۱۴۰۳/۰۲/۱۶

راه کارهای حفظ گرمای خانه در زمستان

اندرو پیندر- مؤسس کمپانی سرمایش و گرمایش پیندر، تکنیک‌های تمیزکردن و هر آنچه برای نظافت واحد تهویه مطبوع خود نیاز دارید را توضیح می‌دهد.
راه کارهای حفظ گرمای خانه در زمستان

به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از ماهنامه « ویکی کلین » زمستان نزدیک است و با توجه به این‌که بسیاری از واحدهای تهویه مطبوع در حال حاضر دارای گرمایش و سرمایش دوگانه هستند، اطمینان از این‌که واحد شما بازدهی بهینه خود را ارائه  دهد، بسیار مهم است. قطعاً بدون دسترسی به سیستم گرمایش مناسب، زمستان برای همه مشکلات زیادی به‌همراه خواهد داشت و می‌تواند برای کسب‌وکارها نامناسب باشد. 

سیستم گرمایش یک نیاز بهداشتی و ایمنی برای حفظ دمای راحت در محیط کار است؛ به همین دلیل، بسیار مهم است که زمستان را به‌راحتی پشت سر بگذارید و مطمئن باشید زمانی که روزهای سردتری فرا می‌رسد، واحد شما به‌درستی کار می‌کند؛ بنابراین، چه تهویه مطبوع را برای ماه‌های سردتر خاموش کنید یا دستگاهتان گرمایش و سرمایش دوگانه داشته باشد، اطمینان از اینکه سیستم‌های گرمایشی می‌تواند در ماه‌های زمستان مقاومت کند، بسیار مهم است.

سؤال این است که چگونه می‌توانید با اطمینان از داشتن تکنیک‌های مناسب هنگام تمیزکردن دستگاه به این هدف برسید؟ زیرا تمیزکردن و نگهداری نادرست می‌تواند به دستگاه شما مشکلات جدی وارد کند.

 

نظافت داخلی سیستم تهویه هوا

قبل از این‌که به کُندانسور خارجی سر بزنید، اجزای داخلی واحد HVAC خود را تمیز کنید. سیم‌پیچی‌های اواپراتور اغلب از فولاد، مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود. سیم‌پیچ‌ها، هوای گرم را جذب می‌کنند و هوای خنک‌کننده را در کمپرسور نگه می‌دارند؛ بنابراین در روزهای گرم‌تر سیم‌پیچ گرما را به خود جذب می‌کند و به از بین بردن گرمای هوا کمک می‌کند. در زمستان برعکس است؛ با یک پمپ حرارتی، فرآیند معکوس می‌شود و این بدان معنا است که سیم‌پیچ اواپراتور به جای جذب گرما، آن را در سراسر ساختمان شما پخش می‌کند. حال از کجا باید شروع به تمیزکاری کنید؟ پنل دسترسی دستگاه خود را بردارید تا سیم‌پیچ را پیدا کنید. مکان و شکل ظاهری آن‌ها بین واحدها متفاوت است. پس از پیداکردن، از یک برس نرم برای حذف گردوغبار استفاده کنید و سیم‌پیچ‌ها را تمیز کنید. برای این کار بهترین روش اسپری پاک‌کننده سیم‌پیچ است که به شکل یکنواخت و کامل این کار را انجام می‌دهد. باقیمانده اسپری که در ظرف تخلیه می‌ریزد، باید برداشته شود و به سادگی با آب و صابون تمیز شود. هنگامی که سیم‌پیچ‌های اواپراتور و ظرف تخلیه تمیز شدند، اجزای داخلی مرتب می‌شوند. همچنین می‌توانید برای محافظت بیشتر، تمام بخش‌های اطراف آن را نیز پاک کنید و مطمئن شوید که گردوغبار یا کثیفی بیشتری وجود ندارد. اکنون می‌توانید پنل دسترسی را دوباره وصل کنید و آن را محکم به جای خود بپیچانید. به یاد داشته باشید: این یک روال تمیزکردن ساده است که باید قبل از ماه‌های زمستان انجام شود؛ با این حال اگر با مشکلی مواجه شدید، بهتر است با یک متخصص برای راهنمایی مشورت کنید.

 

نظافت فیلتر

فیلترهای هوا یکی از مهمترین اجزا هستند و برای اطمینان از عملکرد دستگاه شما با حداکثر کارایی و کیفیت طراحی شده‌اند، بنابراین فیلترهای شما باید به‌طور مرتب تعویض یا تمیز شوند. ممکن است برخی از سیستم‌ها نیاز به تعویض فیلتر نداشته باشند، در صورتی که برخی دیگر نیاز به تعویض داشته باشند. اگر مطمئن نیستید که چگونه فیلتر را تعویض کنید، به کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید. اگر به نسخه چاپی آن دسترسی ندارید، می‌توانید از کتابچه‌های راهنمای آنلاین در وب‌سایت سازنده استفاده کنید.

برای تمیزکردن فیلتر، جاروبرقی می‌تواند به شما کمک کند. قبل از این‌که آن را در آب گرم و صابون خیس کنید و کف را با شیلنگ بشویید، با حرکت دادن بالا و پایین جاروبرقی ذرات گردوغبار را حذف کنید تا تمیز به نظر برسد. پس از خشک شدن، فیلتر را دوباره نصب کنید. برای این کار باید بسیار احتیاط کنید چون فیلترها به راحتی آسیب می‌بینند، بنابراین از مالش‌دادن یا مسواک‌زدن خودداری کنید.

 

تمیز کردن فضای باز

در واحدهای گرمایش و سرمایش دوگانه، یک جزء بیرونی مانند کندانسور وجود دارد. این قسمت‌ها نیاز به نگهداری منظم دارند، به‌خصوص که در معرض انواع ذرات و باکتری‌ها از خارج هستند. با نزدیک‌شدن به زمستان، آماده‌سازی واحد خود برای مقاومت در برابر ماه‌های زمستان ضروری است. با پایان یافتن پاییز، برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند، به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که زباله‌ها برای شما مشکل ایجاد کنند و سیستم گرمایشی شما را مسدود کنند. به‌طور مرتب کوره‌ها و فن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زباله‌ها در آن‌ها جمع نشده‌اند. اگر متوجه شدید که مشکلی وجود دارد و سیستم شما به‌درستی کار نمی‌کند، وقت آن رسیده است که کُندانسور را تمیز کنید. زباله‌ها را بردارید، سپس هرگونه کثیفی باقیمانده روی دستگاه را با یک شیلنگ بشویید تا تمیز شود.

 

کویل‌ها و پره‌های کندانسور

کُویل‌های کُندانسور، مُبَرد را از گاز به مایع برمی‌گرداند تا بتوانند چرخه را دوباره آغاز کنند. از طرف دیگر باله‌ها به جدا نگه‌داشتن هوای گرم و خنک کمک می‌کنند. بنابراین تمیزکردن هر دو جزء حیاتی است. برای شروع، ابتدا پنل‌های بالا و کناری را از دستگاه جدا کنید و به یاد داشته باشید که پیچ ها را خراب نکنید تا در هنگام بستنِ دوباره آن‌ها دچار مشکل نشوید. این مرحله باید به آرامی و به شکل دستی انجام شود، زیرا اگر سیم‌پیچ‌ها و باله‌ها از جای خود خم شده باشند، جریان هوای ضعیف‌تری ایجاد می‌کند. سپس با استفاده از محلول تمیزکننده کویل، کویل‌ها را کاملاً اسپری کنید. با شیلنگ، آن‌ها را تمیز کنید تا کثیفی از بین برود. این کار سبب می‌شود آنها تمیز شوند؛ در غیر این صورت، از یک برس نرم استفاده کنید تا تمیز شود. برای تمیز کردن باله‌ها، ابتدا بررسی کنید که خم شده‌اند یا خیر. اگر باله‌ها خم شده باشند، آن‌ها باید صاف شوند. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از یک ابزار باله است. این ابزار در واقع یک شانه دندانه ظریف است که در اندازه مناسب برای باله‌ها طراحی شده است. اطمینان حاصل کنید که ابزار شما به اندازه واحد و تعداد باله‌های شما مناسب است و به سادگی باله‌ها را شانه کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید و قبل از تعویض پنل‌ها، دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به دستگاه وارد نشده است. اگر موردی پیدا کردید، با یک متخصص مشورت کنید.

 

سیستم خود را برای زمستان آماده کنید

اگر احساس می‌کنید که دستگاه شما در ماه‌های زمستان زباله زیادی جذب می‌کند، باید برای محافظت از آن تلاش بیشتری کنید. می‌توانید واحد خارجی را با یک ورقه پلاستیکی بپوشانید تا مطمئن شوید که زباله یا آب اضافی به آن راه پیدا نمی‌کند. سیستم‌های گرمایشی در مکان‌های مختلفی استفاده می شوند به همین دلیل اقدامات بیشتری برای آماده‌سازی آن‌ها نیاز است، به عنوان مثال: اگر ساختمان شما در معرض سرمای شدید است، عایق‌کاریِ لوله‌های در معرض دید می‌تواند مفید باشد. این کار را می‌توان با شکاف‌دادن لوله‌های فوم موجود روی لوله و افزودن یک لایه عایق برای فصول سردتر انجام داد.

 

نکات پایانی

بعد از این‌که تعمیر و نگهداری واحد خود را انجام دادید، تست‌کردن آن بسیار مهم است. این کار سبب می‌شود مطمئن شوید که همه‌چیز به خوبی انجام شده است و مشکلی وجود ندارد. سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانند ساختاری پیچیده داشته باشند، درحالی که تمیزکردن آن‌ها اغلب یک فرآیند ساده است، می‌توان به راحتی چیزی را از جای خود خارج کرد اما با مسائل پیش‌بینی‌نشده مواجه شد. همیشه قبل از خروج از ساختمان برای انجام کار بررسی کنید که کار خود را به درستی انجام داده‌اید.

تمیزکردن و نگهداری سیستم گرمایشی شما آسان است. درحالی که یک وسیله تخصصی گران‌قیمت می باشد. شما می‌توانید با انجام بررسی‌های منظم، تمیزکردن و تعمیر و نگهداری سَبُک در درازمدت در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. با این حال، به محض این‌که مشکلی را تشخیص دادید، با یک متخصص تماس بگیرید تا به شما کمک کند. یک مشکل کوچک به سرعت می‌تواند حل شود تا به یک مشکل بزرگ تبدیل نگردد، به‌خصوص در ماه‌های سردتر که آب‌وهوا برای شما مناسب نیست. در نهایت، قبل از شروعِ هرگونه تعمیر و نگهداری یا تمیزکردن واحد HVAC، مطمئن شوید که دستگاه را خاموش کرده و منبع تغذیه را قطع کرده‌اید. این مهم‌ترین نکته ایمنی است که می‌توانید انجام دهید.

انتهای پیام/

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید