۱۴۰۳/۰۲/۱۶

نسل جدید خنک‌کننده‌ها ساخته شد

مینی‌چیلر گردشی به عنوان نسل جدیدی از دستگاه‌های خنک‌کننده توسط محققان دانشکدگان فنی دانشگاه تهران طراحی و تولید شد.
نسل جدید خنک‌کننده‌ها ساخته شد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ دکتر سید فرشید چینی دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، از طراحی و ساخت مینی‌چیلرهای گردشی، نسل جدیدی از چیلرهای با کیفیت خبر داد و گفت: این چیلرها بی‌صدا و کنترل دما در آن‌ها دقیق‌تر از نمونه‌های قبلی است.

دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با این توضیح که نسل جدید چیلرها یا مینی‌سیرکولیتورها فاقد کمپرسور اوپولیتور هستند، اظهار کرد: این چیلرها مصارف و کاربردهای خاصی دارند که آزمایشگاه‌های پزشکی، دارویی و پژوهشی از آن جمله است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون این چیلرها در ظرفیت‌های مختلف ساخته شده است و به‌علت کنترل دقیق دما و بی‌صدا بودن منحصر به‌فرد هستند، خاطرنشان کرد: مینی‌چیلرها فاقد کمپرسور اوپولیتور (جسم دوار) هستند، از این‌رو طول عمر بیشتری نسبت به بقیه نمونه‌های خود دارند.

دکتر چینی درباره نحوه عملکرد چیلرها چنین توضیح داد: چیلرها دستگاه‌هایی هستند که برای کاهش حرارت از مایع کاری استفاده می‌کنند. این مایع کاری می‌تواند به‌عنوان خنک‌ساز در انواع دستگاه‌ها و ادوات در ابعاد صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور کلاسیک چیلرهای مورد استفاده در صنعت بر اساس مکانیزم عملکردشان به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند.

دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران بیان کرد: معمولاً این نوع چیلرها علی‌رغم ظرفیت بالا، حجم و ارتعاشات زیاد دارند، اما در مینی‌چیلرهای گردشی، که نسل جدیدی از چیلرها هستند با استفاده از اثر ترموالکتریکی و به‌علت ظرفیت پایین، کارکرد خنک‌سازی بدون ارتعاش و بدون سر و صداست و به علاوه، این دستگاه‌ها قابلیت کنترل بالا در محیط‌های آزمایشگاهی و پژوهشی را نیز دارند که به همین دلایل، در سال‌های اخیر، این نوع محصولات، محبوبیت بسیاری یافته‌اند.

این پروژه با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران به انجام رسیده است.

انتهای پیام/

منبع خبر: مهر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید