است.
پنجره سه جداره چیست؟

به گزارش اخبار ساخته ها،  چنانچه در حال ساخت و ساز هستید و یا برای نوسازی و تعمیرات آپارتمان خود قصد تعویض درب و پنجره های قدیمی را دارید، باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بتوانید انتخاب و خرید خوب و مناسبی داشته باشید. در حال حاضر باید گفت پنجره های دوجداره جز پرفروش ترین نوع در میان سیستم های یو پی وی سی هستند، اما پنجره سه جداره به گزینه ای محبوب در میان مردم مبدل شده است.
یک پنجره از پنج قسمت اصلی پروفیل، یراق آلات، نصب، شیشه و مونتاژ تشکیل شده است. این پنج عامل کیفیت و قیمت یک درب و پنجره را تشکیل می دهند. شیشه در پنجره نیز مقوله مهمی است که یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع شیشه در پنجره های خود تعداد جداره آن است.
شیشه در پنجره در چهار نوع تک جداره، دو جداره، سه جداره و چهار جداره موجود است. در این مطلب، سعی کرده ایم تمامی سوالات درباره شیشه سه جداره یا پنجره سه جداره پاسخ داده شود، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پنجره سه جداره چیست؟

اهمیت کاربرد پنجره در ساختمان های مختلف تجاری و مسکونی و مسئولیت حفظ بخشی از ایمنی ساختمان ها منجر به ساخت نمونه های مختلف پنجره شده است. پنجره سه جداره یک نمونه از سبک های مختلف پنجره های تولید شده است که از ویژگی های کاربردی خاصی برخوردار است و اصولا با عنوان شیشه سه جداره شناخته در بین افراد شناخته شده است.
بنابراین در پاسخ سوال پنجره سه جداره چیست؟ می توان آنرا نمونه ای از پنجره کاربردی برای انواع ساختمان با ویژگی های خاص معرفی کرد. ضمنا باید گفت این تصور که پروفیل بکار رفته در پنجره سه جداره upvc با پروفیل موجود در پنجره دو جداره upvc متفاوت است، نادرست است چراکه پنجره سه جداره همانند پنجره دوجداره تولید می شود و تنها تفاوت آن در شیشه سه جداره و زوار سه جداره است

ساختار شیشه سه جداره یا پنجره سه جداره چگونه است؟

به طور خلاصه و همانطور که ممکن است بدیهی به نظر برسد شیشه سه جداره شامل سه شیشه در یک قاب مهر و موم شده است (همانطور که شیشه های دوجداره شامل دو عدد است) بین هر قسمت یک جیب هوا یا گاز بی اثر مانند آرگون وجود دارد. آرگون از هوا سنگین تر است و عایق صدا و گرما است.
سومین پنجره شیشه ای که در نیمه راه بین شیشه های داخلی و خارجی شیشه دوجداره قرار دارد، دو قفل هوا ایجاد می کند که عملکرد انرژی شیشه های دوجداره معمولی را تا 50 درصد بهبود می بخشد.
بهره وری انرژی بیشتر با متغیرهایی مانند نوع هوا یا گاز مورد استفاده در فضای بین شیشه ها، میله های جدا کننده لبه گرم در اطراف برای کاهش پل حرارتی و پوشش متفاوت روی شیشه برای کاهش اتلاف انرژی از داخل بهبود می یابد. خود قاب ها نیز تأثیر زیادی بر عملکرد کلی (و همچنین عایق) دارند. مراقب فریم های عایق بندی شده باشید که دارای درجه حرارت خوب هستند.

کیفیت و وزن پنجره های سه جداره

در کیفیت این پنجره مسائلی وجود دارند که تأثیرگذار هستند. این پنجره ها عملا از وزنی بیش از پنجره های دوجداره برخورداند و همین وزن زیاد می تواند در کیفیت آنها در زمان طولانی تأثیرگذار باشد. البته این به آن معنا نیست که خرید و نصب یک پنجره سه جداره می تواند فرسایشی بیش از یک پنجره دو جداره را در پی داشته باشد.

هر چقدر وزن یک المان در ساختمان بالاتر رود، روش نصب آن و همین طور پایدار کردن و با دوام کردن آن نیز سخت تر خواهد بود. اما هنوز هم پنجره های سه جداره از پنجره های آهنی سبک ترند و می توان آن ها را یک جایگزین خوب برای پنجره های سنتی محسوب کرد.

نکته بسیار مهم این است که به دلیل وزن پنجره های سه جداره، این پنجره ها برای خانه ‌های خیلی قدیمی مناسب نخواهند بود. خانه هایی که دیوارها و جدار پنجره های آنها، افت سنگینی داشته است، گزینه مناسبی برای نصب این پنجره نیستند، زیرا کار گذاشتن و آب بندی آنها بسیار مشکل و در برخی موارد به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
از پنجره سه جداره بیشتر در نواحی سرد سیر برای عایق گرما قرار دادن این سبک پنجره استفاده می شود. دلیل این کاربرد این است عایق بندی حرارتی پنجره سه جداره نسبت به پنجره دوجداره بسیار بیشتر است.

انواع در و پنجره دوجداره و سه جداره


در و پنجره‌ های دوجداره و سه جداره انواع مختلفی دارند و فقط محدود به یو پی وی سی نیستند. بلکه انواع در و پنجره دوجداره و سه جداره آلومینیومی و چوبی نیز در بازار یافت می شود و پیش از این بسیار مورد استفاده نیز قرار می گرفتند. در حال حاضر پنجره های دوجداره Upvc در بازار سهم بیشتری یافته و بهتر مورد استقبال قرار گرفته‌ اند.

مزایای پنجره های سه جداره چیست؟

این پنجره ها به طور معمول با چسب پلی سولفاید نصب می شوند و دارای مزایای گسترده ای هستند. که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*  سفت و سخت تر و بادوام تر از پنجره های سنتی هستند.
*  پنجره های سه جداره دارای خاصیت عایق بندی ویژه ای هستند و در مناطقی که هوا به شدت سرد گزینه ای بسیار مناسب خواهند بود.
*  آنها همچنین در برابر تراکم مقاوم بوده و باعث کاهش انتقال صدا می شوند.
*  سه لایه بودن شیشه های سه جداره و استفاده از سیلیکاژل شیشه دوجداره همچنین امنیت را افزایش می دهد. چرا که شکستن پنجره های ضخیم تر سخت تر از پنجره های تک لایه سنتی و پنجره های دوجداره جدید است.
*  شیشه های سه جداره در مقایسه با پنجره های معمولی و دو جداره، صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی پدید می آورند.
*  این پنجره ها می توانند گرمازدگی نسبی را کاهش دهند که این خود به نوعی افزایش راحتی حرارتی در داخل منزل محسوب می شود.
*  جهت کاهش هزینه ها می توان از پنجره های دو جداره و شیشه های سه جداره متناسب با جهت گیری ساختمان استفاده کرد. فریم های توخالی عایق را هنگام نصب پنجره خود در نظر بگیرید، زیرا می توانند عملکرد آنها را افزایش دهند، این عمل می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود.
*  بدلیل سه جداره بودن، امنیت آن در برابر عوامل خارجی بیشتر است.
*  شیشه سه جداره نسبت به شیشه دوجداره عایق بندی بهتری نسبت به صوت دارد.

پنجره های سه جداره چه معایب دارد؟

مانند هر مصالح ساختمانی دیگری، این پنجره ها نیز می توانند معایبی داشته باشند.
*  وزن شیشه سه جداره، موجب مشکلاتی در پروفیل های ضعیف تر لنگه بازشو خواهد شد.
*  عرض لنگه در بازشوی پنجره سه جداره دارای محدودیت است.
*  قیمت شیشه سه جداره، نسبت به شیشه دوجداره گران تر است.
*  در صورتی که دیوار ها از عایق بندی خوبی برخوردار نیستند، استفاده از شیشه سه جداره کارایی ندارد.
*  در صورتی که از لولاهای ضعیف در پنجره سه جداره استفاده شود، با گذشت زمان لنگه بازشو افت پیدا می کند.
*  وزن شیشه سه جداره موجب افزایش بار مرده و اضافی ساختمان خواهد شد.
*  محدودیت در ابعاد درب و پنجره upvc به دلیل ظاهر و شکل شیشه های سه جداره
*  رگلاژ پنجره های upvc که بر روی ان شیشه سه جداره نصب است به مراتب سخت تر است.

نصب پنجره سه جداره

نصب یک پنجره سه‌ جداره می‌ تواند مشکل‌ تر ازنصب پنجره دو جداره باشد، چرا که پنجره‌ های سه‌ جداره، پهن‌ تر و سنگین‌ تر هستند. سنگینی، کمتر از آن است که بتوان نام مشکل بر آن نهاد، زیرا سازندگان پنجره‌ های باکیفیت، سخت افزار عملکردی نصب می‌ کنند که عملکرد این نوع پنجره‌ ها را آسان می‌ سازد. اگرچه، پنجره‌ های شیب‌ دار در زمانی که برای تمیز کردن، کج می شوند، مشکلات جزئی را به وجود می‌ آورند، زیرا قاب پنجره بسیار سنگین‌ تر است.

با توجه به اینکه چارچوب‌ های پنجره سه‌ جداره، پهن‌ تر هستند، نصب آنها می‌ تواند کار سختی باشد و تنها باید توسط یک متخصص با تجربه انجام شود. بسته به عرض دیوارهای بیرونی، ممکن است تطبیق هایی با دیوار داخلی لازم باشد، چرا که ممکن است لازم باشد برای نصب، دیوار داخلی به گونه‌ ای ساخته شود که پیش‌ آمدگی پنجره را به درون خانه هدایت کند.

قیمت پنجره سه جداره چقدر است؟

توجه داشته باشید که تفاوت قیمتی که بین شیشه دوجداره و سه جداره موجود است بر اساس تعداد جداره اضافه است. حدود اختلاف قیمت بین دوجداره و سه جداره 20 الی 25 درصد است. این به معنای آن است که با اضافه شدن یک جداره به سیستم دوجداره، حدود 20 الی 25 درصد بهای تمام شده پنجره برای شما بیشتر می شود.

نکات مهم برای خرید در و پنجره سه جداره

1. در ابتدا باید فضای مورد نظر شما به خوبی و به صورت دقیق توسط کارشناسان اندازه گیری شود. اندازه گیری دقیق کمک می کند تا محصول به خوبی در دیوار قرار گیرد و فضایی اضافه باقی نمی‌ ماند.
مطمئن شوید که به چه پنجره ای احتیاج دارید. مشخص است پنجره سه جداره Upvc هزینه بیشتری دارد، بنابراین باید مطمئن شوید که به چنین پنجره ای احتیاج دارید. 2. اگر دیوارها ضعیف هستند و تحمل وزن این نوع پنجره را ندارند و یا حتی با وجود پنجره دوجداره و سه جداره نیز فرقی در میزان سروصدای محیط نمی کند پس باید فکر اساسی تری کنید.
3. انتخاب نوع پنجره به فضایی که در اختیار دارید و محلی که می خواهید از در و پنجره استفاده کنید نیز مربوط است. اگر فضای آنچنانی در اطراف در و پنجره ندارید باید به فکر در و پنجره ریلی و کشویی باشید. اگر نگرانی بابت باز شدن پنجره های قدی دارید پنجره های چند تکه که فقط قسمت بالایی آن باز می شوند می توانند برای شما مناسب باشند.
4. در هنگام خرید به جنس شیشه و ضخامت آن توجه کنید. شیشه نباید هیچ خط و خشی داشته باشد و باید کاملا صاف و صیقلی باشد. از طرفی دیگر پیش از استفاده در ساخت در و پنجره، شیشه ها باید مرحله شست و شو را گذرانده باشند تا در قسمت میانی در و پنجره لک یا کثیفی باقی نمانده باشد.
5. نوار درزبندی یکی دیگر از مواردی است که باید باکیفیت و مرغوب باشد. بخش قابل توجهی از کارایی در و پنجره دو جداره و سه جداره به این نوار بستگی دارد و باید انعطاف پذیری کافی را داشته باشد. انعطاف پذیری این محصول است که به تبدیل شدن در و پنجره به یک عایق کامل کمک ویژه ای می کند.
6. مطمئن شوید که در ساخت در و پنجره از یراق آلات مرغوب استفاده می شود، یراق آلات نامناسب می تواند کیفیت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. شاید این تجهیزات ابعاد آنچنانی نداشته باشند اما تاثیرات بزرگ و قابل توجهی در کارایی محصول خواهند داشت.

به نقل از ساختمان

انتهای پیام/

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید