۱۴۰۳/۰۲/۲۹

مصالح جدید صنعت ساختمان سازی

تکنولوژی های جدید ساخت و ساز شامل مصالح و متریال های مختلف هم هستند تا کیفیت، طول عمر و کارایی هر سازه را افزایش دهند.
مصالح جدید صنعت ساختمان سازی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ برای طراحی لنداسکیپ باید متریال های جدید استفاده کرد تا کاملا متناسب با شرایط جوی و اقلیمی مقاومت عالی از خود نشان دهد. برخی از جدیدترین متریال های ساختمان سازی که همگام با فناوری و تکنولوژی های جدید ایجاد شده اند عبارتند از:

  • چوب های چند لایه متقاطع یا CLT

این چوب ها به دلیل ساختار ورقه ای و لایه ای عمود بر یکدیگر قادر به تحمل فشارهای زیادی هستند که آنها را در مقایسه با ترمووود مطرح می کنند.

چوب های چند لایه متقاطع

چوب های چند لایه متقاطع

خاک های کوبیده

در طراحی آپارتمان و ساختمان های با کاربری های مختلف جدیدا از خاک کوبیده استفاده می کنند. خاک کوبیده ترکیبی از شن، خاک رس، ماسه و تثبیت کننده های مختلفی هستند که کاملا فشرده سازی شده اند و درون قالب های مشخصی ریخته شده اند. خاک کوبیده که جزو جدیدترین تکنولوژی ساختمان سازی است نه تنها با محیط زیست سازگاری کامل دارد، در برابر آتش نیز مقاوم بوده و می تواند حرارت را در خود ذخیره کند.

  • بتن های رنگدانه دار

شرکت ساختمانی باید علاوه بر کیفیت، ماندگاری و دوام مصالح تا حد امکان زیبایی آنها را نیز در نظر بگیرد. بتن های رنگدانه دار یا رنگی یکی از این متریال ها هستند که علاوه بر ظاهر بسیار زیبا همان میزان ماندگاری و دوام را دارند. مزیت بزرگ بعدی این متریال ها این است که شما می توانید با انواع سبک های معماری هماهنگی کامل ایجاد کنید.

بتن های رنگدانه دار

بتن های رنگی

  • میله های رشته ای CABKOMA

نمونه دیگری از جدیدترین تکنولوژی ساخت ساختمان کابل های میله مانند CABKOMA هستند که از زمان ساخت و عرضه در دست استفاده مشهورترین معماران جهان بوده اند. این کابل ها عموما برای مناطق زلزله خیز جهت افزایش مقاومت و محافظت کلی به کار رفته اند.

سیمان بازتاب دهنده نور

شرکت طراحی ویلا باید همیشه از متریال و مصالحی استفاده کند که علاوه بر ماندگاری بسیار بالا، زیبایی و مقاومت عالی در برابر فشار و تنش های مختلف داشته باشد. یک نمونه تکنولوژی جدید ساختمان سازی، سیمان های بازتاب دهنده نور هستند که نور جذب شده خورشید در طول روز را در شب منتشر می کنند. بنابراین با استفاده از این سیمان ها در طول روز در ساختارهایی مثل استخر، حمام، نمای بیرونی، جاده ها، پارکینگ و آشپزخانه ها می توان مصرف برق و انرژی را به شدت کاهش داد.

سیمان بازتاب دهنده نور

سیمان بازتاب دهنده نور

  • آجرهای ساخته شده از ته سیگارها

شاید شما هم تعجب کنید که ته سیگارها برای استفاده از متریال های ساختمانی مثل آجر استفاده می شوند. ساختمان های عجیب و غریب دنیا از همه لحاظ عجیب هستند حتی از لحاظ نوع تکنولوژی که به کار می برند. یکی از این تکنولوژی های جدید ساختمان سازی آجرهایی هستند که از ته سیگارها ساخته شده اند و در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم بوده و وزن کمی هم دارند بنابراین فشار کمی به فونداسیون وارد می شود.

  • پنل های فومی آلومینیومی

در پروژه های بازسازی ویلا  و ساختمان های مختلف (تفاوت بازسازی و نوسازی) استفاده از متریال های محکم تر و ترجیحا ارزانتر که مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی هم داشته باشند در اولویت است. طبق تکنولوژی جدید ساختمان سازی فوم های آلومینیومی از طریق تزریق هوا به آلومینیوم مذاب تحت دمای مشخص ساخته شده اند که دقیقا همین کارایی و ویژگی را دارند.

پنل های فومی آلومینیومی

پنل های فومی آلومینیومی

  • عایق های اروژل

عایق های اروژل از دیگر تکنولوژی های جدید ساختمان سازی هستند که 90% این ژل ها از هواست به همین دلیل وزن بسیار کمی دارند اما در عین حال مقاومت بالایی از خودشان نشان می دهند. این متریال ها در مقایسه با نمونه های شناخته شده دیگری مثل فایبرگلاس تا 4 برابر موفق تر عمل کرده اند. در پروژه های مدیریت ساخت استفاده از عایق های مقاوم و درجه یک اولویت دارد.

  • آسانسورهای چند جهته

در طراحی لابی، آپارتمان و برج های مختلف یکی از مشکلات آسانسور حرکت یک طرفه آنهاست اما تکنولوژی های جدید ساختمان سازی به کمک معماران و طراحان داخلی آمده تا بتوانند آسانسورهای بدون کابل با قابلیت حرکت در جهات مختلف استفاده کنند.

جمع بندی مطالب

تکنولوژی جدید ساختمان سازی در دسته تجهیزات و متریال هایی است که برای مقاوم سازی هر چه بیشتر، کاهش هزینه ها و هدر رفت مصالح، افزایش سرعت کار، نظارت دقیق و کاهش خطرات رایج برای نیروی کار استفاده می شوند. نظارت بر اجرای این نوع تجهیزات و متریال ها به کمک ابزارها و فناوری های نوین ساختمان سازی بر عهده شرکت های ساخت و ساز و پیمانکاری است.

انتهای پیام/

منبع خبر: دفتر معماری آد

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید